|
|
|
|---|---|
|
Hej kära experter! Jag äger en BMW 320i e-91 -10. För tre veckor sen feltände cylinder 4 och bilden gick lite sämre, men helt ok. Märkesverkstaden bytte injektorer, insprutade och tändstift. Frid och fröjd, men motorlampan tändes nyligen igen efter tre veckor. Motorn tycker jag verkar ha samma konstiga gång. Dock är bränsleförbrukning normalt och inga konstiga ljud från motorn. Verkstaden säger dock att det nu är NOX-sensorn som är trasig. Kan felet med cylinder 4 ha sabbat NOX-sensorn på något sett? De säger att det kan vara så men för tre veckor sen sa de att det bara var att köra på som vanligt tills reservdelarna för cylinder 4 kom. Ljuger de? Det lagrade felet är: 2AF2 - möjlig orsak kortslutning i det linjära lambda-elementet. Vad göra? Strunta i reparera? Kostar ju 7000 och den drar inte mer bensin än tidigare. Eller göra bytet själv? Problemet är då om BMW feldiagnosticerat och jag har bytt en komponent för 3000kr i onödan. Jag kan tillägga att motorlampan bara tändes någon dag och har varit släckt sedan en veckas tid, helt självmant. Skulle uppskatta snabbt svar. Ska prata med dem i morgon. | |
|
Snabbt, kort, så bildas kolväten och kväveföreningar ( nox) vid nästan all förbränning. Sondens uppgift är att rapportera tillbaka till datorn att bränsleblandningen ska ändras, katalysatorn ska försöka efterbränna skadliga produkter, däribland nox, som bildas, trots att datorn försöker optimera. Så länge du inte ska besiktiga bilen, har du inga egenliga problem, annat än att katalysatorn har en viss livslängd, och du kör "hårdare" med den, om inte blandningen förbättras, eller om ett förbränningsrum ger mycket "oförbränt" och ökad nox-halt....och att du kör med för höga värden... Om jag förstår felet rätt, läser inte lambdasonden nox-värden alls/bra, vilket betyder att datorn inte kan optimera blandningen så bra längre. Om katalysatorn "slits" mycket av det, tror inte jag för det är nog värre om den blir "bombad" av oförbrända kolväten, men igen, är inte säker på det.... Om felet kommer ifrån ett dåligt fungerande förbränningsrum ( cylinder), hjälper ju inte styrning så mycket, då blir det ändå taskig förbränning, och avgasvärdena hamnar utanför dom godkända.... hoppas det gav nån pusselbit.. em3 |
|
|
"Om felet kommer ifrån ett dåligt fungerande förbränningsrum ( cylinder), hjälper ju inte styrning så mycket, då blir det ändå taskig förbränning, och avgasvärdena hamnar utanför dom godkända..." Precis, det var så det var när cylinder 4 feltände. Nu så säger de dock att det bara är det här felmeddelandet. Så det borde vara som de sa då. Förmodligen har nox-sensorn gått åt skogen och motorn lirar inte optimalt längre. Tack för en utförlig förklaring! |
|
|
Skulle tro att det "bara" kan ställa till problem vid besiktning och mätning av nox, utöver en liten "miljöförstörande". Jag tror att nox-optimeringen har mest med miljö att göra, borde inte betyda så mycket för din bränsleförbrukning/ effektivitet i motorn, marginellt, isf. |
|
|
Så motorn borde inte gå sämre? Det känns som att den har tappat 20 hästar och bottenvrid, likt när cylinder 4 feltände. Jag undrar om denna felkod är hela sanningen. Det kanske var fler koder, fast de glömde nämna det för mig. Är det nämligen cylinder 4 som feltänder igen efter 3 veckor så är ju skulden deras och om den därigenom har förstört nox-sensorn på köpet. Kan de sudda enskilda felkoder och lämna kvar en specifik? Eller är jag paranoid? |
|
| Jag börjar med att säga att jag INTE vet till 100%. NOx-sensorn sitter där för att man skall kunna köra motorn i "leanburn mode", dvs man eftersträvar INTE lambda 1 (vilket motsvarar 14.7 delar luft till 1 del bränsle) utan en högre lambda, hur hög lambda vet jag dock ej, men jag har läst (beroende på tillverkare/modell) att man kan eftersträvar upp emot 20-22 delar luft till 1 del bränsle, kanske högre än så. Vid rejält överskott av luft (syre!) så bildas det fler NOx partiklar, just mängden/halten NOx GISSAR jag tjänar som en "lambda indikator" då en vanlig "smalbanda-lambda" är väääääldigt känslig runt lambda 1 (14.7 till 1, remember?) men väldigt okänslig typ +- 0.15 från lambda 1. MEN det kan sitta bredbandslambda i bilen original, jag vet INTE. Så ett byte av NOx sensorn kan få bilen att dra mindre bränsle, hur NOx sensorn fungerar kan man läsa här: Länk | |
|
