|
|
|
|---|---|
|
Hej , är så att min syster funderar på att köpa en vw caddy life från 05- framåt , ska helst vara diesel , (kan ev funka med bensin) och automat . Budgetten är 40- 70 tkr. Men min fråga är om man törs köpa en automat (dsg) , har ju hört att wv haft problem med dessa ? Hon har bla sett en 06 automat som gått 26000 mil , för mycket ? Också wv:s 2,0 bensinmotor har väl haft en del kamkedjeproblem vad jag hört . Nåt mer typfel man ska se upp med ? Kanske inte rätt forum att ställa dessa frågor , men vet att det finns mycket kunskap här. /Peder | |
|
på dieslarna kan det vara problem med läckage på egr-kylaren, brukar lukta avgaser i kup'en då. annars är dieseln en bra pålitlig maskin med få fel, bara att kolla så det inte gått för länge mellan service (longlifeolja.) 1,4 bensin skall man till varje pris försöka undvika, en riktigt problemmotor. 1,6-1,8-2,0 är rätt OK och pålitliga med rätt service. Samtliga av dessa motorer har kamrem så vitt jag vet. Dsg finns ju några olika och dsg7 med torrkopplingar skall också undvikas, denna låda kommer bara ihop med bensin/gasmotorer. Dsg6 med våtkopplingar som sitter ihop med dieseln är bättre men inget under av hållbarhet, och dessa skall ha oljebyte var 6000:e mil (dyrt). Annars är ju dsg:n underbar när det funkar. 1,9tdi/2.0 tdi och manuell är nog det bästa alternativet sett till driftekonomi/pålitlighet. I övrigt en bra bil om än väldigt bullrig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.