AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.272

Välja mellan F10/11, F30/31 och F25?!?

Sida 1 av 2
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag funderar på att köpa en helt ny bil, men har lite svårt att bestämma inriktning. Den bil jag avser att byta är min 520DA 2009, och som jag förövrigt är otroligt nöjd med.
Antingen köper jag en F11, men nackdelen med den är att den snart blir utbytt och då får man åka runt i "förra modellen" igen. F30/31 är modernare och roligare att köra men har inte samma lyxiga känsla. Den står dessutom för ett facelift snart och då får den nya motorn, medan jag får den gamla. #serien brukar dock vara värdebeständigare än 5serien. Eller så väljer man F25 istället och får en bil som nyss blivit faceliftad (och mkt snyggare än tidigare). Vet dock inte om SUV är min grej egentligen...
Alla alternativ är baserade på 2.0D, Xdrive och automat. Kombi behöver jag inte egentligen så jag funderar på om man ska gå emot strömmen och faktiskt köpa en sedan.

Ge mig argument för och emot respektive val!

/B
Tre ganska olika typer av bilar - har du provkört samtliga?

Om komfort är viktigt så är det inget snack om saken att F10/11 är överlägsen de andra. Ekonomiskt blir troligen X3 bäst pga bra andrahandsvärde, men även den kommer ju ersättas något år efter F10.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag har provkört samtliga, och som du säger är det tre helt olika bilar. Det som talar mot F10/11 är att den är ganska lik den jag har idag i karaktären, om man bortser från växellådan. Och av den anledningen känns det roligare att byta. F30 är inte så lik e46:an som jag har, den är för gammal.... Andra nackdelar är att barnen faktiskt sitter sämre i baksätet på f10, för att sätet är för långt i förhållande till deras ben. Men det ändrar sig nog inom 3-4 år, då de växer och behöver ha det extra utrymmet i F10. F30 är faktisk väldigt rymlig om man jämför med äldre 3-serie bilar! Komfort är viktigt, men det kanske inte är det viktigaste. Och f30 är helt ok komfortmässigt.
X3 har kanske bäst andrahandsvärde, men den är förmodligen dyrast att äga av dessa tre? Och som sagt suvkarossen är jag inte helt såld på även om jag förstår dess populäritet. Efter facelift är den dock tillräckligt snygg för att få vara med som ett alternativ.
Jag skulle nog helst egentligen vilja ha en F30 med bensinsnurra, men dessa är lite mobbade från generalaganten och alla kampanjpriser gäller bara dieslar... :(, så det skiljer tyvärr för mkt för att bensinmodellerna ska kunna vara ett alternativ.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Anledningen till att jag funderar över alla tre är för att priset på dom skiljer ganska lite, och trots att det kanske är f30 jag vill ha egentligen så känns det dumt att inte välja någon av de större bilarna om det skiljer väldigt lite i pengar.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Om jag vore du skulle jag fundera på om inte 420 GC kan vara ett bra alternativ. Roligare att köra än dina andra alternativ och dessutom med större bagageutrymme än F30. Och säkerligen bättre andrahandsvärde!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det skulle det vara, helt klart. Men den omfattas inte av kampanjpris och både det och dess högre grundpris gör att den ekonomiskt drar iväg för långt ifrån övriga alternativ..
Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
Man lever bara en gång och hur länge vet man oftast inte!

Så jag lägger också min röst på 420 GC (fast den inte ens var med som alternativ).
Och argument får bli som ovanstående skrev...
Jag skulle vilja påstå att du får mer körglädje för pengarna om du väljer 3 eller 4-serie. 5an kräver lite mer motor (och utrustning) för att bli spännande.
Verdi
Du kan inte vänta in nya femman då? Du är ju "otroligt nöjd" med din nuvarande bil. Nog borde den klara nåt år till?
Låter som att det är F30/31 du helst vill ha från vad du skriver.

Om det inte måste vara en helt ny bil så finns det ju en hel del lätt begagnade 328i bensinare ute med sportline spec. Trots att motorn sågats längs forknölarna av ägare till gamla E39:or så tycker jag det är en mycket trevlig bil ihop med automaten!

Ett annat alternativ är ju 3 GT som jag ligger och lurar på som nästa tjänstebil när kontraktet på Audin går ut om ett år. Baksätet är riktigt bra i den modellen!

Nu verkar du iofs inte särskilt tänd på X3 men med 20d motorn så är den inte särskilt dyr att äga. Det som skiljer är bränslenotan som blir ca 1-1,5dL/mil extra jmf med en F10 - men då har du fyrhjulsdriften också som är standard! Den lilla merkostnaden kompenseras rejält av ett bättre andrahandsvärde.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Är också inne på Kristoffers förslag - 3GT är lite "lugnare" i körstilen och lite mer komfortabelt avstämd - lite mer som F1x:an. Och den rymmer en hel del!

