|
|
|
|---|---|
|
Jag har lagt en bra stund på att surfa runt och kollat efter svar på ett par funderingar jag har, men stött på olika besked hela tiden. Även här på forumet faktiskt. Så nu är man förvirrad vill jag lova. Jo, jag undrar om det här med plastkulor som måste bytas i automatlådan på 7-serien... Vilka bilar gäller det egentligen? Alla 7-serie-bilar, vissa årsmodeller eller vad? Som sagt så är beskeden olika beroende på vem som svarar och förklarar. För att spetsa till min fråga lite: är det (normalt sett) någon fara med automatlådan på en 750 -98? ____________________________________________ The less you know, the more you believe. Bono | |
|
Som jag fattat det finns detta problem på alla lådor innan steptronicen kom. Mest verkar det vara på den lådan som är 5(?)-stegs adaptiv som satt i 540-740. Har inte sett nå mycket problem med de nyare lådorna , men då har det ju kanske inte hunnit visa sig än. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Okej, rätta mig om jag har fel nu: Har lådan bara lägena PRND och "sidospåret" så är det en Steptroniclåda och Steptroniclådor är stridsvagnskvalitet. :) ____________________________________________ The less you know, the more you believe. Bono |
|
|
Alla E39 540 och E38 740/750 har HP30 lådan. From 97 fick 540 och 740 HP24 lådan. 750:ans låda i E38 är och förblir stridsvagnskvalitet under förutsättningar at man byter oljan var 10000:e mil och inte misshandlar den. Den är fruktansvärt överdimensionerad. Asken |
|
|
Jag har talat med teknikerna på ZF, vilka har tillverkat lådan. Enligt vad de säger skall, man inte behöva byta oljan i lådan. Dessutom påstås att BMW har satt temperaturen så högt att oljan nästan aldrig kommer upp till "rätt" temperatur, när man skall kolla den. Om någon icke bevandrad fyller på, så är det tydligen lätt att överfylla den. Det tycker den inte om!! Någon som har något annat besked? |
|
|
Ett hett ämne, detta om livstidsoljan funkar för evigt. Hade ett minimalt läckage från lådan, så jag lät BMW byta trågpackning, olja och filter när bitarna ändå var isär. Tyckte inte att det var något större fel på lådan innan, men helt klart blev den ännu mjukare och distinktare. Så jag måste instämma med övriga ivrare för oljebyte. Man får bättre knuff med v12:a |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.