AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.238

Elfel E38 - Ibland startar den, ibland inte...

Haft ett lite mystiskt fel nu på slutet på 12an. När jag ska slå till startnyckeln så bryter den strömmen till starten komfortstarten när man släpper nyckeln. Får ibland vrida om nyckeln igen men ibland hoppar den igång på någon sekund på första startförsöket. " nya batterier sitter i och under dom 2 sek så blir det svart på instrumenthuset med ungefär som den tappar all ström. Ideer mottages varmt. mvh owe bilen är en e38
750 2000 års model
jo
58
jocke_gbg
330d Touring -01
750ial -99
Enklast är faktiskt att kolla felkoder. Dumt svar men tyvärr det bästa jag kan ge dig.
Hej,

Intressant problem, inte minst som det kan bli ens eget så småningom...

Jag tycker att det verkar som någon sorts relä-fell, eftersom allt tycks fungera utom just den där grejen med att bara ge starten en kort impuls med nyckeln. Så jag kollade på nätet och hittade denna besläktade tråd:

Länk

Tyvärr går inte tråden i mål, men den bekräftar åtminstone förekomsten av ett startrelä och visar dess placering.
Observera, det handlar alltså inte om det relä som brukar kallas solenoid.

/Lennart
Om jag tillåter mig att fundera vidare, måste ju detta relä - om det har den funktion som jag tror - på något sätt få en signal, när motorn väl har startat, så att det då släpper. Frågan är då, varifrån denna signal kommer. Och kanske också, vad får detta relä att dra från början? Är DME/ECU inblandad? Iså fall borde en felkodsläsning leda dig vidare.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.