AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.361

Trafikmagasinet=Värdelöst!

Sida 1 av 5
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Fy f*n vad trafikmagasinet har blivit USELT! Är ypperligt upprörd efter att ha sett dagens avsnitt!

* Värdelösa reportage - vem F*N bryr sig om ett gäng kärringar på 50 bast som kör veteranmoppe i norrland??????

* Dåliga provkörningar - "Seat profilerar sig som ett sportigt märke men på den här modellen märks det bara till det yttre" - Ja va f*n trodde du om du provkör IBIZA 1,2 med trecylindrig motor på 60hk???? LITE dålig referens för att mäta "sportighet" Och på vilket sätt är den sportig till det yttre? Racing-fjorton-tums-hjul-med-navkapslar eller????

* Korkad kvinlig reporter - DET HETER "BESIKTIGAD", INTE "BESIKTAD", som k*lhuvudet sade. Och vad är det för j*vla journalistik hon bedriver? Exempel ur reportaget från SBP:

Ex. 1
Reporter: "Är det någon skillnad mellan de olika stationerna när det gäller bedömning av samma moment?"
Platschef SBP: "Nej det SKA det inte vara"

Min fråga: Varför inte undersöka SJÄLV om det är någon skillnad genom att låta en och samma bil bli testad på cirka 10 olika stationer? Hur jävla trovärdigt är det att EN PERSON SOM ÄR CHEF PÅ BILPROVNINGEN säger att det inte är så? Precis som om han skulle säga "Ja det är mycket stor skillnad på de olika stationerna, den i bromma är MYCKET hårdare än den vi har här!" -FET CHANS!

Ex. 2
Reporter: "Jaha, vad ska jag göra åt att jag fick för högt avgasvärde?"
Platschef: "Lämna in bilen på verkstad"

Min fråga: Kunde man inte frågat en KUNNIG PERSON som kunde förklarat VARFÖR avgasvärdena var för höga och vad man bör byta ut/reparera för att åtgärda det? Patetiskt dålig journalistik även här!

Ursäkta mina svordommar och eventuella påhopp.....blir bara så förbannad på att våra skattepengar går åt till att finansiera sån här kvalificerad SMÖRJA!
Hoppas någon håller med mig och/eller har några kommentarer!

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Håller verkligen med. Men man får nog se på det med inställningen att det är komik. Pinsamt är det iaf.
Asken (AutoPower)
Trevligt att ta del av dina välformulerade och djupa åsikter.............
Asken
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
"Taget från Bilprovningens hemssida !"

Varför säger ni besikta?

Besikta är en rekommendation av Svenska Språknämnden. "Såväl besikta som besiktiga har gammal hävd i svenskan. Båda är inlånade från lågtyskan. I dagens tyska lever bara den längre formen besichtigen kvar med substantivformen Besichtigung. Det såg under en period ut som om den korta formen besikta skulle försvinna även i svenskan. Men den har levt upp igen. Och det är just den formen som Svenska språknämnden rekommenderar, eftersom den är kortare och hör ihop med det substantiv som man oftast använder: besiktning. Det finns också ett substantiv bildat till den längre formen, besiktigande, men besiktning är långt vanligare. Det skall också sägas att besikta kan användas som efterled i sammansättningar: ombesikta och efterbesikta. Det finns en parallell till besikta/besiktiga, nämligen förplikta/förpliktiga. Även där rekommenderar vi den kortare formen.

Länk
52
42
528jeppe
528i -86
Håller med!!!!!!

Full gas bara.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Trafikmagasinet har varit fullständigt värdelöst i ett par år nu. Jag bryr mig inte ens om att titta på skräpet längre.
Håller med till fulla. Det har tappat stilen helt sen de gamla Glenning å Perstad slutade. Fruktansvärt B aktigt.

nofx16
BMWCS[syd]#5120
Braxen: OK, hade jag ingen aning om. Men jag tycker iallafall att det både låter och ser löjligt ut att säga/skriva "besikta".

Asken: Tar det som en sarkasm =förolämpning(??) I så fall vore det trevligt om du motiverade varför Du tycker att mina åsikter är så ytliga och dåligt formulerande.

nl
113
nls
i3 -17
Och när hammnade Dalarna i Norrland ?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
nofx13>>> Kunde inte säga det bättre själv! Pinsamt, helt enkelt!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
nls: Ber om ursäkt för att min kunskap om den svenska geografin är ytterst bristfällig. Har alltid haft för mig att Falun ligger i norrland.... :(
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Allt som ligger norr om Fjollträsk är Norrland enligt dom som inte vart utanför stadsgränsen !

Länk
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Sverige består utav Skåne och norr om där liggande fäbodar.. så vet ni det!

