AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.025

Turboras 525tds?

Si
11
SirNyström
525Tds -97
Hej

Har en 525tds -97 som jag misstänker turbon har gett upp på. Påväg hem från jobbet idag gick bilen upp i temp sista kilometern hem och innan det hade jag väldigt dålig ork, orkade knappt gå framåt då jag la i trean! Den har blivit slöare och slöare sista dagarna då jag pendlar 75km enkel väg per dag. Har inte hunnit kolla nå mycket men har märkt att turboljudet inte finns där och turbon verkar läcka olja, både så det sormar i motorutrymmet och en massa oljesorm i egr ventilen! Är det ett enkelt jobb plocka lös den och undersöka och vad ska jag kolla efter då?
Man brukar få värma på skruvarna för att inte dra sönder dom, det är nog bara att byta turbo. Du har ju Gik utbytes dom är seriösa, annars så säljer Biltema för ca 3500 kr, utan att du behöver lämna stommen. Men dom kanske inte har till bmw
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Låter för mig inte så självklart att det är turbon men skulle det vara det så kan du köpa billigt från Tyskland. Jag gav 2800:- för en ny Garret turbo till en 530d, bara söka på eBay.de.

Börja med att kolla och känna axial/radialglapp på turbinhjulet på luftsidan. Brukar vara lätt att komma åt.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Ser iaf ingen logik i att en havererad turbo får templen att stiga. Hur ser oljan och nivån på den ut? Hur ser kylarvätskan och nivån på den ut?
Kanske kan motortempen öka om turbon rasat och om det är sämre flöde på avgaserna så grenröret blir varmare
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Snarare tvärtom, med en strypning av avgaserna blir det mindre effekt och mindre värme. Sen ska det bli MYCKET värme för att ett friskt kylsystem inte ska kyla bort värmen. Men en orkeslös bil som knappt går framåt generar inte massor av värme om inte något är väldigt fel. Utifrån symtom skulle jag nog hellre gissa på toppackningen.

Ett bra steg kan ju även vara att kolla var i motorn det läcker olja. Det lär inte vara turbon som läcker externt, möjligen då framledning eller oljeretur till turbon.
Si
11
SirNyström
525Tds -97
Inte hunnit ut in här nå igår men tack för svaren!

Tror inte topplockspackningen farit för oljan ser ut som den ska och var tryck kvar i expansionskärlet ca 1 timma efter jag parkerat den. Nivån är också ok i kärlet, inte gått efter nå. Prövade även starta bilen kall och sen slå av den efter ca 30 sekunder för att se om det hann bygga upp tryck i kylsystemet och det gör den ej.

Däremot prövade jag plugga egr ventilen med ett enkronemynt och idag gick bilen bra till och från jobbet och turbon trycker på men vid 3000 rpm å uppåt låter som en klingande svagt ljud. Inte turbovisslet som kan uppstå utan mer som klingande. Svårt att beskriva och det låter inte mycket.

Däremot är motorn jävligt sormig, speciellt på vänster sida sett framifrån och även bak mot växellådan. Även den lilla returslangen som går från turbon in i vevhuset är förbannat sormig. Gissar packboxen på vevaxeln mot växellådan är det som orsakar mesta spillet men det är så mkt olja på blocket och upp mot grenröret så känns som det läcker nån mer stans? Är det vanligt att ventilkåpspackningen läcker mkt? Ser ut som den kan ha läckt men är osäker.
Kan vara som du säger ventilkåpspackningen som läcker, kanske är täppt vevhus ventilation
Si
11
SirNyström
525Tds -97
Jag har kollat vevhus ventilationen och nu är den ok och öppen men det är klart den kanske kan ha frysit tidigare i vinter och därmed läckaget?

Fattar dock inte varför bilen tvärgick varm sådär pga egr-ventilen? När jag har haft lös egr ventilen så går den jämnt men tungt när jag prövar öppna den med att trycka på den. Då jag blåser i slangen som går från motorn till egr:n så är det inget motstånd mn slangen verkar hel?
Okey, kanske kärvar, du ska ha sug i vacuumslang när magnetventil är öppen. Det sitter väll vacuumpump eftersom det är turbo
Si
11
SirNyström
525Tds -97
Det är sug i den. Dock väldigt svagt och finns inte en chans den skulle orka öppna egr ventilen när den går så tungt. Men vad kan egentligen ha orsakat varmgången? Var ju ca +5 grader så vevhusventen lär ju inte ha frusit då iaf!
En stängd EGR ventil kan orsaka överhettning, när den funkar som den ska sänker den förbränningstempen
Si
11
SirNyström
525Tds -97
När jag har bilen på tomgång och lyfter ur oljestickan går bilen som vanligt och när jag lossar på påfyllningslocket skvätter den olja där och bilen går som vanligt. Jag har fattat det som att om man gör det ska bilen börja gå sämmre? Kan det ändå vara nå fel på vevhusventilationen då? Men från den där plasthylsan som sitter i luftfilterplasten och ut genom slangen är den då OK och innanför ventilkåpan kan det väl inte vara nå fel som påverkar vevhusventilationen?

Men bara det blir varmare ute och jag får mer tid ska jag göra en ordentlig motortvätt och försöka ta reda på mer exakt var det läcker. Men hur mkt jobb är det att byta packboxen mot transmissionen?
Man kan testa med plastpåse på oljepåfyllningshålet och den ska sugas fast inte blåsa om ventilation är okey. Enklast om man har tillgång till lyft och växellådslyft, då går det snart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.