|
|
|
|---|---|
| Gör detta nån skilnad på motorer som har slagg rester på grund av dåligt skött service någon gång i sitt liv eller är de bortkastat? | |
| Länk | |
|
Jag har kört med CRCs motorfluch i vår Saab 9-5 från 6000 mil- 28000 mil i snitt Var annat oljebyte. Hade 0 i Hc alla ggr på SBP utom sista gången, blev en enkel 6. Testade på en 530-93 (E34) där alla värden var helkass. Hc: 356 om jag inte minns fel. Hällde i dubbel dos och körde hårt några mil för att få ur etanolen som förra ägaren tankat i för att få igenom på SBP. Efter oljebytet besökte jag lokala macken igen då det endast visade 7. Hade fått bilen så jag testade typ "all in" med vinst och en tyst motor som resultat. Har fortsatt detta på min E60d-08. Luktar bara ren olja i motorn (byter var 1000 mil) Mvh Jonas B |
|
|
Gör nog gott att rensa bort all lös eller nästan lös skit som ansamlats genom åren, men det är ingen magi - den kommer inte laga / trolla bort extra förslitningar som har uppstått vid tidigare misskötsel. Men om ni vill få till en ny start i ert förhållande är nog inte detta dumt... ;) |
|
| Funkar de bra o köra med dessa medel tex crc dvs inte lämna in för att göra de | |
|
Länk denna? |
|
|
Jag hade satsat på Omega om jag vore du isåfall, har hört mer positivt om den än CRC och många andra. Kan absolut vara kul att prova, men tänk på att det är ett mirakelmedel och ingen garanti att det hjälper. Länk |
|
|
Personligen är jag lite mot den typen av "shock-behandling" som dessa medel är. Risken är stor att de orsakar mer skada än nytta. Jag skulle satsa på ett "kort oljebytesintervall" på kanske 200 mil eller så med en syntetisk olja och ett bra filter, och därefter byta olja och filter igen. Så har jag gjort vid några tillfällen och sedan undersökt filtret - det sitter oftast väldigt mycket smuts (fasta partiklar) i det om man gör ett kort oljebytesintervall i en smutsig motor... Om man vet/tror att motorn är väldigt smutsig invändigt och/eller har någon form av problem som kan vara smörjrelaterat (som koksade kolvringar, "oil-sludge", vissa läckage etc.), skulle jag nog rekommendera ett mer långsamt verkande medel som t ex. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Får man ur all olja ur en BMW-motor när man byter olja? I motorer från andra tillverkare finns ca 20% av oljan kvar när man tömt ur all olja man kan tömma ur, en del i oljekylet en del i andra utrymmen. Om nej så finns en del av tidigare mirakelmedel även efter ett oljebyte... | |
|
Har märkt att när man byter olja och endast oljepluggen lossas och det slutat droppa. Lossa då både oljefilter, sticka och olje- påfyllningslocket så kommer det ytterligare olja då luft kommer in. På min E24 lossar jag alltid slangen till oljekylaren (sitter bra till) och blåser ut det sista. O ja det är den burken från crc som jag använder. Förr var en burk till 4 liter, nu mer bara till 3. Var o en får testa efter behov på vad de tror på. Då jag behövde något för att rensa motorn var det här vad jag sprang på och fortsatte att använda. De gör nog samma sak i slutändan oavsett märke. Mvh Jonas B |
|
|
Nja, Auto-RX skiljer sig rätt markant från alla "chock-behandlingar" som skall vara i motoroljan i ca 10 minuter. Auto-RX är en esterbaserad produkt som skall tillsättas i oljan och sedan skall man köra med den i ett serviceintervall (förkortat) - produkten renar långsamt och är inte aggressivt mot något i motorn. Estrar ingår som additiv i många äkta syntetiska motoroljor, men då i mindre koncentration. Vissa helsyntetiska motoroljor består helt eller delvis av ester-basoljor och de oljorna är väldigt rengörande i sig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.