|
|
|
|---|---|
|
Hej har en bmw e46 2,2l 6:a 2005. den var inne på service nyss, och då konstaterad de att bultarna/mutter till främre avgasrör är sönder rostat. 500kr ville bmw har fört dessa muttrar/skruvar. är det någon som kan länka en bild på vilka det kan tänkas vara,och vartdessa sitter då jag ej har tillgång till lyft just nu. då man hör att den ändrar motorljud ibland, så nånstans så drar den tjuvluft. MVH Epicmazur | |
|
Hej! Är det mellan grenrör och främre del av avgassystemet du menar? denna delning finns på passagerarsidan precis i höjd med tvärgående framvagnsbalken. Man får demontera plastskyddet under motorn för att komma åt dessa. Bytte dessa innan jag sålde min e46 tidigare iår. 500:- för 4 st M10 (om jag inte minns fel) med mutter låter som en dyr summa. Kan inte komma ihåg att jag betalade såpass mycket för dessa. Är packningarna och metallbygeln kanske inräknat i denna summan? Skall tilläggas att jag fick borra ur de gamla skruvarna som till skillnad från de nya inte är gängade hela vägen utan har splines som greppar i flänsen på grenröret. // Jonas |
|
|
Skulle tippa på att de menar vid nummer 3. Länk På min brors hade de rostat sönder och själva bulten var kass. Vi valde att borra hål genom istället och använda genomgående bult. |
|
|
Hej . då den var inne på service, så går dom bara igenom bilen lite snabbt, så det borde vara några muttrar/bultar som man kan se enkelt utan att demontera. ska försöka hissa upp och kolla om man ser något mer. Clintan, tror bmw menar Nr3 då det stod på pappret att bult/mutter på främre avgasrör är sönderrostat, så man borde bara kunna köpa nya bultar och mutter på feltema och ersätta, tror ni man behöver byta nån packing samtidig? grymt tack för alla svar, då jag är helt novis på Bmw och har knappt haft tid att vara under bilen för att kolla, bor man i lgh, så har man inte så mycket plats att meka på :) |
|
|
Inte bara att bara med dessa sönderrostade. * liten vinkelslip motsvarande (slipa gamla skruven i höjd med flänsen på grenröret) * Körnare * Hyffsat kraftig borrmaskin * Stålborr av god kvalitet (3,6,8/9 mm typ för att kunna stega borrningen) * Hammare och drivdorn för att knacka ur det sista utav gamla skruven Packningarna är väl bra att byta men får du isär det med dom gamla packningarna hyffsat hela så bör det räcka med monteringspasta. Monteringpasta, M10 skruv och mutter finner du på biltema. // Jonas |
|
| Instämmer med föregående, att byta dessa bultar var ingen lätt match. Jag har egen lift, bra belysning och en mängd verktyg. Provade först att värma till det rödglödde och sen dorn och slägga, men bulten satt. Körde med biltemas luftdrivna mini-kap. Sen borrning. Svettigt är bara förnamnet. Köpte rostfria bultar, låsbrickor och muttrar. Känns skönt att veta att nästa gång man behöver ta ner systemet blir det en barnlek. | |
|
Fick detta bytt förra veckan - ingen barnlek. Knackande loss så mycket det går i rosten, värma med svets - knacka lite till osv. @JcN har bra beskrivning vad du står inför. Kör BMW, och ojja sig över 500 kr materialkostnad - fundera en gång till....det kan ta en timme för verkstan att göra också. |
|
|
Sorry för bump av gammal tråd.. Men vill verkligen avråda alla som har ett original/gammalt rör som ej lossats/underhållits med bultbyte och funderar på att göra ett byte/lagning av avgassystemet som kräver att du ska lossa bultarna angivet som 3 i Clintan66 svar.. Läste många varningar om detta själv men kastade allt åt sidan a la "kan ju inte vara så jävla svårt att lossa ett par bultar"..... eller? Efter MÅNGA timmar av slit liggandes på backen med diverse verktyg så lyckades jag tillslut få till nya hål för bultarna.. Hade jag fått samma val en gång till så hade jag högst troligt valt att lämna in bilen.. Så.. Har du inte tillgång till ett vettigt sätt att få upp bilen från marken, kvalitetsverktyg (och Ja! det gör verkligen skillnad!) och ett sjuhellvetes tålamod så gör du bättre i att lämna in bilen.. Vad jag har förstått så ska det inte vara någon jättekostnad att få röret frisläppt.. För all del, vill du prova så ska du ju absolut göra det, men förbered dig på att få kriga mot rost och trånga utrymmen! Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.