AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.605

e36 328i, nytt expansionskärl läcker

Bi
5
Bisi
328iA Coupe -95
Hej! Tidigare i vintras sprack mitt expansionskärl, sagt och gjort beställde jag ett nytt från schmiedmann, då bmw original kostar skjortan. Fick hem det och bytte smärtfritt, passade även på att rengöra värmeventilen och värmepaketet också.

Några dagar senare märkte jag att det hade droppat kylarvätska från expansionskärlet. Det visade sig trycka ut kylarvätska vid den lilla "listen" längst ner, där expansionskärlet ska täta mot hållaren, med o-ringar osv. Finns det något tips på hur jag kan lösa det här? Är säker på att jag hade tryckt dit det nya kärlet nog hårt.

Kan det vara så att det saknas en extra o-ring, nr 3 på realoem bilden? Bifogar bilderna på den här länken; Länk
Fotade undersidan, vid o-ringarna och "listen", där det läker. Fotade även det gamla kärlet, notera den stora o-ringen där, kan den ha någon funktion? Kan det vara nr.3? (Antar att den töjts ut isf, då nr.3 ska vara ca 77mm och den där var närmare 100mm)

Ursäktar ett grötigt inlägg, är lite dålig på att formulera mig och hålla mig kortfattad.
Mvh Bisi
To
41
Toffee
316 e30 touring -93 ''Individualserie 92''
320d e46 -99
525i e34 -91
kolla så att kylarn inte är spucken, de brukar ha tendens att spricka exakt där expansions kärlet sitter fast i nedre kanten
Bi
5
Bisi
328iA Coupe -95
Kan inte se någon uppenbar spricka, iallafall inte utan att ta loss kylaren. Funderade om det kan vara så att själva fästet till expansionskärlet töjdes ut när kärlet sprack. Eller om det helt enkelt är feldimensionerat. Värt att nämna är att det sprack till följd av en kokning, pga att säkringen till elfläkten hade gått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.