AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.113

köpa delar till oljeservice 520d

su
34
sunkann
525i -92
Min 07:a e61 520d skall in på olje service med luft filter och bränsle filter byte. Tänkte göra denna själv och köpa delar via ebay. Länk
Länk

blir dom här kitten bra?
Något som skall tilläggas?
Har letat efter kitt med alla filter samt olja i ett men ej funnit. Är det någon som har sett det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett råd oavsett om du väljer att köpa kit eller lösa delar:

Köp ENDAST oljefilter av någon av följande tillverkare: Mann, Mahle, Hengst eller Bosch (eller givetvis BMW - som brukar vara Mann eller Mahle).

Jag har råkat ut för ett kollapsat oljefilter (i detta fall var det ett filter från Fram) som var monterat av en autoexperten-verkstad åt tidigare ägaren och det såg inte roligt ut och bilen hade gått okänd sträcka med ofiltrerad olja via by-passventilen då filtret var helt ihopkramat och sladdrigt - tur i oturen var att jag bytte olja och filter så fort jag köpt den och då var det ca 500 mil kvar på serviceintervallet enligt boken och instrumentet!

Det är stor kvalitetsskillnad mellan olika oljefilter och där bör du inte chansa!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Personligen köper jag enbart kupe'filter som ICKE orginal.

Bränsle, luft och oljefilter ser jag som så kritiska att jag enbart köper orginal. Schmiedmann har orginal till bättre priser än BMW. Lite längre leveranstid ibland bara.

På en billigare bil kan jag ev köpa från MANN/Mahle/Bosch...
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Och vilken filtillverkare tror du gör bmw filter? För det är inte bmw, jag lovar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Periodaren, iofs är det ett "säkert" förhållningssätt om man är osäker på kvalitetsnivån hos olika tillverkare.

Men i BMW:s fall är det Mann eller Mahle som normalt sett är OEM-levererantör av filter.
I Mercedes fall har det varit Hengst när jag köpt "originalfilter", men de har säkerligen Mann och/eller Mahle som OEM-leverantör också.

Håller man sig till de leverantörer som jag räknade upp, får du filter som är av högsta kvalitet - andra märken kan ev. vara bra också MEN det finns som sagt stora tillverkare som Fram som är rena bottenskrapet och tillverkar filter som kan vara direkt skadliga för motorn!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
su
34
sunkann
525i -92
För min del blev det autoteilemann jag handlade av.
Blev mahle på filtrena med undantag för kupé filter som blev bosch då jag inte såg klart och tydligt att mahle hade kol filter där.
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Centrallogok:
Jo, jag fattar också att BMW/Volvo/Audi etc inte tillverkar sina egna filter. Men som JohanB säger så är det ett säkert förhållningsätt.

Men det är ju så att specen på ett filter tas fram mellan underleverantören och biltillverkaren vid utvecklingen av en bil/motor. Denna spec är ju som allt annat en kompromiss mellan bla reningsgrad, tryckfall/flöde och pris. Det som då utvecklas bedöms ju som det bästa för den motorn/bilen.

Denna spec kan ju sedan vilken tillverkare som helst av filter försöka kopiera. Då kan man anta att etablerade tillverkare som Mahle/Bosch etc säkert lyckas rätt bra, medans andra kanske inte lyckas.

Så här är det ju med alla delar till en bil, torkarblad/bromsklossar/pumpar etc.

Som tur är så kan ma ju som kund välja hur man vill göra. Jag tex kan tänka mig att köpa torkarblad från bilteme tex för där handlar det om småpengar och jag ser själv resultatet och om det blir fel så skadar jag inget utan köper nya och ser det andra som lärpengar. Tex så köper jag inte alltid orginal luftfillter till fulbilen, utan nöjer mig med ett kavlitetsfilter från Mekonomen eller nätet. Däremot så låter jag inte familjen åka på kinadäck och no name bromklossar från ebay tillsammans med bromsskivor från alibaba.com spetsat med den där gamla överblivna bromsvätskan som blev över när Pappa bytte på sin Ford Taunus 1981 ;)

Summa är att man får välja själv och hoppas att man är rätt informerad när man gör sitt val. Det dumma är väl att vi som läser här är väl de som sist behöver kunskapen, vi har den ofta redan. De som behöver den är de som tror att tex allt som är runt och svart är ett bra däck...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.