|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 528i e28 som jag nyligen haft motorn ur. Har lagt i den igen och kopplat allt rätt, men får inte gnista. Kan tillägga att jag har haft toppen av, men nollat vev o kam. Är inte helt hundra på att jag fått tändningen rätt, men borde endå få gnista? Funderar även på om det kan vara tändmodul eller styrenheten till tändningen som lagt av? Hoppas ni har några teorier :) Mvh Marcus | |
|
Tändspolen? |
|
|
Lägg en kabel mellan plus på batteriet o plus på tändspolen så går du förbi allt. Vrid på nyckeln o kolla gnista. Soppapumpen får sin signal från tändspolen. (Klarsignal). Finns även en kabel till tändspolen från startmotorn när den går. Annars är det bara att börja med fördelaren med kablar. Mvh Jonas B |
|
| kolla motorjorden | |
| Kolla givare på svänghjul. Hade en 535 som vägrade starta ibland, gick att knuffa igång. | |
| Okej, ska testa imon. Motorjorden? Hmm sitter den kopplad? | |
| Får bara en gnista sen inget mer, har glömt motorjorden men vart sätter jag den simplast? Mvh | |
|
Svarar mig själv här, har fixat motorjorden och har kanon gnista. Men motorn tänder inte ens på startgas, tändningen måste ju stå helt åt helsike? Rätta mig om jag har fel nu men, om motorn är i ÖD så ska väl rotorn stå mot tändkabelutgången till cylinder 1? Hjälp önskas gärna, vill ju ut och glida i det fina vårvädret :) Trevlig helg på er |
|
| Jodå med cylinder 1 i ÖD ska rotorn stå mot tändkabelutgången men eftersom en fyrtaktare gör två vevaxelvarv per arbetstakt måste du även kolla att att motorn inte står ett varv fel, alltså kolla även hur ventilerna står. | |
| Hade bort ventilkåpa och toppen stog rätt, nollade motor och kam igen och ventilerna på 1an var stängda. Den får dock ingen soppa men borde endå tända på startgas, tycker dock att gnistan är bra och ibland mindre bra.. | |
| Mackex ett tips ta en mejsel i cylinder 1 och känn, slipper du ta bort ventilkåpan | |
| Hur är rotorn? | |
| Ny rotor och fördelare, börja misstänka kablar.. | |
| Du kan mäta på kablar, okey kabel under 30 kohm | |
| Är inte säker de sitter rätt i fördelaren, hade bara kablar från en b35 så fick sätta biltema tändkabelskor då de inte passade i fördelarlocket annars. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.