|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har ett irriterande problem med min bil. Motorn börja ticka när den blir varm. Detta gör den endast när motorn blir varm och kört en stund. Det som är konstigt är att tickandet försvinner ibland o återkommer under körning. Bytte olja för ca 300 mil sen o troddet det skulle hjälpa men det har inte blivit någon förändring. Bilen går förövrigt som den ska. Har även testat det här mirakelmedlet Wynn´s som ska hjälpa till mot sånt men ingen skillnad. Har ni några tips för o få bort det irriterande tickandet? Mvh Ayman :) | |
| Det är tråkigt att behöva byta dom, BMW 0-30 olja är ju ganska tunn. GM kör med 20w olja i bla Mustang, den är ju ännu tunnare när den är varm. En 5w50 olja är tunnare kall, men tjockare varm. Kan vara därför den tickar när den är varm. Ska man lämna in och byta ventil tryckare blir det nog dyrt. | |
| Drog ju i Castrols 5w-40 olja. Nej jag är verkligen inte sugen på att lämna in den för ett sånt byte. Men har fått höra att man kan göra en motorspolning när man tömt på olja o dra i ny köra lite o använda samtidigt Waynns medlet. Så man tvättar rent motorn inuti. Är det nåt som man ska testa? | |
| Kan ju testa med Waynns och köra tunnare olja tex mobil 0w20 | |
|
Kom tickandet plötsligt eller har det smugit sig på? Hur gammal var oljan som byttes? Var det Castrols Magnatech? Den oljan brukar faktiskt få motorer att börja ticka... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hörde de faktiskt när jag hade rutan nere en gång. Tänkte inte så mycket på de innan förens rutan va ner dragen i december typ. Men misstänker att föregående ägare slarvat med oljebytena. Inte en anin faktiskt. Köpte den i augusti bilen o då sa ägaren att oljan v bytt men jag bytte olja oavsett veckan efter jag köpt bilen. Ja jag tror de va den. Gröna dunken. Minns inte vad som stod på den. |
|
|
Hej! Kan det vara så att det är kolvarna i VANOS-enheten som rasslar? Sök efter VANOS rattle på youtube. // Jonas |
|
|
Jag har ett litet tick som kommer ibland, om jag varvar till bilen ordentligt (5000rpm) tystnar det och förblir tyst länge. Inte 0W20 i en M54! |
|
| Marin849 varför inte 0w20 i BMW?, när man har det tex Mustang supercharger på 600 HK och i andra Ford med V8 | |
|
Jag hittar ingen sån olja i listan över godkända oljor för M54. Jag brukar respektera tillverkarens kunskap. Jag har ingen aning hur M54 skiljer sig mot Mustang Supercharger och andra Ford med V8 invändigt mtp spel, hur smörjsystemet är uppbyggt, flöden, lagerytor, ytbeläggningar mm så att 0W20 funkar där säger ju mest ingenting om hur det fungerar i en annan motor? Fungerar 0W20 bra i en Volvo B18? Olika generationer av motorer... Förresten kör man ju med jättetunna oljor i STCC (på den gamla goda tiden iaf) enbart för att få liite mer effekt, ingen där som bryr sig om att motorn ska hålla tiotusentals mil. Sen vet jag inte riktigt varför en tunnare olja skulle ge mindre tick? Struntsamma, min ståndpunkt är att välja o vraka bland de godkända oljorna. Det finns en lång lista direkt från BMW med specifika produkter. En 5W50 kan ju inte vara tunnare än 0W20 när den är kall (inte varm heller)? Eller menar du mineral 20W? Hoppas ingen häller det i en modern bil. |
|
|
Det finns INGA 0W20-oljor som är BMW-godkända i någon klassning! Att man använder 0W20-oljor i många amerikanska motorer beror enbart på att man på så vis kan få ner medelförbrukningen med någon eller några procent hos sålda bilar och därmed undviker att få diverse straffsanktioner från myndigheter, mot sig som tillverkare. 0W20 kan fungera i motorer som är byggda för detta, men det kommer säkerligen att ge kortare livslängd i motorerna - men i USA räknar man generellt med att nybilsköpare byter bil senast efter 5 år... En 5W50 olja är alltid tjockare än en 0W20, om man jämför dem vid likvärdiga driftstemperaturer - enda skilnaden kan vara om 0W20-oljan är av mineralbas och 5W50-oljan av syntetisk bas, då kan syntetoljan vara mer tunnflytande vid riktigt låg temperatur - typ -30 grader eller kallare. En tunnare olja skulle ev. kunna skölja bort föroreningar i ventiltryckarna (de har väldigt små hål och väldigt lite oljeflöde) och på så vis kunna ge tystare ventiler. Men oftast brukar tunnare oljor ge mer "mekaniskt ljud". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okey | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.