AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.952

hur kopplar man in högnivå till lågnivå omvandlare bmw e90

da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
hejsan ska koppla in högnivå till lågnivå omvandlare i min 320d 2005 e90 det sitter basar under framstolarna hur ska jag koppla in omvandlaren och varifrån ska jag dra remoten mvh daniel
Hej!

Vad har du för omvandlare?

Min som jag har är en dls som ser ut som ett inplastat kretskort med några sladdar och en massa motstånd.

Min kopplar man in även på 12v och därefter känner den av ljudsignalen och ger spänning på utgående remotekabel.

Jag drog vanliga högtalarkablar fram till basarna under stolarna.

Du kan med stor sannolikhet (INTE GARANTERAT) koppla dom parallellt över basarna, eftersom ingångsimpedansen på omvandlaren är så hög att den ej lastar ner bilens orginalsteg.
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
tjena jag har köpt omvandlaren på brl den billiga varianten 148kr den utan remotekabel...

så man ska altså förlänga kablarna som går ut ifrån omvandlaren och dra dom till de båda basarna som sitter under stolarna???

måste man skruva loss stolarna för att komma åt
Kika lite här:Länk

Jag har ju en e60, men det är ju relativt lika i hur högtalarna sitter och hur man gör när man vill ha en sådan typ av omvandlare.

Just den som du har från brl vet jag inget om, och jag har inte kolla på den än, men om du inte har en remote på den så måste du nog ta den från stereon.

Jag antar att du hae vanliga hifi, 6 högtalare och inget extra steg?

Det finns adaptrar som förlänger stereons orginalkablage med 35cm så man kan klippa och skarva där istället för i orginalkablarna.
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
jasså okej jag tror inte det sitter något extra steg i bilen inte som jag sett iaf vart skulle det sitta nånstans

vart kan man köpa dom adaptrarna då ?

går det inte att dra remoten från tex bakljuset så man slipper hålla på bakom stereon ???

från början hade jag tänkt att byta ut hela stereon så köpte ram o kablage o alla grejjer från brl och sen när jag skulle plugga i kablaget så passade det inte alls för det var tydligen fiber på original kablaget så de hade inget som skulle passa så det enda jag kunde göra var att köpa en omvandlare sa dom
Jag undrar om du inte ska läsa på lite till innan du drar igång. På min t.ex. så går ju alla varningsljud och liknande genom oeginalstereon. Skulle jag ha bytt den skulle det ha försvunnit osv. Den är väl så att säga inte bara själva stereon, utan sköter lite annat också.

Att koppla remote från bakljuset funkar nog utmärkt! Men jag ville ha det så att steget går igång då man slår på stereon, och inte när man startar bilen.

Vilken stereo du har nu kan du kolla genom att gå in på en bmw vin decoder sida och ance dom sju (tror jag) sista tecknen i chassinr. Kolla vilken stereo och vilka högtalare som står där och läs på lite om dom.

Eventuellt har du steg, då kan du kanske ta lågnivå därifrån istället.

Sitter nog vänster sida bak i bagaget isf.

OBS, du har ju en annan bilmodell än jag, men jag stötte på mycket text om e90 när jag läste på själv.
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
okeej aa ska väl ringa bmw o fråga om min bil har nått steg får tacka för hjälpen hitills =)
Tja, du kan kolla det helt själv annars...
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
skulle inte vara något slutsteg monterat i mon då skulle dom heta top hifi eller nått sånt
Googla på bmw vin decoder eller liknande.

Jag har brukat använda någon rysk sida, men det finns flera olika.

Chassinr hittar du på bilen, eller så kan du kolla transportstyrelsen, mina fordon
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
okeej aa väntar på tjejen ska komma hem så kan man ju kolla direkt i bilen med :P
Aha, snabbt jobbat :)

Kör vidare på omvandlaren då!

Tror du frågade var jag köpte min. Den är från AVD i sundsvall, eftersom jag ju bor där.

Så här ser den ut:Länk

Inga generatorljud eller andra störningar, kan bara rekommendera. Dock synd om du redan har en du kan använda.
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
jaha okeej a min ser ju inte ut sådär va kostade din ???
såhär ser min ut Länk
Min kostade inte fullt 600 kr, men den är nog lite mer avancerad. Tanken tror jag är att den ska kunna ta bort störningar som generatorljud och liknande.

Men för att vara omvandla signalen borde väl den du länkade fungera. Testa med den först vetja!
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
Okej jo jag ska testa o koppla in den... kollade även i vänster bak i bagaget o det satt inget steg där
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.