Jaja, vi har ju kvar motorjournalen iaf=)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst, Trafikmagasinet suger, men det tycker jag "nofx16":s sågning av Bilprovningen också gör. Till att börja med har det redan konstaterats att formen "besikta" är helt språkligt korrekt. Om du sedan hafver afstannat i språkutvecklingen får du ju läsa på lite, ehuru torde du inte klaga på korrekt använd Svenska.
Ex1: Jag tycker den aktuella platschefen var så korrekt och ärlig som man kan begära. Han berättade ju bara precis som det ligger till. Att det inte ska finnas skillnader, men att det ändå förekommer.
Ex2: Vad du kräver av en besiktningtekniker är alltså att han eller hon bara genom att avläsa avgasvärdena kan dra slutsatser om vilka åtgärder som ska tas för att åtgärda felen? Helt ärligt tror jag inte den killen är född än. I så fall kan han bli miljonär på nolltid genom att alltid leverera fullständigt korrekta arbetsbeskrivningar för att rätta till avgasvärden. Det är ju inte så att killen inte visste vilka brister som kan åstadkomma felet, däremot passar man sig väldigt noga för att ge felaktiga tips på reparationer, det kan bli dyrt.
Svordomar har jag inga jävla problem att ursäkta, däremot obefogade påhopp.
Men du har rätt i sak, Trafikmagasinet är urdåligt.

Jeppe
Håller med till fullo! =( Fattar inte vad Vd´n på SVT håller på med? Det va ju bäst på Glennings tid och även bra på Perstads tid... Men nu! FYF*N! Och vad är det med det där jävla sjukt löjliga inlägget i slutet av varje program??? =( USCH! Trodde inte man kunde göra så dåliga program. Tycker TM liknar reportage från rapport eller akuellt mer än bil tester... Så otroligt löjliga och onödiga reportage! =( Vi håller på med ett projekt arbete i skolan där vi ska göra ett Motorprogram/biltester/jämförelser... Tror nog att vi lär lyckas 21093189017389071% bättre än TÖNTMAGASINET... Jag tror att den som ligger bakom detta är Christina Jutterström... FYF*AN.... Ska maila henne och säga vilken otroligt värdelös VD hon är! Det e ju inte bara Töntmagasinet som e dåligt.... Tycker hela konceptet/layouten på SVT suger hårt!

Tack för ordet!

Mvh Tobbe
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Håller iaf med om att t-magasinet suger, har slutat titta på eländet för länge sedan.

Mvh Jens
li
1.959
liste
535i -89
Mycket hårda ord från höger och vänster, känns det som... Verkar som om vissa tror sig veta mer än de verkligen gör. Man kan undra hur god insyn i den statliga televisionen vissa har, för den verkar klart bristfällig.

Att Trafikmagasinet är varken vad det var eller vad det borde vara torde de flesta hålla med om, dock.

Men vem fan bryr sig om det heter besikta eller besiktiga dom borde sända skiten efter bolibompa.

Bojkotta licensen!!!

Knutstorp 1.16.35
Gelleråsen 1.24.50
Kinnekulle 1.06.38
Anderstorp kort 1.06.44
lång 2.04.30
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jesperado: Syftet med mitt inlägg var INTE att göra påhopp på den stackars besiktningschefen, utan på Reportern. Ledsen om jag inte uttryckte detta tillräckligt klart och tydligt. Som student på medieprogrammet får vi bland annat lära oss lite om intervjuteknik och hur man bedriver journalistik, något som trafikmagasinets reporter inte verkat ha lärt sig.

I ex.1 SKA man inte som journalist, i ett program som riktar sig till konsumenter, endast fråga EN person och sedan redovisa hans svar som "den enda sanningen". Man bör istället, så som jag föreslog, göra en undersökning själv, eller åtminstone presentera uppgifter från en undersökning någon annan gjort.

I ex.2 ursäktar jag min dåliga formulering: Jag har inga som helst tvivel på att besiktningschefen på något sätt är okunnig vad gäller bilar/avgasvärden. Däremot så är det i min åsikt helt journalistiskt fel av reportern att inte ens ställa någon följdfråga, eller presentera någon kompletterande information, när hon får det monosyllobiska svaret "Lämna in den på en verkstad så hjälper de dig!".

Jag vill altså UNDERSTRYKA att mina påhopp inte överhuvudtaget riktade sig mot SPB eller deras anställda, utan mot SVT och framförallt mot reportern i trafikmagasinet och mot den, i mina ögon värdelösa, konsumentupplysande journalistik hon utövar.

kommentarer Jesperado?
Världen är full av stora problem...............
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.