AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.454

E61 -07 motorlampa tänds - förbränningsmiss på två cylindrar

sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag har en E61 530XI -07 med N52-motorn (pre-LCI alltså). Motorlampan har tänts tre gånger de senaste två veckorna, alla gånger då jag kört lite längre sträckor. Första och andra gången när jag körde med släp, andra gången vid en omkörning, alla tre gånger har det triggats vid acceleration. Efter att lampan tänts har bilen vibrerat lite vid gaspådrag, och nog varit lite klen. Efter att jag stannat bilen, slagit av tändningen och startat igen så lyser inte lampan och allt funkar som vanligt igen.

Jag ska till köra till fjällen imorgon kväll (6-7h enkel resa) så jag funderar på om jag ska köra på och hoppas att allt funkar eller försöka hitta nåt annat alternativ. Jag pratade med BMW men de kunde inte kolla på det förrän slutet av nästa vecka. Jag åkte till en mindre verkstad istället som plockade ut följande felkoder:

29D0 Förbränningsmiss cylinder 4
Bränsleavstängningen aktiverad
2AAC Insugningssystem
Maskinvara defekt
29D2 Förbränningsmiss cylinder 6
Bränsleavstängningen aktiverad
2E69 Knacksensor 2
Motorljud för högt

Att den gick på fyra av sex cylindrar kan nog förklara symptomen. Verkstan verkade ganska säkra på att jag behöver byta tändspole på cylinder 4 och 6, de tyckte också jag kunde vänta och se om felkoderna kommer tillbaka. Vad tror ni? Jag ska kolla hur tändstiften ser ut också, sen kanske jag försöker få tag på två tändspolar och tar med + verktyg så jag kan prova att byta vid behov.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du skulle eventuellt kunna byta plats med friska tändspolar och se om felkoderna följer med till de nya cylindrarna. Då kan du vara säker på att de är bytesmogna.

Skaffa gärna nåt program som typ BMWhat, finns en längre tråd om den: Länk

Mvh
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Det låter som en bra ide. Möjlighet att läsa felkoder ska jag definitivt fixa förr eller senare. Bara det att det blev riktigt dålig tajming nu när jag ska åka på en långweekend till fjällen, det blir både dyrt och krångligt om jag skulle bli stående 10 mil från närmsta verkstad och 40 mil hemifrån. Jag har inte lyckats trigga felet på de kortare sträckor jag kört, under en mil.

BMW har två tändspolar hemma för 585 kr/st, det lutar att jag köper dom och tar med så om det faktiskt är det som är problemet så blir jag inte stående för det i alla fall.
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Nu är det 150 mil senare och felet har inte upprepat sig.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Missade att du hade postat, köpte/bytte du tändspolar? Eller lagade det sig själv?

Mvh
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag tog med tändspolar och tändstift så att jag kunde byta men det behövdes inte för felet kom inte tillbaka. Jag lämnade tillbaka delarna och väntar nu på att det ska hända igen, då ska jag prova att byta plats på tändspolarna.

Mekanikern som rensade felkoderna sa att det är inte säkert att de kommer tillbaka, han kanske får rätt i det. Men jag tycker att det måste väl finnas en bakomliggande orsak.

Jag läste i Bentleymanualen att bränsletillförseln stängs av i förebyggande syfte om något fel detekteras, för att förhindra att oförbränt bränsle sabbar katalysatorn, om jag minns rätt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köp en trisslott! =)

Jag antar att bilen ecokörs som vardagsbil med relativt korta körningar på vardagar i vanliga fall? Tror att lite fullgas emellanåt (med väl uppvärmd motor) bara är nyttigt.

Tankar du E85? Är bilen konverterad?

Mvh
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Ja, det blir mycket korta sträckor på 50 och 70-vägar med kall motor. Installera motorvärmare står på todo-listan men det får bli nästa år. Jag kör fortfarande bensin men planen är fortfarande att konvertera, ytterligare en sak på todo-listan som inte blivit av ännu...
he
30
hegga
530 dX GT - 16
Hej,
Väcker en gammal tråd eftersom felkoderna är ungefär samma. Avser en E61 N52B30 258hk manuell 2017 (pre-LCI) som rullat 18 000 mil.

DME - 29D2 DME Combustion misfires, cylinder 6- with fuel shutoff - Fault currently not present.
DME - 29D1 DME Combustion misfires, cylinder 5- with fuel shutoff - Fault currently not present.
DME - 29D0 DME Combustion misfires, cylinder 4- with fuel shutoff - Fault currently not present.
DME - 29CC DME Combustion misfires, several cylinders- with fuel shutoff - Fault currently not present.
DME - 2E69 DME Knock-sensor signal 2 - Engine mechanically too loud - Fault currently not present.

Raderade felkoderna och efter att ha accelererat/påfrestat motorn så dyker koden för cylinder 6 upp igen (29D2). Motorn börjar gå på 4-5 cylindrar och motorlampan tänds. Motorn går fint på tomgång och om man söndagskör.
Det som händer vid gaspådrag är att bilen spyr ut ett enormt rökmoln, och då verkar jag verkligen enormt (bilarna bakom försvinner in i röken). Färgen på röken är svår att definera. Detta händer i samband med att motorn misständer. Stänger jag av bilen och startar den igen så går det som den ska igen.

Tändstiften har gått 8 000 mil och enligt datorn så är det 2 000 mil kvar på dem. Kör ganska ogynnsamt med ca 5-7 km till och från jobbet. Därtill tillkommer lite hämta/lämna på dagis osv.

Någon som har tips på var man bör påbörja felsökningen? Försökt att hitta lösning på samma felkod i andra trådar men då har det främst handlat om N53 med ofantligt många olika felorsaker där jag inte kunnat läsa mig till något konkret. Det har handlat om HT-pump, krökta ventiler, spridare, stift, tändspolar osv. Låter som att det kan bli dyrt. :(
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Testat flyttat tändspolen till en annan cylinder ? Inte ovanligt tändspolar kan Gå sönder
he
30
hegga
530 dX GT - 16
Men skulle bilen kunna gå normalt vid lugn körning om tändspolen är trasig? Ska nog beställa nya stift och laborera med spolarna. Behöver man koda in nya tändspolar?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Det skulle jag tror den kan göra ibland från fall till fall. Är iallfall oftare en tändspole än stift som pajar förutsatt stiften är bytta efter intervall. Men skadar ju aldrig med nya stift om du ändå ska byta spole
he
30
hegga
530 dX GT - 16
Tänkte uppdatera tråden. Bytte stiften och alla spolar igår och nu verkar bilen fungera som den ska. Har inte hunnit läsa av felkoder än så vi får se om detta löste problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.