|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Jag är ganska kräsen vad det gäller skick/historik osv och speciellt på en M-bil, så jag tyckte inte den uppfyllde mina förväntningar på 2600 mil, men i andras ögon är den kanske perfekt. Ägarantalet anser jag vara helt normalt på en sv-såld 08. | |
|
Ville prova en A 45 AMG idag - men fick inte. Kan det vara ett substitut? Egentligen varför en 45 AMG blev aktuell, var när jag kollade skatt och försäkring - och det är ju FAANTAMEJ nästan gratis på en ny! 1500 skatt, 4000 halvförsäkring (som magiskt blir helförsäkring). En C63 AMG är 5050 i skatt, 17000 halvförsäkring. Ja, ni läste rätt, det blir 2000 spänn I MÅNADEN utan att gasa. 45 AMG blir ju 450 spänn. 2 tankningar "gratis". Skojade runt med detta och kollade M3, M5, X3 3,0 sd, i3 (ja, elbil), X5 3,5d, 535i, M135i. Och det var då A 45 AMG seglade upp som en kandidat. Dyrt, men förutsägbart, tryggt och säkerligen roligt. M135i "vinner" på lägre pris, men jag vill nog inte ha en etta igen - med den designen... Måste provpacka AMGn med 2 barnstolar och barnvagn :-) Frugan kommer lätt in. Det körde precis förbi en A 45 AMG på gatan här, när jag "satt". Det minskade ju inte direkt begäret... Kan ni tala mig till sans? |
|
|
Varför fick du inte prova? En A 45 precis som alla andra sportigare vagnar säljer ju sig oftast bäst vid just provkörningen... |
|
|
De hade bara en A 45 med 0 km på mätaren inne, och jag puschade inte :-) Men det kommer en till dem snart... Antar att man trillar dit - om det inte kommer en prisvärd E90 M3 i rätt färger inom kort :-/ Trodde ALDRIG att jag skulle skriva det - men AMG blir det "förnuftiga" valet (driftkostnader)! |
|
| Köp en A45 AMG med aerodynamik-paketet, så oerhört mycket snyggare! | |
| Risken är att kolfiberbitarna ryker, när den står på gatan.. Satsa på en A45 Skjutpaus, är mitt tips - det är rätt trångt i bagaget annars! | |
Verdi |
Det som kanske är lite avtändande med A45:an är att det är en 4-cylindrig 2-liters motor? Och alla renläriga som säger att en riktig sportbil ska vara RWD och inte AWD... |
|
A 45 är OK i pris. Vill inte lägga 200.000 till för en SB. Visst, det är ju inte "puristens" val. Men jag är väl inte purist, och jag räknar mina pengar - dvs SB är för dyr, och kan inte levereras förrän om tidigast 2 månader :) CLA 45 kan vara aktuellt, för den är snyggare, men 100 kkr dyrare. Och sämre bagage. Som ni förstår, är det ju A-klasse som man kan leva med. 4000 försäkring, 1500 årsskatt. Resten soppa och värdeminskning. Galet. En C63 kombi skulle vara 5050 i skatt, 17000 i försäkring. Men det sade jag redan va? |
|
Verdi |
Ursäkta en novis men finns det både en A-klass Shooting Brake och en CLA Shooting Brake? Ja, du sparar ju ~16500 kr/år på fasta kostnader och säkert 5 spänn milen i soppa. Vet inte hur mycket du kör men på 2000 mil så blir det 10 tusen extra. Dvs 26500:- totalt per år. Säg att du har bilen "normalt" länge, dvs 3 år och att den på den tiden tappar 50% av värdet. Du sparar ~80 tusen på att välja A45. Då är det ju värt det så länge det inte skiljer mer än 160 tusen i pris. En begagnad C63 kostar vad? Och en A45 vad? Sen kanske en äldre C63 har sämre garantier och dyrare service också. Den extra säkerheten med en ny bil är ju värd en del också. Jag hävdar att du kan lägga ca 200 tusen mer på en ny A45 i inköp än en begagnad C63 utan att känna att du gjort bort dig på nåt sätt. Fast det är klart, en C63 är ju lite manligare. ;-) Samt större och mer praktisk. |
|
Bra sammanfattning Verdi. Billigaste vettiga C63 Touring är 319 kkr idag. Billigaste A45 417 kkr idag. StarClass - dvs "det mesta" ingår, tom första halvåret 1000 kr försäkring. C63 service och reparationer vill jag nästan inte veta - de lär ju inte tala till 63ans fördel. Och ja, A 45 AMG - kom 2013, billigaste idag 417 kkr CLA 45 AMG - kom 2014, billigaste 465 kkr idag CLA 45 AMG Shooting Break (SB) - kommer maj 2015, billigaste nu 592 kkr för lev i maj Facelift kommer i höst (2015). Dessutom GLA 45 AMG, om man vill flyga över fartguppen... Billigaste 640 kkr. Och ja, 2, jag föredrar en ekonomi i bilägandet före manligheten ;) Varför köpa större bil än man behöver? IKEA har ju hemleverans, och det finns AMG-takboxar :-) Nä, nu är det nära. Jag ger det 1-2 veckor. |
|
Verdi |
Skiljer det bara ca 100 tusen så är ju valet faktiskt ganska lätt. Om man nu tycker att bilarna är likvärdiga i övrigt... |
|
Hämtar min nya tjänstebil om 2 timmar. Återkommer.... |
|
Verdi |
Härligt! Vad blev det för nåt? A45 AMG? |
|
A 45 AMG. Snyggt specad. Levererad igår. Jag föll för "subtitutet". A proper Pocket Rocket :-) BREDA leenden på mig idag. |
|
|
groggyfroggy/ får vi se några bilder lr? EB |
|
| Det kommer liten rapport vad det liter... | |
|
Fyfan, en sån har jag också kikat på. En vän till mig har en CLA45 och det är helt klart en skojig bil. Gillar den idiotstressade motorn! Det enda jag verkligen INTE gillar är GPS-displayen som verkligen ser dåligt eftermonterad ut - men det hade jag kunnat leva med ;) Grattis! |
|
|
Kul bil! Den var förvånansvärt "ociviliserad". Högt vägljud, bullrig, motorn väser, poppar och har sig. Väldigt "icke-Mercedes" även för att vara en AMG. Härliga stolar (speciellt skalversionen) och bra prestanda. Det enda som man kan klaga något på är växellådan. Kul bil, grattis! |
|
|
Då är den på blocket. Vad ska man ha nu då? |
|
Verdi |
Dags för M3 E90 nu då? ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.