AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.233

Köpa E91 325d som gått mycket?

Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Är sugen på en 325d touring och funderar lite. Är det dumt att köpa en som gått "mycket"? (20-25 000 mil typ) Jag kör drygt 2000 mil om året så den får fortsätta rulla mycket. En bil runt 07-09 handlar det om. Automat.
Någon synpunkt?
em
906
em3
M3 cab -03
Dom flesta bruks-bilar mår bättre av att rulla, hittar du ett ex. med den åldern som är någorlunda välskött, så är det ofta minst en 8-10 år kvar på den vid 2000 per år. Jag köper inte gärna mina bruksbilar över 20', för samma bruksperiod (8-10 år/2' mil), men ett gynnsamt inköpspris kan ge lite extra kvar för rep. och underhåll, kanske.

Om du tänkt dig t.ex. 5 års ägande, därefter avyttring, är det bara att börja räkna på avskrivning per mil, och jämföra det med vad nyare bilar kostar, per mil. Många gånger blir 2:dra/ 3:dje handsägandet en ganska gynnsam kalkyl, enligt min erfarenhet. Det gäller särskilt "bättre" bilmärken, typ BMW och Volvo, där grejerna håller bra och reservdelar och reparationer inte drar iväg för mycket!

Min V70 classic -00, har gått 5 år och 8' mil sedan köp. Den ligger en bra bit under 5 kr/mil för rep. OCH underhåll, som var min kalkylmodell! Den kostade 45' på 19' mil, nu 27' mil och kanske kan jag få en 10-20', om jag skulle sälja, den är rostfri karossen, en mindre fläck vid en bakdörrsruta enda plumpen i rost-divisionen! Och det utan att vara "pedantskött" på något vis!

Kanske det hjälpte dig.....

em3
Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Tack för svaret!
Jag har bilen max fem år kan vi säga. Jag tänker bland annat på andrahandsvärdet eftersom det rent krasst är milen som bestämmer det mest. Förlorar man mer på att köpa en bil som gått 20 och sälja den vid 30 än köpa en på 10 och sälja vid 20?

Sen vore jag glad om någon har en rent modellspecifik input vad gäller hållbarhet. 325d automat är mest intressant. Har hört att man ska passa sig för 4-cyl dieslarna om de gått mycket?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Motorn i 325d anses vara mycket hållbar och utan typfel. Låg trimningsgrad (197 hk) borgar för bra hållbarhet, men saknar också vissa andra konstigheter som swirl flaps. Ha just inhandlat en sådan och är mycket nöjd med bilen/motorn/automat. Går mycket bra.ö

Matthias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.