----
BMW CS/SC #6212
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag är jättenöjd med min nuvarande 5:a., Men den stora anledningen till att jag blivit sugen på ny bil är att jag fått bra erbjudande på dessa tre alternativ som nya nu. Jag kan alltså inte vänta in 5:an, då detta erbjudande knappast kommer gälla en ny modell. Samma sak med 4serie gran coupe, erbjudandet gäller inte den modellen. Det gäller tyvärr bara diesel också. Skulle jag få samma erbjudande över hela modellprogrammet så skulle nog en 428 gran coupe vara mitt val!
X3 lockar faktiskt, med sina praktiska egenskaper och vad jag tror höga andrahandsvärde. För att vara en suv så är den rätt kul att köra också. Inte alls treserie kul, men allt måste inte vara kul när det gäller familjebilen. Jag har ju min M roadster när jag vill ha roligt...
Men totalekonomiskt är väl X3 lite värre än 3-serie misstänker jag: Drar lite mer, dyrare däck, dyrare delar, försäkring mm. Kanske väger det bättre andrahandsvärdet upp detta.
3serie GT är ju en fin kompromiss mellan sedan och touring, men jag tycker att den är rätt ful... Inte 5serie GT-ful ,men inte alls lika snygg som ffa sedanen.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Glömde förtydliga: Alla alternativ jag kollat på är Xdrive, känns dumt att inte välja det när det just nu bara kostar 9900:- extra.
Försäkringar är iofs individuellt men min X3 var inte särskilt dyr i försäkring jmf med E91 jag hade innan. Den var visserligen ny så den var bara halvförsäkrad när jag hade den - men dyr? Nej, prismässigt ungefär samma som för trean.

Servicekostnaden är ju också gratis de första åren till X3 och därefter så är det ju samma motor som till en 320d. Bromsarna är inte heller markant dyrare än till 3:an.

Om du undviker 19 tums hjul så är inte heller däckkostnaden särskilt farligt dyr - köper du nytt så lär du dessutom inte byta däck förrän efter 3 säsonger.

Sen kan du ju räkna in x-driven i priset eftersom den ingår till X3:an.

De saker jag var missnöjd med min X3 var en del småstrul som elfel, knarrande glaslucka, strulande blåtand, vibrerande bromsar mm. Hade iofs första modellen så kvaliteten är nog böttre nu. Samt idag med 3 ungar hade bagageutrymmet varit för litet...
Verdi
Är bagaget större på A4:an verkligen?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
A4:ans djup är iaf betydligt djupare och därmed mer lättlastad. En generell "BMW-sjuka". Även X3:an lider av detta problem.

Jag tror totalkostnaden mellan F31 och F25 är försumbar. Jag tycker X3:ans facelift var lyckad och den kommer att vara populär på andrahandsmarknaden. Det handlar om vilken typ av bil du är ute efter. En SUV eller en kombi?
Verdi
När jag köpte bil så valde jag just mellan F31 och F25. Men valet föll på F31 på grund av att den var så pass mycket roligare att köra. Tycker även stolarna är bättre samt att det är en nyare modell. Kändes modernare helt enkelt. Fast nu har ju X3 fått en facelift vilket till viss del neutraliserar den skillnaden.

Min upplevelse var att X3 hade något bättre innerutrymmen. Både baksätet och bagaget. Dock är väl inte någon av dem nån större laståsna.
Verdi: Nu blev det lite OT men jag har även en XC90 som fixar det mesta vad gäller utrymmen, det var den jag hade som referens till X3:an.

Annars stämmer det som "acey" skriver att A4 faktiskt sväljer lite mer än X3:an pga djupet. Hur det är mellan F31 och X3 vet jag däremot inte, men generellt håller jag med om att djupet har blivit sämre på de senare BMW modellerna.

Är inte stolarna likadana till X3 och F31?
Verdi
Aha. Då förstår jag bättre. :)

Angående stolarna så har de kanske också fått en smärre facelift verkar det som. Sidostöden ser aningen lägre ut även om det är svårt att avgöra.

X3 LCI: Länk
X3 orig: Länk
F31: Länk
E91: Länk

Klart är dock att stolarna i X3 både före och efter LCI mer påminner om stolarna i E91 än i F31. De är sådär bulliga som de var förut. Stolarna i F31 är aningen rymligare och har en liten annan form.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det flaxar lite fram och tillbaka. Men jag tror att det som lockar mest är en F30, med M-sport paket. Detta är grymt snyggt på F30, och den största fördelen är att man då kan få den i estorilblått!! Passar bra brevid roadstern då...
Specen blir då:
* 320d Xdrive Advantage edition
* M-sport paket
* Sportautomat
* Dragkrok
* PDC-även fram
* Borstad aluminium, med accentlist i pärlglans
* Fälgar 400 M
Känns som en schysst kärra man kan trivas med. Jag bedömmer att den kommer att ha ett rätt högt andrahandsvärde också, eller vad tror ni?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Värdeminskningen blir aldrig något annat än brutal på en ny bil i den prisklassen. Trevlig specifikation, säkerligen populär, om det hade vart en kombi. Mellanklassedaner är inte populära i Sverige...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.