AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.745

manuell låda snart ett minne blott

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Verkar som den vanliga manuella växellådan är på väg bort från bmw's sortiment, iallafall de lite häftigare modellerna. Jag tycker synd om framtida generationer som inte får njuta av 3 pedaler..........
Någon som har en åsikt i frågan ?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tycker det är jättebra! :) De nya automaterna är kanonbra och vill jag växla själv använder jag paddlarna och får snabba och smidiga växlingar. Köra manuell bil känns gammaldags. Nu brer jag på lite, men jag är positiv till utvecklingen iaf.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte det riktigt stämmer, precis som vinylen kommer den manuella lådan att ha en plats på mer entusiastbetonade bilar. Nästa generation M3 kommer ha manuell låda, liksom M2:an som kommer snart. Aston Martin gjorde nyligen ett uttalande att de "aldrig" kommer ge upp den manuella lådan. Porsche GT4 lanserades precis med enbart manuell låda.

Supersportbilarna och däröver däremot kommer nog aldrig få se en manuell låda igen. Tekniken är så pass avancerad nu att det inte funkar med en manuell låda. Koenigsegg Regera har ju inte ens någon "växellåda" i den vanliga bemärkelsen.

En bil som jag bara finkör på helgerna får gärna ha en manuell låda, men till vardags och när jag kör på bana så är det dubbekoppling hela vägen. Men jag tror och hoppas att den manuella lådan kommer få ett lyft framöver.
em
906
em3
M3 cab -03
...vi som är uppväxta med, i princip, bara manuell ( en och annan handikappbil och någon enstaka automat, ofta USA-modeller, automaterna var MIL efter i prestanda och hållbarhet), har nog fortfarande en viss känsla för tre pedaler, men dom kommer att försvinna i rask takt.....jag kommer att behålla någon manuell, livet ut, om det går.....men inser att utvecklingen pekar bort från den, blir nog inget lyft, utan sakta död...vill också ha en prestandabil med elektro-mekanisk manuell, någon gång framöver!!!!!!

em3
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Jag har blivit uppfostrad av en far som älskar automat växlade bilar. För mig blev det väldigt spännande att läsa om manuellt växlade bilar och hur det fungerar.

Tyckte såklart tvärtom mot vad min far tyckte och köpte en manuell alfa 164 som första bil. Den var hopplös med sin tunga koppling, tänkt er en tidig m5 3.6 i köer. Kramp i vänsterben direkt:p

Men satan vad roligt det var att kugga ner ett par växlar och dra V6:an till strax över 7000 varv och "kasta" i nästa växel.

Det jag däremot har lärt mig uppskatta efter att i flera år hamnat i köer på Essingeleden
är att till vardags är det väldigt skönt samt avkopplande med en automat.

Men är det en bil med en bra köttig manuell låda så trivs jag som bäst. Där jag planerar varje växling och bilen blir mer personlig samt underhållande vid aktiv körning är något jag inte vill leva utan.

Tråkig vardagsbil Automat
Rolig entusiast bil Manuell.

Oavsett hur bra DCT lådan i M3an är, hur snabbt en PDK låda växlar. Jag tar mycket hellre en manuell i en rolig bil.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Kul med lite åsikter. Själv kan jag inte tänka mig köpa något annat än manuell låda. Körde i jobbet vw caddy med dsg låda i ett par månader, för att januari byta till motsvarande bil, fast med manuell låda. Jag tycker även arbetsbilen eller bruksbilen får ett lyft av att man växlar själv. Blir liksom mer involverad i körningen. Privat kör jag alpina b3 (givetvis manuell). Den dagen det blir aktuellt att byta, blir det tyvärr ingen alpina, då märket helt slutat erbjuda detta trevliga alternativ i modellfloran......... annars hade ju en b3s biturbo med diffbroms och manuell låda vart mysigt. Som det känns just nu lutar det mer mot 1m. Kanske bmw's sista modell med rå oförfalskad körglädje. Hydralisk servo, stötdämpare utan inställningar och den trimvänliga n54 motorn. Enbart manuell 6-växlat...... mmmmmmmm
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr finns det få manuella lådor som är bra. Porsches 6-växlade (inte den 7-växlade i nya 991) är en av få bra manuella lådor. Den manuella lådan i nya M3 passar inte alls motortypen, och känns som en efterkonstruktion. Det finns bra och dåliga manuella lådor, på samma sätt som det finns bra och mindre bra "automatlådor".

För den riktigt analoga känslan bör man istället titta bakåt, bättre känsla och bättre för plånboken. En E28 M5 att susa fram med, eller kanske en E30 M3 Evo. Dessa bilar hade jag tagit varje dag i veckan om man nu är ute efter en analog känsla istället för en 1M.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Det är ju sant. Analog känsla är ju det man eftersträvar. Man hoppas ju att den känslan ska gå att finna även i en nyare bil, då äldre bilar (tyvärr) har vissa nackdelar driftsäkerhetsmässigt. Fick själv erfara detta nyligen då jag vart stående med sprucket expansionskärl på alpinan och fick bogsera hem. Sånt händer när en bil blir äldre (16 år i det här fallet)........
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Automat i bruksaren - definitivt!.
Den erfarenhet jag har av robotlådor är inte god, nån sån blir det aldrig. Finns de (få) som växlar smidigt, men start från stillastående funkar inte tillfredsställande tycker jag.
Dubbellkoppling har jag för liten erfarenhet av för att ha en bestämd uppfattning om.
Men på en bil jag kör för nöjes skull vill jag själv manövrera kopplingen. Har nog att göra med känslan av kontroll. Eller kanske mer avsaknande därav, med automatik av olika slag. Jag vill känna att bilen gör det jag säger åt den utan inblandning av en dator. Nackdelen är givetvis att gör jag fel går det åt helvete, men det är nog också en del av tjusningen.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.