|
|
|
|---|---|
|
Hej, En kylarslang, alternativt om det är expansionskärlet, har spruckit på bilen så jag har ingen kylarvätska kvar i motorn. Bilen ska bogseras till verkstaden imorgon och kommer stå i ett 15 gradigt garage på jobbet under natten. För att komma upp ur garaget är det en 50 meter lång backe som även är ganska smal, så jag undrar mer eller mindre om det borde vara lugnt att köra bilen upp för denna backe och sen direkt stänga av den. Undviker helst att bogsera just den biten eftersom att det är lite smalt därinne. Risken att toppen slår sig finns, absolut, men det är ingen extrem sträcka. Tempmätaren har alltid varit stadig i mitten och den kan inte ha varit särskilt nära att koka heller. Jag hörde hur det började rinna vatten precis när jag hade stängt dörren och kommit till jobbet. Men som sagt, vågar jag köra upp den 50 meter långa sträckan eller är det bara korkat? /T | |
|
Invänta fler och bättre svar, men: Du tror inte du kan fylla i vanligt vatten då bara så det räcker uppför backen? Gärna destilerat. Sedan måste du ju dock se till att blandningen blir bra när du fixat felet. Jag tänker mig kanske att pumpens impeller tar mer stryk än själva motorn en sådan kort bit. |
|
|
....oj....vem vågar ge ett tips, om det skiter sig....?? Fysikaliskt, leder ju kylvattnet bort, och jämnar ut, värme från förbränningsdelarna, aluminium har mkt god värmeledningsfömåga, men också en längdutvidgningkoefficient som är ( om jag kommer ihåg rätt...) 3 ggr. den för stål....det hela "kokar" ner till: hur stor temperatur uppkommer lokalt under säg 1 minuts motor igång, utan kylvatten i kanalerna???? Jag skulle nog vara försiktig, kanaler nära hög-temp.- områden, där energin ska tas upp av vatten, där är förmodligen godset ganska tunt, just för att vattnet snabbt ska göra verkan att leda bort värme från hög-temp-områden ( = gränsen mellan topp och block, men också mellan cylinderlopp och block).....tunt gods blir snabbt varmt..... Själv skulle jag tveka, och avstå, för jag har ingen erfarenhet av detta, kanske någon annan har det, för teoretiskt är det en uppenbar risk för lokalt mkt höga temperaturer, = inte bra för materialet..... ??? Vad är problemet med bogsering i smal backe???? Is, är det ända jag kan komma på, alt. orutinerade bogserare...... em3 |
|
|
Frågan är väl hur snabbt vattnet läcker ut? Om det läcker vid expansionskärlet så lär väl inte så många liter vatten rinna ut att du inte hinner 50 meter. Är det en slang som sitter längst ned så rinner det ut fortare naturligtvis men är det en spricka så rinner det inte så fort. Du har inte kunnat se vart det läcker? |
|
|
.....ett tomt kyls-system i en bilmotor, hur fyller man det???? Jag vet, säkert vet många andra också, men det är kunskap 1 a, om man överhuvudtaget ska fundera på att laborera med tomma vattensystem själv. Förbi det steget, gäller det att avgöra hur mycket ett läckage påverkar återfyllningen.....beror bl.a. på var det läcker.....och hur mycket etc..... Lycka till med vattenfyllning, eller gör det bara enkelt, bogsera i uppförsbacke.....om det inte finns en total omöjlighet kopplat till den backen ( vad det nu skulle kunna vara????). em3 |
|
|
Jag får nog bogsera upp den, det är inte omöjligt men obekvämt. Det är en spricka i expansionskärlet så att hälla i vatten går inte tyvärr, läcker ut direkt. |
|
|
För att fylla vatten i en motor vill man helst utnyttja tryck, mao en pump som pumpar in vattnet, men det går inte eftersom sprickan är för stor. Tack för svar! =) |
|
|
Nu sticker jag nog ut huvudet här men skall du bara starta och köra typ 50m så hinner inte motorn bli ens 30 grader! Min bil Länk |
|
|
Den borde inte hinna bli det nej, men om det blir varmt på vissa små punkter i toppen borde detta kanske kunna skapa problem? Men ja, jag känner mig bra osäker på just denna punkt. |
|
|
Kan du inte hitta någon som kan komma och laga bilen på plats? |
|
|
Jag måste fortfarande få in kylarvätskan i systemet på något bra sätt, jag vet inte hur jag ska lösa just det problemet om jag tar grejerna och löser allt på plats. Det får bli bogsering hela vägen, min kollega får gilla läget. ;) |
|
|
exp.-kärlet placerat högst i systemet, termostaten brukar vara ganska högt placerad också, därifrån kan du fylla på en stor del av hela kylvattenmängden, och lufta via exp.kärlet( kör motor korta intervaller, och efterfyll) , du kan också fylla med en slang som du stoppar genom exp.kärlet oxå, filter/sil kan kanske vara ivägen för slang?......MEN jag undrar, är du säker på att ALLT kylvatten är borta, bara för att exp.-kärlet är spräckt????? Såklart jobbar ju cirk.-pumpen normalt under tryck när det är tätt, men jag har lite svårt att se att hela systemet är tömt, för om det spruckit finns inget kylvattentryck och inte heller något större driv för vattnet att tryckas ut från normal cirkulation, även om en del försvinner såklart, värme, ånga.....) kolla det, hur???...jo, lossa på kylarens bottenplugg och kolla!!! Eller bogsera bara, eller försök fylla på via termostatslangarna.....jaja, inte lätt att ge bra tips remote....jag försöker...jobbigt problem är det...lycka till, och välj en bogserings-van kollega, om det blir så!!!! :) em3 |
|
| Jag startade, backade ut, körde upp min X5 på bärgare utan kylvatten problemfritt. Var nog inte mer än 20 meter. Slog i så mycket vatten jag kunde innan, men det var nog mest för att stilla sinnet, hade troligen ingen större effekt :) | |
| Frågan är väl snarast hur mycket besvär det är att engagera 3 personer på verkstaden för att knuffa upp bilen, jämfört med hur mycket du kommer förbanna dig själv om något (förmodligen något dyrt) går sönder? | |
|
Ta bort säkringen till bränslepumpen, ha några som knuffar på och hjälp till med startmotorn :) För övrigt, efter att ha läst em3's inlägg får jag en sådan där "tänkte inte på det" känsla. Det man ska oroa sig för är nog lokal värmeutveckling nära cylindrarna snarare än risken för att toppen ska slå sig. Men åter till det med vattnet. Är inte pumpen elektrisk? Går den bara när motorn är igång, eller kan man få den att dra in vatten innan man startar? |
|
|
Om du har en spricka i expansionskärlet så kommer inte allt vatten rinna ut direkt. Kärlet befinner sig högre upp än många andra utrymmen där vattnet tar sig runt så att du inte kan fylla på vatten där förstår jag inte? Så om du fyller på vatten där bilen står nu utan att ens starta den så menar du att allt vatten rinner ut direkt? Har du inte ett stort hål i kärlet så lär du utan problem kunna starta bilen och direkt köra den framåt 50 m, efter att du har fyllt på så mycket vatten som möjligt dvs. |
|
|
Nu är bilen bortbogserad, jag är glad över att jag inte startade för han på verkstaden sa att de kommer starta bilen och köra in den i verkstaden... Tur med vädret, att det är lite svalare ute idag iaf. Tack för era funderingar! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.