AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.413

Misfire cyl_ with fuel cut-off?

Me
19
Megablade
525i Touring-01
Vevhusventilationen frös i vintras på min 525-01'a vilket ledde till olja i cylindrarna osv. Jag skruvade ur stiften och körde ur oljan med startmotorn och startade sedan. Det rök rejält men jag körde till det inte rök mer. Nu har bilen stått i två månader och nu ska den besiktigas så jag var ute och körde den idag för att motionera den lite innan bilprovningen. Den gick fint men när den blivit genomvarm och jag gasade på så började den missa. Det blev värre och värre men jag tog mig hem. Kopplade i felkodsläsaren och såg att jag hade haft misfire with fuel cut-off på samtliga cylindrar. Jag nollade felkoderna och startade igen, och motorn gick jättefint igen. Jag lät felkodsläsaren sitta i och gav mig ut på ytterligare en provtur, samma sak. Den går fint ills man gasar på, då missar den och går sk*t. Jag nollade felkoderna "i farten" och då gick den fint igen.

Är det någon som förstår sig på detta? Man kan ju inte "laga" ett fel så att motorn går bra igen genom att nolla koderna eller? Felet kommer ju visserligen tillbaka men jag tycker det är konstigt att den går bra igen när man nollar koden.

Me
19
Megablade
525i Touring-01
Felet verkar inte vara varvtalsrelaterat utan snarare bero på gaspådraget.

st
26
stefan350
F11 535IA-11
IROC-Z28-87
Har haft samma problem med sommarbilen, när jag tar ut den på våren.
Då var det gammal bensin, efter kör slut på den gamle och tankat 98okt var allt ok.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kondensvatten i bensinen låter som en rimlig orsak!

Hur mycket bensin var det i tanken under "vilan"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Me
19
Megablade
525i Touring-01
Det är nog ca 20 liter i tanken. En flaska k-sprit kanske gör susen.
Jag började riva under huven idag och hoppas att jag hittade orsaken.
Efter slabbet med oljan i cylindrarna så fick den en motortvätt.
Nu visar det sig att det var så mycket vatten i hålen till tändstiften att dom var "under ytan". Det borde varit orsak nog tycker jag. Jag sög blåste rent. Konstigt att den gick bra förutom när man gasade på. Det kan vara kondens i bensinen, eller dålig bensin också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är bättre att tanka tanken full så du blandar runt den gamla dåliga bensinen med ev. vatten.

Ajabaja - om bilen skall stå still längre tid bör du tanka tanken full så du får så lite luft som möjligt i tanken. Det är från luften som kondensvattnet fälls ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.