|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis varit och bytt olja på min F11 530. Jag kollade oljenivån innan jag körde därifrån och då var det grönt på full. Men när jag kom hem 2 mil senare så ser jag att det nu säger att oljenivån är för hög. Kan man tömma ut lite själv eller vad gör man? | |
|
en sån kanske? Länk |
|
|
Stog bilen helt plant när du kollade båda gånger? Min bil Länk |
|
| Tack för ditt svar, jag tänkte inte på om det var helt plant men det var inte så pass lutande att jag tänkte på det. Jag märkte det redan innan jag kom hem så då var jag körandes, då var det plant. När jag parkerade hemma och testade lutar bilen svagt bakåt. | |
|
Ställ bilen helt plant och kolla igen Min bil Länk |
|
|
Bilen varnade alltså elektroniskt? Min bil Länk |
|
|
Isåfall så får du suga ut! Min bil Länk |
|
| Jag är inte hemma nu men ska testa att ställa bilen rakt, men det är alltså väldigt svag lutning jag pratar om. Den varnar elektroniskt i-driven. Saken är den att jag vet inte hur man suger ut utan oljesticka? | |
|
Det finns oljesticka på vänster sida, kolla den eftersom givaren kan ha get sig. /P |
|
|
Tack för alla svar! Mycket riktigt fanns där en sticka, tog för givet att det inte fanns någon eftersom min gamla 325i inte hade någon. Där är för mycket olja, det går ca en cm över max sträcket på stickan. Jag har ritat ett blått streck där oljenivån gick. Länk Min undran är ju nu om detta kan ha skadat bilen de 2 mil jag har kört? Det måste vara bättre att ta bil #2 och köra till biltema och köpa pumpen än att köra 2 mil tillbaka för att fixa det hos verkstaden? Nu när jag har ett hål att stoppa slangen i känns ju det som en ganska enkel lösning. |
|
| Med 1cm över max är det högst osannolikt att det påverkat negativt på något sätt. | |
| Så skönt att du säger så! :-) | |
| Kom precis hem från biltema, det är typiskt biltemaskit, slangen är på tok för kort, kanske 2/3 av vad oljestickan är, så vem som helst fattar ju att det inte kommer att fungera. Bara att köra tillbaka. | |
|
Jag provade att förlänga slangen men det är ju ingen pump, utan den tar bara in en halvliter sen sprutar den tillbaka oljan, vilket skit. Får åka tillbaka som sagt och kanske prova en sån här istället. Länk Vilket slit... |
|
|
Köp en sådan i stället: Länk Använder numer den för alla oljebyten - görs på garageuppfarten utan att man behöver komma in under bilen och slabba med pluggen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Blev pålurad något skit för 550kr på Biltema. Ditt tips på Jula är ju perfekt. Är där nu och kör förbi Biltema och returnerar. Jag tackar! |
|
| Ditt Jula tips fungerade perfekt. Tömde ut kanske 3 dl. Stickan är på full nu, men idrive säger fortfarande att bilen är överfull. Men man kan tänka sig att iDrive behöver en stund på sig för att uppdatera eller något. | |
|
@Johan B Får man upp all olja eller blir det en del kvar i sumpen? Tänkte om man tömmer med denna och sen ändå lossar pluggen, finns det nåt kvar då som rinner ut...nu menar jag inte några matskedar, utan tänkte om det finns några dl eller nåt kvar av den gamla oljan iaf eller är det tomt? |
|
|
Patrick, har inte testat det du frågar. Men generellt har jag fått ur lite mer olja med pumpen än genom att tappa oljan via pluggen (baserat på hur mycket olja jag får slå i för att hamna på max-nivån på stickan). Kanske handlar om någon eller några få dl. Har i princip aldrig fått ur mer än ca 6 liter ur motorn via pluggen (skall vara 6,5 enligt "boken"). Med pumpen kanske det varit 6,1-6,3 liter. Är rätt smidigt att använda pumpen då man även kan suga ur filterhuset ordentligt i alla skrymslen - olja som blir ståendes annars... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, mao så verkar den tömma bra. Eftersom jag är ointresserad av att krypa runt under bilen så ska jag också ta och införskaffa mig en sådan mackapär. Tack för tipset! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.