AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.627

320i -08 e91 Högtryckspump?

Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Hejsan, ny på forumet. Har ägt min 320i Touring e91 från 08. (Tillverkad november 2008, blir det en -09 då?)

Nu till saken.
Bilen har varit klockren ända sedan jag köpte den. Då hade den rullat drygt 7200 mil.
Nu börjar jag bli lite orolig då jag upplevt två väldigt långa starter. Den ena gången var idag.
Jag hade den på motorvärmare över natten, åkte till skolan utan problem. Sen när jag skulle hem nu så hade jag haft den på motorvärme, men timern hade gått över tiden så den hade väl antagligen blivit kall igen. Vid det här laget klockan 18 så var det runt 0 grader här i Umeå. +1° C När jag väl fick igång bilen. Och det var här som den tog tid på sig att hoppa igång. Jag satte i nyckeln, tröck på startknappen. Då tuggade den i kanske 2-3-4 sekunder innan den gick igång och lade sig på tomgång.
Detta var andra gången det hänt och om jag minns rätt så var det även då jag hade missat med tiden på motorvärmaren, alltså en kallstart. Fortfarande runt nollgradigt, så inga superminusgrader.

Jag har suttit och googlat på problemet i en dryg timme nu och jag ramlade bland annat in på en tråd här som hette "Kall E91 325i - 2008 svårstartad?".

Vad jag fått fram av all läsning så kan det alltså vara så att det är högtryckspumpen som börjar lägga av.
Det jag undrar är om det finns någon annan här som har liknande erfarenheter, helst nyligen. Och om ni isåfall fick pumpen utbytt på goodwill hos bmw?

För övrigt så ramlade jag in på denna sida, Länk. Där det står idag som pressrelease att Bmw verkar vara generösa med bytande av denna pump. (10 år 120,000 miles). Nu ser iofs sidan rätt skum ut, men sjukt om det är idag nyheten kom (17 mars 2015).

Nåväl. Hoppas det finns någon som kan flika in med lite kommentarer.
// Papa Whiskey
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Någon? Är det ingen som bytt eller fått byta sin hpfp på senare dar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska börja med att läsa ut om det finns felkoder i bilen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Okej, har dock ingen felkodsläsare. Skall dock ringa alla tidigare verkstäder och höra vad som bytts på bilen fram tills jag köpte den förra året. I skrivande stund har den rullat 9300mil. Får nog ringa BMW och se om de fortfarande byter pumpen på goodwill eller har det utgått? bilen blir 8 år i november.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.