|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk, jag håller som bäst på att köpa en beg. BMW 525dX från 2013. -Min första BMW och första diesel till på köpet. Jag har 15 liter Mobil1 New Life 0w-40 kvar och undrar lite försynt om jag med gott mod kan (bör...) använda denna oljan även till BMW diesel? Vet att Mobil har särskild turbodieselolja, men undrar alltså om jag kan använda den vanliga Mobil1 utan att göra bort mig... | |
|
Nu har jag inte i huvudet vilka klassningar den oljan har, men du SKALL ha en olja som är BMW LL04-klassad mht att du har dieselkatalysator och partikelfilter! Är oljan klassad BMW LL04, går det bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tror att Mobil 1 New Life är klassad LL01, =kört??? | |
|
Jag har också ett svagt minne av att det är så och då skall du INTE använda den oljan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du ska ha Mobil 1 5W30 Esp LL04 och C3 för partikelfilter |
|
|
LL04 har inget med partikelfilter att göra, det är BMW klassnings märkning. |
|
|
Peter And, där har du helt fel! BMW anger LL-04 till ALLA motorer med dieselpartikelfilter och dieselkatalysator. Det är ENDAST Mid- eller Low-SAPS-oljor som får klassningen BMW LL-04! Oljor med klassningen BMW LL-98 och LL-01 har för höga halter av "SAPS" (fosfor och svavelhaltiga restprodukter = "aska", vilket sätter igen partikelfiltret). Däremot går det att använda LL-01 i stället för LL-04 i BENSINmotorer från BMW. Borde inte du ha lite bättre koll på detta som säljer oljor!? ;) Hur gick det med uppgifterna om att det fanns radioaktiva spårämnen i oljorna för olika klassningar? Du skulle ta fram fakta och återkomma... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| För "nyare" bensinmotorer (direktinsp leanburn) skall det vara low-saps (LL04). Skador uppstår annars på bla NOX-givaren. | |
|
Drib, det är korrekt att de flesta biltillverkare rekommenderar low-saps-oljor för bilar med NOX-sensorer. Jag är dock osäker på om BMW anger detta i instruktionsböckerna på de bilarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.