|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar om någon har lite mer vetskap och kunnande om denna bilmodell då jag har varit och provkört en hos en lokal bilhandlare och är lite småsugen då jag behöver kombi. Dom normala E6x problemen är jag väl ganska vetsam om men är väl mest motor och bränsleförbrukning i verkligheten med N53. som jag har förstått det så har dom ju haft lite problem med bland annat Högtryckspumpen Tändspolar Spridare Nox-sensor och Vanos ventiler då många trådar som man hittar håller på att vara några år gamla så tänkte jag höra om det är så att det har kommit nya uppdaterade delar som borde vara bytta på aktuell bil (är en -07 så är ju första 5-an med n53) bilen har rullat ca 14000mil jag kan skruva en del själv och vissa av delarna är ju inte fruktansvärt vansinnigt dyra, förutom då spridarna som kostar 2200kr st x6 och Nox sensor 3800kr. men tanken med bilen är ju självklart att mest bara att köra och inte skruva! sen bränsleförbrukningen och vart man skulle kunna landa ungefär? lånade hem bilen en dag och var ut och provade lite samt körde den till jobbet innan jag lämnade tillbaka den och färddatorn sa då 0,83 så gissar på att man kanske hamnar mellan 0,8-0,9 någonstans? har just nu en -10 118D E87LCI kör ca 3000mil per år eller ska jag helt enkelt titta efter en likvärdig diesel? | |
|
Det mesta av skrämselpropagandan kring denna motor kommer från folk som aldrig ägt någon. Vill inte påstå att problemen inte finns, för det gör de, men det finns många som åker runt i problemfria bilar också! Förbrukningen är alldeles utmärkt för en så stor och stark motor, skulle närmast kalla det världsklass egentligen. Runt 0,9 är inte omöjligt att hamna. En 530d hamnar med motsvarande körning runt 0,7. Större än så är inte skillnaden. Lägg till högre skatt också på dieseln så är det inte så självklart att det blir billigare. Jag gillade dock inte tickandet på tomgång på grund av direktinsprutningen. Tycker motorn låter lite för trist under 3000 rpm. Utöver det låter den lyckligtvis desto bättre! ------- //Lövet |
|
|
ja det är väl lite som kamkedjan och n47 i bilen jag har idag. visst problemet finns men hur många har dom tillverkat och hur många procent har havererat? tickandet var inte något jag direkt reagerade på när jag provade bilen, kanske var något litet men inget jag störde mig på. både gången i motorn och komforten i bilen är det ju skaplig skillnad på jämfört med det jag har idag. finns väl vissa anledningar till att den kostade minst 100k mer i ''startpris'' jämfört med min i ''slutpris''. jag menar hur ''exalterande'' är en R4 turbodiesel på 140 vilda(även om det är en trevlig motor med tanke på vad det är) mot en R6 bensin med 270? fördelen mer jag ser med bilen är att den är (enligt vad jag har sett) en lite udda färgkombo som jag gillar. den är Djuphavsblåmetallic med dakotaläder i ''naturbrun'', sportstolar och m-sport ratt. kanske inte allas ''cup of tea'' men fungerar enligt mig väldigt bra i praktiken! nackdelen med bilen är egentligen att den har väl egentligen ingen annan speciellt upphetsande utrustning utan det mesta är ganska basic |
|
|
Tycker det låter som en fantastiskt trevlig bil! ------- //Lövet |
|
thekinglives |
3000mil gör det enkelt att välja. En orkeslös bensinsexa är helt ute, som jag ser det är det fetdiesel som gäller. Bensinsexorna låter ju trevligt, men händer ju inte mycket när du trampar på gasen(fråntaget divese M modeller). Köp en diesel 530/535 och du lär bli supernöjd över prestandan. |
|
Jag körde för två veckor sen Falkenberg- Linköping 65 mil, 0,76l milen.Är mycket nöjd med förbrukningen. Jag tankar bara 98 okt, o bytter olja var 1000 mil. Jag är en nöjd ägare. IL |
|
|
Jag tycker det är mycket snygg kombo med djuphavsblå och naturbrunt läder. Varför ha en BMW som många andras (svart läder och svart metallic) när man kan ha nåt annat? :-) BMWs sexcylindriga motorer är snåla trots sin effekt och volym. De drar inte nämnvärt mer än motsvarande fyrcylindrig med samma effekt. Snart går det inte längre att få bensinsexor i BMW, så passa på :-) |
|
|
Även med 3000 mil per år körsträcka är inte besparingen mer än ~400kr i månaden med dieseln... ------- //Lövet |
|
|
precis som Lövet säger så är ju besparingen med dieseln inte så extrem, men visst pengar är ju alltid pengar. sen att hitta en 5-serie som inte gått allt för långt, svensksåld, bra skick och med den utrustningen man vill ha är ju inte alltid så lätt. och som tremolo skriver så vill jag inte ha någon tråkig silver,svart eller vit bil heller. bilen jag har nu är vit. |
|
thekinglives |
Men dieseln (530d/535d) är ju så mycket trevligare om du frågar mig. Lägg därtill att du sparar några hundringar i månaden så borde valet vara enkelt. |
|
Tycker inte valet är så enkelt. Karaktär är mycket av en smaksak vad man gillar. Om bilvalet styrs av några hundringar per månad är man mer ekonomiskt pressad än jag tycker är lämpligt för bilägande egentligen. Hur gör du om bilen går sönder eller måste servas? ------- //Lövet |
|
thekinglives |
lövet:Karaktär? finns det såna som gillar kraftlös karaktär? Vad det beträffar ekonomin ser vi det nog på olika sätt. Bara för att man "gillar" att spara en femhundring i månaden så betyder inte det att man inte kan ta en kostnad på det tiodubbla eller betydligt med per månad. |
|
En 530 bensin är alltid snabbare än en 530 diesel så länge man använder växellådan korrekt. Det är vridmoment X varvtal som driver bilen framåt, aldrig "bara" vridmomentet. Så jag vet inte riktigt vad du menar med kraftlös ;-) ------- //Lövet |
|
thekinglives |
Högt vridmoment vid lågt varvtal är för mig kraft när det gäller standardbilar. Men du har helt rätt i ditt påstående.. Kör man en 530d och tröttnar på att bli omkörd av diverse 530 bensinare kan man ju byta upp sig till en 535d;) |
|
Kraftlös karaktär på en 530i???? Håller inte alls med. Har själv haft en 530i E60, och tyckte den var allt annat en kraftlös. Denna är förmodligen billigare än en jämförbar 530d/535d. Så glöm inte att ta med det billigare inköp-priset i kalkylen också. Saker som kan förebygga problemen på dessa, är att köra på 98 oktan och sedan köra den lite hårdare ibland. Blåsa ur den lite så att säga. |
|
|
Lösningen på problemet heter slagvolym i bensinaren. Då får man båda ;-) ------- //Lövet |
|
|
problemet sitter inte direkt i några 100kr varje månad men varje krona sparad blir ju en del tillslut. jag kan både serva och repa bilen själv om det nu inte är något sådant skit som absolut måste göras med datorn. typ kalibreringar och likanade. känns som att jag har fått lite mer kött på benen iaf och får väl överväga och känna efter vad som känns mest rätt för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.