AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.918

Parkeringsbroms ur funktion 2011

to
8
toodil
Bmw 530d Gran Turismo-11
Bmw 525 e61 m-sport-06
HEJ!
Är ny här på Autopower och tycker det känns roligt att hittat hit till er Bmwlovers :).
Har en bmw 530d gt som jag är sjukt nöjd med och som är i kanonskick.
har dock fått ett felmeddelande att den elektroniska "handbromsen" alltså knappen man drar upp är ur funktion. Det står Parkeringsbroms ur funktion direkt man öppnar dörren.

Från en avläsning fick jag höra att det är en styrenhet till detta som är paj. Denna enhet skulle kosta ca 8000+arbete 2500 att byta på BMW verkstad.
Jag undrar nu om detta kan vara något enklare eller om denna "STYRENHET" går att köpa billigare via Tyskland eller dylikt?. Av erfarenhet vet jag att bmwverkstäder är tyvärr väldigt snabba på att "döma ut" vissa komponenter även fast det kanske inte är fel på dem.

Tacksam för svar!

TL
Såg att du skapade två trådar.. här kommer mitt svar från förra.

Hade samma problem på min förra bil, en X5a. Allting provades, tom bytte batteri. Men tillslut blev det ett case till tyskland och ingenjörerna. Bytte en enhet - tog det på maskinförsäkringen som TH har.

Men kolla upp med BMW - vet att det blev ett garantifall över det där senare.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Det verkar vara en kombinerad styrenhet och aktuator. Antar att det är en sådanhär: Länk
to
8
toodil
Bmw 530d Gran Turismo-11
Bmw 525 e61 m-sport-06
Ok. Jag pratade med bmw idag och de sa att det tyvärr ej går på garantin eller goodwill. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och byta denna enhet. Hade bara varit nice att slippa betala 11 tusen för att laga detta.

Ok Rickardg, det priset såg betydligt mycket bättre ut :). Men går det att ta reda på om det är den där som du länkade till på ett enkelt sätt?
Har du tappat maskinförsäkringen?
to
8
toodil
Bmw 530d Gran Turismo-11
Bmw 525 e61 m-sport-06
Japp tyvärr den har gått 11000 mil
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Trist. Ett tips är att du sparar in på andra saker.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
För att vara lite mer tydligt så menar jag att du kan sapra in på annan dyr service som du har på den bilen. Att byta cupefilter själv istället för att låta bmw göra det. Det skulle kosta 2200kr + jobb enligt bmw.
Jag beställde filter från tyskland tog 15 min att byta och kostade 436kr inkl. hemkörning.

Jag gör bara oljefilterservice hos bmw. Dom tycker nog jag är lite snål men jag sa till dom att jag bara vill satsa på det absolut nödvändigaste.

Har du kollat vad mekonomen ska ha ha för att byta den delen? Den ser ju rätt okomplicerad ut. Kan inte ta mer än 30min att byta. Sitter samma i F10/F11/F01? Borde gå att få tag på en sådan från någon skrot från usa eller tyskland. Finns en vid 530D GT som är skrotad såg jag på bildelsbasen för någon månad sedan. Där finns säkert den delen.

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Nej, det är tyvärr inte samma som F10/11/01, de har aktuatorerna sittandes på själva bromsoket. När man tittar på detaljnummret så går det bara in på F07.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Med största sannoliket måste den (ny eller beg) kodas och ev mjukvaruuppdateras eftersom det är en styrenhet. Osäker på om BMW gör detta med begagnad styrenhet. Finns även andra som kan uppdatera / koda (bla här på forumet)
Sura pengar, sådana kostnader blev tyvärr en stor del av anledningen till att jag bytte bort min E70 då den passerat 10 000 mil.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Det är ju ändå billigare men några reparationer än att köpa en ny bil bara för att få ha garanti :-)

Beror på vilka reparationer "några reparationer" är. När min P broms lagades kraschade även datorn i bilen när de var tvungna att uppdatera mjukvaran (BMW inget ansvar). Utan maskinförsäkring hade det gått loss på runt 40 tusen. Det räknas som en skada.

Jag lärde mig att jag sover gott med en maskinförsäkring på en bil som X5. Ekonomiskt, beror det på hur mycket otur du har. Men du kan lätt spara pengar på att byta till en billigare bil.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
svårt att reparera en bil för motsvarande värderas. Min bil köpte jag för 300k och den kostade säkert 800k ny. 500k i värderas på 3 år. Det är vad det kostar att ha garanti och helt ny bil för köra 8 k mil med den. Sedan tillkommer ju andra kostnader men dom kan försummas :-)

Så min slutsats är att med lite tur så kommer man lindrigt undan med en beg bil betald o klar även med lite otur o saker pajar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.