Vet inte om det hjälper, men den nox-typ som bildas i förbränningsrum i bilar är mest av den sorten som kallas "prompt" nox, den bildas när det är syrefattigt, oförbrända kolväten reagerar med luftens kväve i.st.f. den "normala" reaktionen, med luftens syre. Den reaktionen sker för att det saknas syre = luft, för en fullständig förbränning. Nox bildas ofta direkt i flamman, d.v.s. i gnisttändningen, vid hög temperatur. Det borde inte ha så mycket med motorns effektivitet att göra, vad jag kan förstå, den bidrar ju också till reaktionen = förbränningseffekten, om än kanske högst marginellt, då nox är en mycket liten andel av hela huvud-reaktionen, som är kol-syre-väte. Nox-sensorn ger indikation om för lite syre = för fet blandning, och då ska väl datorn magra av blandningen, ändra förhållandet bränsle/luft. Man brukar kunna känna luften av oförbränt i avgaserna, som ju idealt ska vara vatten och koldioxid, har du sniffat på dom??? Vidare vet jag inte om sonden mäter både CH föreningar och nox, för båda indikerar ju att det är för fet blandning, den borde göra det, för utan syre/luft bildas nox och det blir oförbränt kol-väte kvar.......igen, hoppas det kan hjälpa dig!!! em3 |
|
|
Är du SÄKER på det där med "syrefattigt"? NOx bildas vid höga (högre än vanligt...) temperaturer, o dessa "ovanligt höga" temperaturer uppnår man genom överskott av luft (syre). Som bekant så kan ett luftläckage efter LMM leda till att en (eller flera) cylindrar går så varma att det bränns hål i kolven. Just ett sådant tråkigt luftläckage (sprucken insugsbälg) kan vara orsaken till att en S38B3X bränner hål i kolven :( Jag tycker även att man skall läsa vad NGK skriver om NOx-sensorn samt vad den är till för, rätt intressant faktiskt, o de säger även där precis som jag påpekar "operated within the lean range when run at partial load", där "lean range" kan översättas med "mager blandning", eller om man så vill: luftöverskott. |
|
| Asså vad har kolväten (HC!) för nåt att göra med NOx???Ett kolväte är ju tex C6H14 (Hexan), finns varken syre eller kväve där. Syre o kväve finns det däremot gott om i *tada*: luften! Det du pratar om är COx, för INGEN förbränning är så perfekt att det bara bildas koldioxid (C02) och vatten...COx kan vara giftigt, till exempel så är CO (kolmonoxid) en dödlig gas... | |
|
CO eller CO2 är de varianter som finns för kol-oxider. I fallet kväve oxider finns fler kombinationer, därav "NOx" Det finns tre olika bildningsmekanismer för nox, den jag beskrev har med oförbrända kolväten att göra. Den är kanske inte dominerande i bilmotorförbränning, den du beskriver är direkt reaktion mellan luftens kväve och syre, s.k. termisk nox-bildning. Den börjar vid mycket höga temperaturen, och ökar med temperaturen. Den tredje typen är via kväve i bränslet, s.k. bränsle-nox. Nyans, allt detta spelar ju ingen roll för ditt problem! Verksta'n har sagt att nox-sensorn inte fungerar, och det vore kanske bra om dom förklarade för dig vad det innebär för styrningen av bränsle-blandningen ( bensin-luft), och därmed motorns prestanda. Hoppas det löser sig! em3 |
|
|
Tja, det finns ju C03 oxå därav att jag skrev COx, men visst C03 är inget som bildas vid förbränning. Har du nån källa på hur mycket kväve det finns i "bensin"? Bensin består till större del av kolväten i olika form (n,iso & cyclo -parafiner, aromater & olefiner)? När man pratar om NOx i vid förbränning så är min lekmannamässiga gissning att det rör sig "termisk" bildning, för som sagt man kör motorn i "lean-burn mode", detta leder till högre förbränningtemperaturer o därav att NOx halterna stiger, det är via denna reaktion som huvuddelen av NOx bildas, inte via något eventuellt kväve i bränslet...Mängden/halten NOx skulle även kunna vara ett mått på hur "lean" förbränningen är, man vet ju hur mycket bränsle man sprutar in, o man mäter även upp luftmängden så man vet rätt bra hur bra/dålig förbränning det borde bli på ett ungefär? NOx-sensorn har man för att det finns en NOx "katalysator", dvs en "katalysator" som omvandlar skadliga NOx till N2, så NOx sensorns uppgift verkar vara att tala om att "katalysatorn kan inte lagra mer NOx", varvid motorn körs "fett" i nån sekund så att NOx kan omvandlas till N2 |
|
|
Jag har aldrig påstått att det någon signifikant mängd N i bensin, bara redogjort för de olika pricipiella sätt som NOx kan bildas på vid förbränning. Jag "tror" också att den termiska varianten är den största källan. Katalysatorn "katalyserar" reaktionen, sätter igång den, varken omvandlar eller lagrar. Skickar med en informativ länk, som bl.a. säger att det är syre-nivån i avgaserna som mäts i sonden, och att katalysatorn kan förstöras vid för mycket oförbränt CH i avgaserna. Sätter därmed punkt för denna övning. (Punkt!) Länk em3 em3 |
|
| Läste du länken till vad NOx sensorn har för uppgift? Kort sagt lagrad NOx "förbränns" då motorn switchas till att gå fett i några sekunder sedan börjar cykeln om. O som sagt man skulle kunna använda NOx halten när "förnränningen" av lagrad NOx triggas som ett mått på hur mager förbränningen varit i cylindrarna, sen om man gör det eller om det sitter bredbandslambda vet jag ej. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.