AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
666

Nu har jag köpt mina BREMBO MAX.

Och det var det sämsta möget jag har kört med i hela mitt liv. slitsarna orkade inte rensa bort smutsen från de splitt nya backarna vilket resulterade i repor. " och nu överdriver jag inte. TVÅ inbromsningar den första. 210 till 50 in bakom en svensson saab om och iväg ifatt den lilla satans almeran som ylade om nyligen bromsa in bakom honom i nästa rondel och se på fan. pellen i botten och broms os/rök om hela bilen. på det igen upp i 220 innan jag var om satskapet (pga bromsarna och ett raseriutbrott i trakterna kring rondellen) då borde snart bromsarna vara kalla och fina... Icke. repiga och duktigt missfärgade. Jag har bytt många bromsar i mina dagar och inte slarvat med några som helst "regler" vad gäller bromsbyten. så jag kan med gott samvete kalla det för skitbromsar...

tack för mig. Wilwood nästa!

MaxPower
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Ett tips(I all välmening): Skit i att köpa dyra "sportskivor" som är slitsade eller hålborrade. Köp en omgång original BMW-skivor eller motsvarande, byt vätska till Dot 5.1 alt. Motul RBF 500 eller mostvarande (ATE Blue osv). Köp en omgång Blåa Pagid, Mintex, Ferodo eller Performance Friction (dvs riktiga belägg). Sen har du bromsar som klarar det mesta och med ett rejält bett i... (Nackdelen kan vara att de gnisslar lite när de är kalla, men det är det värt)

6h långlopp med original skivor och belägg utan problem. Numera med Gula Pagid fram (RS9) och original bak, funkar lika bra som original men med bättre bett när de är varma (ner med rutan och ut med ankaret typ)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ööööh... har du någonsin hört talas om att man skall köra in bromsbelägg och bromsa försiktigt den första tiden?
Står i monteringsanvisningarna till de flesta bromsbelägg...
Generellt kan man väl säga att en 1:a inbromsning från 210 till 50 icke är att betrakta som normal inkörning. Kort sagt, felet denna gång förelåg nog inte i hårdvaran.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
w1.923.telia.com/~u92305739/
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
---> Magnus M.
Första inbromsningen i racet mot almeran menar jag givetvis. klart att jag har kört in de nya beläggen och skivorna. detta racet ägde rum ca en vecka efter monteringen av de nya bromsarna.

--->_johan_
Tack för tipsen, det är alltid välkommet. min bil är numera tillsalu för inköp av den lite ädlare modellen med 3,2 liter och 6 växlar. förhoppningsvis håller dom bromsarna måttet lite bättre för min körstil.

Angående racingbelägg.

Det finns dom som kräver lite värme innan dom tar max. Men är dom helt hopplösa i stadstrafik innan dom uppnått arbetstemp? Har hört fols som påstår att det inte finns tillstymelse till bromsverkan innan dom är riktigt varma.

Tacksam för svar. Mvh Sammy

MaxPower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.