|
|
|
|---|---|
|
Har försökt att söka för att få klarhet i om det funkar med nyare fälgar till den äldre X3:an. Har en 3.0SI-07 Behöver nya sommardäck, och har då även funderat på att uppgradera till andra fälgar. 17 eller 18 tum, har inte bestämmt än, men antagligen blir det 18 tum. Har inga ambitioner att kosta på bilen helt nya fälgar, utan letar efter hyfsade begagnade. Urvalet bland vettiga begagnade E83 fälgar är högst begränsat, däremot finns det gott om F25 fälgar att köpa. Innan man köper sådana fälgar vill man ju vara säker på att det funkar, så är det någon som vet om det gör det? | |
| Nej, det går inte - hade samma fundering fast "tvärtom" när jag köpte min F25 och då fick jag svaret av BMW att de inte passade. | |
|
Tack för svaret! Jag är ändå inte helt övertygad. Ibland kan det vara så som det är på 5-serien E39 och E60 att centrumhålet blev mindre på den nyare modellen och då passar det givetvis inte. Åt andra hållet går det ju med lösa navringar. Vad är det rent konkret som inte passar? |
|
|
Gick inte djupare in i detalj på varför då de sa att de hade olika mått och inte passade så det räckte som svar för mig. |
|
|
Hur gick det? Fick ni provat om det gick? Vad jag kan se så ska det fungera utmärkt. Det enda som skiljer dom åt är lite på ET måttet och det är inte så värst mycket.. E83 Bultcirkel (PCD):5-120 Inpressning (ET): 47 Axeldiameter (CB): 72,5 F25 Bultcirkel (PCD): 5-120 Inpressning (ET): 43 Axeldiameter (CB): 72,5 |
|
|
Har inte provat, men tror som du att det borde fungera. Var kanske inte så uttömmande svar jag fick på min ursprungliga fråga som jag hade hoppats på. Valde att sätta på nya däck på mina befintliga X83 18 tumsfälgar den här gången, men skulle fortfarande vilja veta om det funkar. Tycker de flesta X83 fälgar, och även mina är sisodär snygga. Finns ju större urval fälgar till F25. |
|
|
Inte kan det väl göra nått att fälgen kommer 4 mm längre ut??? Såpass marginal måste det väl finnas? |
|
|
Jag ska växla fälgar mellan e83 och f25 nu och kollade med min däckverkstad idag, han är väldigt rutinerad, kännt han i 10 år och har stort förtroende för han, han sa att det passar, inga problem, jag kan sätta e83 fälgar på en f25. Jag hade med en fälg för att testa till han men det behövdes inte, det passar sa han. Nästan alla bmw fälgar passar alla andra bmw sa han, det finns vissa modeller som ibland skiljer sig men inte ofta, tex så har tydligen nya BMW 5 serie som kom nu en ändring som gör att gamla fälgar inte passar på denna nya 5 serie, så att BMW ska tjäna mer pengar sa han, så ägare tex inte köper begagnade vinter däck färlgar. jag är inte 100% på att det ovan stämmer, men som sagt, det var detta jag fick veta av min däck verkstad idag. |
|
|
kanske är det så att det inte spelar så stor roll om ET skiljer lite, i så fall passar ju fälgar många bilar. se länk Länk |
|
| Gissningsvis finns det oftast hygglig marginal. Dock beror det ju säkert också på vilka däck man sätter på fälgen, för det är väl däcket som lär kunna ta i någonstans, t.ex. vid fullt rattutslag..? | |
|
Jag skrev ett inlägg ovan om att min däckverkstad sa att det i princip garanterat passar att sätta e83 fälgar på en f25, men när jag idag bad dem göra det så gick det inte. Fick ingen förklaring på vad det berodde på, o glömde fråga men ska dit igen och sätta på andra fälgar, har som tur kvar andra som passar men det är inte BMW fälgar. Kanske var det så att de var för små och tog i nånstans, är kanske stora bromsok på en f25 3.0, men nu spekulerar jag bara. Riktigt dåligt att han inte visste vad han talade om och att jag skrev det ovan pga av det, de passade ju inte alls. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.