AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.374

Erfarenhet av breda vinterdäck på vintern?

Byte nyligen bil och det föll ut på en Cayenne denna gång... till bilen följde sommardäck på 18" Cayennefälg och nordiska friktionsdäck, helt nya, på 21" Macanfälgar (Märkesdäck) däcken är 295 breda runt om - det är ju inte ultimat för vinterbruk direkt. Jag har märkt att många kör med friktionsdäck året runt på dessa suvar vilket inte heller är direkt optimalt i grepp och slitagehänseende på sommaren.

Men till sak, jag skulle gärna höra hur erfarenheterna här är av att åka med breda friktionsdäck på vintern? Jag föredrar själv dubbfritt framförallt på bilar med AWD, har haft det på alla senaste bilar jag haft, men inte bredare än 245.
Erfarenheter från X5, X6? andra större SUVar?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Morsan och farsan kör en Cayenne GTS med Pirelli Sottozero 295/35-21 på vintern, funkar bra. Så breda sulor naturligtvis inte optimalt i slask eller snö, men inga problem. På sommaren kör de med Pirelli Pzero i samma dimension.

Köra en stor suv med 18" eller 19" går bort, ser ju inte klokt ut... ;-)

MVH Christofer
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Lite OT, men när jag köpte min X3 bytte jag mina 19" 255 Pirelli P Zero RFT mitt i sommaren till 18" 235 Dunlop Wintersport 3D (ej RFT). Jag stod inte längre ut med sommardäcken till mitt hårda sportchassi, och tänkte att jag skiter i att friktionsdäcken kanske inte är ulitimata på sommarvägar. Döm om min förvåning när de nya däcken inte bara gjorde min X3 tyst och komfortabel, men dessa "vinterdäck" har överträffat alla förväntningar vad gäller prestanda på torra vägar och har dessutom visat sig hyfsat slitstarka som åretrunt-däck. Håller nu 3000 mil senare på att byta till Wintersport 4D och hoppas att de är lika bra som 3D för åretrunt-bruk. Detta är dock inte en allmän rekommendation att köra vinterdäck på sommaren, men just kombon fyrhjulsdriven SUV och rätt premium-däck kan faktiskt funka riktigt bra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största anledningen till att du fick en harmonisk bil vid däckbytet, var säkerligen att du skippade RFT-däcken!

Främsta problemet med vinterdäck på sommaren är förutom stabilitet vid undanmanöver, bromssträckan - den blir väldigt mycket längre än med riktiga sommardäck. Och då spelar det ingen roll hur många hjul bilen driver med...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för respons!
Jag kör nog på dessa 21" ganska långt in mot sommaren, kastar på 18" med Michelin sommardäck till semestern och europaresan... Nästan så jag längtar efter snö för att pröva hur bilen beter sig :)

Funderade på att bara köpa lösa sommardäck o kränga av o på fälg, men känns som att det är som gjort för att få skavda fälgar eller liknande så hoppar nog det.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Inga problem att kränga om man vet vad man gör och har en bra däckmaskin... ;-)

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.