|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni om skillnaden mellan 330d ppk och 335d STD. Vilken är roligast. 335d ger 313hk och 330d ppk 286hk på papper men ca 300 hk uppmätt. Om det nu stämmer? Men vilken motor är roligast? | |
|
Hej. Är själv intresserad av fundering kring detta. Har PPK installerat på min 530. Kan säga att det är stor skillnad på beteende mellan nuvarande 530 och min gamla 530xd (E61). Frågan är i princip samma för mig som för Ceedjay, skulle jag märka en skillnad mellan min 530d PPK och en 535d? /mården |
|
|
Hänger en del på engelska forum där denna fråga ofta varit uppe. Kontentan är väl att 330d ppk är för entusiasten som kräver bakhjulsdrift. Körmässigt sägs den chassimässigt vara bättre än xdrive till samma prestanda som 335d. 335d har ett bättre "sound" och bättre drag på höga varv, mindre diesel-lik, även om man aldrig kan ta den för att vara en bensinare... :-) Kan säga som så, att hade 335d funnits som bakhjulsdriven hade jag varit tvungen att fundera både en och två ggr över vad man skulle välja... |
|
Verdi |
Jag har kört över 1000 mil med alla tre varianterna. Standard 330d, PPK 330d och 335d. Se separat tråd om varför... Lång historia. Jag måste erkänna att jag är lite bitter och ångrar att jag inte hade mer tålamod och sålde min 330d istället. Min 335d var så mycket roligare än min nuvarande 330d PPK. Precis som 330 diesel säger så har den mycket bättre motorljud och en roligare karaktär. Den vill liksom hela tiden ha mer gas på ett sätt som 330d inte vill. Den är istället ännu mer vridstark "till vardags" och funkar otroligt bra då. Men den är som sagt aningen oinspirerande när man gasar på lite extra. Om du absolut inte vill ha RWD så välj 335d om du kan. |
|
Lustigt så det kan skilja: Jag tycker nämligen tvärtemot: Jag tycker 330d låter mer solid och trevligare än 335d just för att den är mindre diesellik. Men, det är ju som allt annat: smaken är delad. |
|
|
Jag hänger inte med alls här. De flesta 335D är bakhjulsdrivna, varför skriver ni att de inte är rwd? Vad är 330 ppk? |
|
Verdi |
Finns inga f30 335d som är rwd. 330d ppk är BMWs trim till 330d som ger 286hk vilket är halvvägs från original 258hk till 335ds 313hk. Till e90 335d fanns inte 4wd så där är det tvärtom. |
|
För allas kännedom.... PPK till F3x 330d har slutat säljas from mitten av juni -15 :-( Jag var hos bmw idag och fick det beskedet. Fanns inga kit kvar varken i sverige eller i tyskland. Trist! |
|
|
Tack för informationen @ahlq1977. Trist!! Kan det finnas någon ÅF som har ett kit "liggandes" eller det känns lite långsökt kanske. Några andra möjligheter med F30/31 330d? |
|
|
@magohl Jag har forskat kring detta nu om PPK till 330d.....Jag tyckte det va märkligt att Bmw har en websida för M-performance tillbehör om de inte skulle saluföra kitten längre! Så jag har varit i kontakt med både BMW sverige och en annan auktoriserad BMW verkstad i en annan stad(Kramfors) och de säger båda att det fortfarande säljs Kit till 330d. :-) De måste beställas med bilens id bara. Det är därför det står att kitten inte finns i lager hos bmw. Det finns tydligen Bmw verstäder som inte har kunskapen i hur verktygen de använder funkar tydligen :-/ Skam den som ger sig. Men glädjande för oss :-D Kittet kostar 17650 kr eller 22900 kr monterat och klart!(bromsar, IC, styrenhet + programmering. |
|
|
Tack @ahlq1977. Ok, då är det fortfarande ett alternativ :) Man skulle passat på när de hade en kampanj ör något år sedan för 12,000... Om 2-års garantin har gått ut, är det då kanske ändå lika bra att satsa på en icke-officiell för typ ~8000 eller vad säger erfaranheten här på forumet? Man tappar den uppdaterade intercoolern. Någon som har en icke-officiell trimmning på 30d F3x som kan dela med sig? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.