AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.156

bmw e9x 320d 163 vs 177 hp

Ska köpa mig en ny bruksbil, 320 d har jag fastnat för. Självklart skulle jag vilja ha faceliften men har satt min budget så pengarna räcker inte till.

Nu till frågan, ska jag köpa en 08a 177hk med typ 25k på mätaren eller ska man välja en 163hk med 20k på mätaren (ganska exakt samma pris).
Kan tillägga att jag köper bilen för att behålla den länge, bruksbilen jag har idag är inne på sitt 8e år, så andrahandsvärdet har inte så jättestor betydelse (så mycket skiljer det ju sen inte heller mellan 35k och 30k mil rent procentuellt)....

Så vad säger ni kunniga? (jag tycker att 08an känns som det rätta valet då både skatt och förbrukning är längre)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Den äldre 163hk verkar vara betydligt driftsäkrare iaf.Jag har N47 177hk,trevlig motor men skall enligt flera källor vara upphov till flera kostsamma bekymmer.Så i dina kläder hade jag nog valt 163 hästarn!
Har inga bekymmer med min motor dock,och den är ju pinsamt snål också.Kör man som folk,har man inga problem att hålla den under 6,5 liter per 10 mil.Och då är det en xDrive med stora hjul.
Har bra kontakt med en bmw verkstad som kommer göra det som nu är ett garantijobb med att byta kamkedja och spännare. Så den delen bekymrar mig faktiskt inte :)

Saken med 177hk är det att den går billigare och har billigare skatt... i mitt fall handlar det om att jag sparar typ 4500 om året... ska jag ha bilen i 5 år blir det ju ändå 22500...

tr
22
trojafram
320dA Touring E91 -06
Har 163hp som är chipad till ca 204hp
Har ej haft några problem med motorn.
Har fått ner snitt förbrukningen till 0,47l/mil.
Bra vridmoment .
Nackdelen: dyr i skatt!

MvhPer
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Då var det väl en "ikke-fråga" mao,du har ju redan bestämt dig s.a.s!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.