|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Ska bultarna som sitter intill motorn och under sparklådan dras åt så pass att det inte går att dra bärarmarna upp och ner bara så mycket bussningen tillåter eller ska dom dras åt så att bärarmarna går att dra upp och ner? | |
|
Hej, Inte helt säker vad du menar, men jag antar att du avser de fyra bärarmarna, två på varje sida? Bussningarna får inte rotera runt bultarna, utan rörelserna skall tas upp av gummit. D v s bultarna skall dras ordentligt. Väldigt viktigt är dock att bilen vilar på sina hjul, när bultarna dras fast. Annars kommer bussningarna att bli förspända när du släpper ner bilen. Och kortlivade. /Lennart |
|
| Gör så här: Dra bultarna löst, så bärarmen kan rotera. Kör bilen en kort sväng, "motionera fjädringen så den sätter sig". Parkera bilen i minst ett dygn. Mät avståndet mellan hjulnavets mitt & skärmkant. Tag bort hjulet för bättre åtkomst o "lyft" sedan hjulupphängningen så avståndet mellan hjulnav & skärmkant blir det du mätt upp. BMW anger att bultarna skall dras åt när bilen har fulltank (70 liter?) plus att den är lastad med ca 250 kg. Att lasta bilen med ca 250 kg (2 personer fram á 68 kg, en person bak á 68 kg + typ 20 kg i bagaget) är kanske inte det lättaste? Ett alternativ är att minska avståndet mellan hjulnav/skämkant med 2-3 cm, vilket är vad jag kommer göra. BMW anger att bultarna skall dras åt med ca 110 Nm Länk. | |
| Förtydligande: Min uppskattning om att man skall minska avståndet med 2-3 cm baserar jag på att "vanliga bruksbilar" brukar ha fjäderkonstanter kring 50-100 N/mm, eller om man så vill "5-10kg/mm" | |
| Jag har bytt framvagnskit. Och i det fanns stabstaget och styrled och en stor lite kurvig grej och en helt rak som gick från motorn till hjulet = den raka. Från sparklåda till hjulet = den lite kurviga. Den raka och den kurviga ska dom dras åt så mkt man orkar? Så att dom inte ligger fritt. Den raka armen om jag drar åt den max så nyper det på metallen inte gummit. Och jag drar åt den kurviga max så nyper den på plasten i bussningen | |
| Du ska dra åt de med ca 110 Nm när bilen är "nedlastad", vilket är mycket men inte vrålmycket. Runt 110 Nm är vad hjulbultarna skall dras med oxå, många drar de alldeles för hårt. Det är lite kinkigt att komma åt bulten till "den kurviga" med momentnyckel (iaf på E39) så det man kan göra är att dra en hjulbult med momentnyckel (110 Nm) o sedan lossa o "öva sig på att få in känslan för kring 110 Nm med fasta verktyg". Båda dessa gummilager "nyper" mot metall när man drar pt de, iaf på E39. | |
|
Båda armarnas bussningar är uppbyggda, utifrån räknat, bärarmens ögla eller cylinder, gummi och en metallkärna med hål för bulten. Om inte denna metallkärna är den som tar emot trycket från bulten, när du drar den, vet jag inte vad du har för grejer. Se denna länk, där du antagligen känner igen dig. Vi vet ju inte vad det handlar om för bil, men det brukar se ganska lika ut. På bilden ser man tydligt, att bussningarnas centrumdel är den som s a s tar trycket, när du drar åt. Länk /Lennart |
|
| 540 e39 | |
| Det kan vara som så att "gummivulkningen runnit över en aning på metalhylsan i mitten" o det är därför du tror att den nyper mot "gummit"? | |
| Så det optimala är att hissa upp den på ok så den står på hjulen och dra åt dom där? Med rätt last? | |
| Hur får man bort den bakre windrutetorkarmekanismen på bmw 540 -02 touring | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.