AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.537

Nya sommardäck 320dxdrive F31

Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig med råd om däck.
Nu har jag hamnat där jag fått en stor skruv i ena däcket, och dom rekommenderar att byta alla. Har ca3mm runt om. 225/50-17

Ska man köra vidare på RFT? Isåfall finns det några bättre samt sämre?
Eller ska man våga sig på "vanliga" däck?

Nån som råkat ut för detta?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle skippat rft. Bättre komfort, prestanda och pris.

Är inte orolig för punktering. Händer mig så sällan att det knappt är ett problem. Och om det händer så har jag en mobiltelefon.

Enda "punkteringen" jag fått var med vanliga däck, i en e91 utan reservhjul. Men det var en spik i däcket och jag kunde köra till en däckfirma som fixade det.
Vill du spara en slant köper du Landsail LS588 UHP eller Kumho Solus HS51 fick bra betyg i Collins sommartest Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Aldrig i helvete att jag skulle köpa budgetdäck till BMW, bilen är ju rätt känslig för taskiga däck. Först pynta över 350.000 för en fin bil, sen köpa skitdäck? nädu.
Jag kör med Goodyear Eagle F1 Asymetric och gillar dem skarpt, men tittade länge på Goodyear Efficientgrip, tyvärr fanns den inte i rätt dimension bak där jag har 255/40-17 på min.

Däremot kan jag hålla med om att skippa RFT däcken. De vanliga rullar bättre, mjukare och tystare. Släng ett mobility kit eller "punka på burk" och en 12v kompressor i skuffen så har du något om det skulle skita sig. Man kan alltid ringa assistance också.

//Anders

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
amullo. Det finns Michelindäck som är ren skräpet också made in Russia. Så dra alla Asiatiska däck som skräp över en kam är inte relevant. De har lärt sig genom åren och läser man i första hand en massa däckstester i olika media i EU så finns det fortfarande riktigt dåliga däck men också de som både biter märkesdäcken i häcken och tom bättre.Sist var det dock Amerikanska Cooper som visst ägs av Avon som var rena Kalle Anka däcken. Dock har jag Cooper dubbdäck och de funkar förträffligt.
Jag ar i många år varit jäkligt skeptisk, men har monterat och balanserat många olika märken av Asiendäck de senaste åren och de är mycket sällan några problem med orundheter numera. Inte mer än hos vilket märkesdäck som helst. Sedan är det ju sällan ett däcksmärke är bra på allt oavsett vad det står på dom. så det gäller att anpassa sig efter sitt behov. Japanerna tillverkade skitbilar för 50 år sedan idag är det annat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.