AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.966

Nyköpt 320d e91 -12 motorlampa och olika felkoder

Hejsan!

Testar min lycka här. Har nämligen köpt en 320d 2012:A ikväll på 7400 mil. Den är servad för ca 50 mil sedan hos ad-bilverkstad och de två gångerna innan det hos BMW.

När jag åkt en mil och gasar upp mot 2k varv på sexans växel tänds en halvfulls motorlampa som i manualen tyder på power loss. Får några felkoder längst ner i displayen från !49-65 där siffran stiger upp med jämna mellanrum. Sedan märks absolut ingenting förän man kommer upp i högre hastighet och passerar 2000 varv. Då blir motorn slö.

Någon som råkat ut för detta alternativt vet vad det kan vara?

Har återkopplat till säljaren och väntar svar imorgon då det är för sent nu.

Tack på förhand.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej 89 cjeb

Välkommen till Autopower! :) Grattis till nya bilköpet. Trist att bilen strular. Låter som en strulande databox eller igensatt partikelfilter eller vehusventilation.

Vem är det som sålt bilen till dig? Jag hade blivit misstänksam om en så ny bil varit servad på AD-bilverkstad. BMW har nämligen tre års/8000 mil fri service.

Du kan nog förvänta dig att den där reparationen kan kosta en del. Dock har du väl tecknat minst halvförsäkring? Då har du ju maskinskadeförsäkring, och självrisken blir nog inte högre än kanske 5 000 kr.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Det finns en "axel" som styr spjället som reglerar turbon. Denna axel kan sätta sig, bara att rengöra/smörja upp. Jag tror det är avgas-avlagringar. Fråga mig inte mer om var den exakt sitter (på turbon såklart) eller hur man gör då jag fick det gjort åt mig (320d 2012a), 10minuters jobb. Väldigt vanligt tydligen, speciellt om bilen har stått ett litet tag. Symptomen samma med halv motorlampa och reducerad effekt.

Pratar du med BMW så gör dom inte denna åtgärd med att smörja upp utan går direkt på ett turbobyte då denna "axel" inte finns som lös reservdel.

Du behöver antagligen inte vara orolig, jag tror det är denna quick-fix!

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Denna kanske hjälper?
Länk

Länk

Länk

//Anders

Tack alla för hjälpen! Oron har lagt sig lite. Felkoderna har försvunnit efter att en vän på melonomen tyckt att det såg konstigt ut och raderat koderna. Kört ca 20 mil utan tendenser nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.