|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har äntligen hämtat ut min M3a med Kompressor. Efter lite kik efter filtret så ser jag att det sitter i Frontspoilen vilket jag vet att den ska göra. Men ska inte filtret sitta mer inne mot hjulet så att säga? Bör det inte komma in en massa vatten vid regn när det sitter som det sitter? Bör jag montera om det? Länk Dessutom så är det enormt smutsigt. Bör jag köpa nytt filter? Eller räcker det med en tvätt? Tips på vart man hittar oljan till insmörjning efter tvätt? Tacksam för svar! | |
| K&N på spray funkar bra, finns Castrol mm också, men tycker att det ska vara vanlig olja, har testat Castrol som är som ett klister är väll smaksak. Finns på mc firmor om inte Mekonomen mm har. Finns det inget skydd att sätta dit och kanske med slang typ som luffarturbo | |
| Regn är ditt minsta bekymmer, lite "vatten" i cylindern kan vara av godo, sänkt temperatur o ökat förbränningstryck :). Däremot skulle jag passa mig för att köra igenom större/djupare vattensamlingar, en "pöl med 15-20 cm djup" kan räcka för att fylla cylindrarna med vatten, ingen höjdare...Jag skulle, om möjligt, flytta intaget så högt upp som möjligt, just för att undvika det där med djupare pölar... | |
|
Så, Dawwe, du rekommenderar alltså "lite vatten" i förbränningsrummet!!! Kan du ange en halt som är rekommendabel för att bli "till godo"????? Ange gärna också vilken metod du rekommenderar för att introducera en viss mängd H20 i bränsleblandningen. Jag utgår från att det inte är "random" genom ett luftfilter. em3 |
|
| Herr Punktostorbokstav; Noterade du citationsteckena & smileyn? På de flesta bilar så sitter "snorkeln" i fronten, o att det sugs in lite vattendroppar är nog helt ofrånkomligt vid kraftigt regn, gissar jag. Dessutom så borde du känna till att just vatteninsprutning på "överladdade" bilar är ETT sätt att sänka förbränningstemperaturen, har för mig att det var nån biltillverkare(Saab?) som hade detta som standard ett tag. Googla! Men annars tycker jag att 4 Mol vatten per 22dm3 insugen luft är lagom. | |
| Em3: Din okunskap är förbluffande genomgående o komplett:). Vatteninsprutning sker via insuget på luftsidan, man tillför inte vatten via bränslet. Förmodligen så sprutar man bara in vatten (via en "vatteninjektor", vatten förmodligen i form av vatten-dimma, vi pratar förmodligen om några cl per minut...) under en viss betingelse, ska vi säg gasen i botten (jag vet inte!)? | |
|
Vatteninsprut (vattendimma) i samband med turbo bruka kallas "fattig mans intercoler". Det är bara ett problem, tar vattnet slut.... och man ligger på gränsen så kan det bli motorhaveri. Rent generellt ska luftinsuget ligga så att motorn får så kall luft som möjligt. Felplacerade "öppna filter" som ligger i motorrummet och suger in varm luft kan ge sämre prestanda än original. Rengör filtret noga och fetta in det enligt anvisningarna. Inte för mycket olja bara eftersom det kan skada lmm. E |
|
|
"Som standard ett tag", ja, det var nog Saab, men varför hittar du inte det på andra standardturbos, tror du? Hade det varit både enkelt, driftssäkert och effektivt, skulle det säkert funnits på serietillverkningar idag, eller hur? Sen kan du kanske ta och brösta ner dig lite, kanske t.om. använda en mer trevlig ton, om du är kapabel till det? För vad har jag gjort dig, annat än att skriva lite "ledig" text i forumet? |
|
|
Här vart det livat! Så det funkar att åka till en mc butik och köpa vanlig rengörning samt luftfilterspray som tex annvänds på crosshojar? Ang placeringen så sökte jag och såg att det sitter placerat sådär när man konverterar till Ess kompressor.. feågan är om man ska se om de går att korta upp det så man får det liite högre. |
|
| Mitt råd är att köra med ett "torrt filter", om du oljar in så olja minimalt? | |
| Det är samma filter olja | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.