|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska köpa mig en 750i av 2008 års modell! Vilken olja ska man ha till denna? Är det Castrol Edge 5w/30 Long Life ni kör med där ute eller ska man ha någon annan? Mister Auto anger denna info om oljan jag tänker på: Flytande5w30 long life Innehåll [liter]5 liter Teknisk informationMotorolja - syntetisk specifikationAcea: c3 specifikationApi : sm / cf specifikationMb 229.51/229.31 specifikationVw 504.00 / 507.00 specifikationBmw-ll-04 specifikationPorsche c30 /Micke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ok, tack för tipsen! Men vilken castrol olja kör BMW med? Det står väl till å med castrol på olje-locket? | |
|
Oljemärket spelar ingen roll så länge oljan har rätt klassning! Aral SuperTronic 0W40 är en ruggigt bra olja som är mycket bättre än den olja som BMW slår i vid service. Kostar dessutom bara lite drygt 50kr/litern inklusive frakt om man köper en 20-litersdunk från Tyskland. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, känns ju konstigt att bmw använder en sämre och dyrare olja i sina service? Går inte riktigt ihop för mig.. Hur vet ni att aral är bättre än castrol? Tycker det är svårt detta.. Man vill ju ge sin bmw det bästa och inte snåla in på nåt.. | |
|
BMW slår i en billigare olja med rätt klassning och tar hutlöst betalt för den... Aral-oljan är äkta syntetisk Polyalfaolefin-olja med lägsta flytbarhetstemperatur på under -60 grader C. Castrololjan som slås i hos BMW är en högraffinerad hydrocrackad mineralolja med basolja av "Typ III+", som tyvärr nästan alltid marknadsförs som "syntetisk" trots att det i grunden är en mineralolja (om än en bra sådan). Priserna på olja är horribla i Sverige pga enorma prispåslag i alla led och det handlar enbart om hur mycket man får köparna att betala för den - priserna i Tyskland eller andra länder är mer "rimliga". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok, johan, du verkar ju rätt så insatt! Jag blir bara lite fundersam när det föreslås ett märke som man knappt hört tidigare, men det funkar säkert lika bra som castrol! Sen är nog det viktigaste att halvera longlife-servicerna, jag ser att bilen jag ska köpa är servad var 3000:e mil på de 9000 mil den rullat, så jag tänkte att man byter var 1500:e mil istället men ändå kör longlife-olja. Vilken viskositet är bäst att köra på i bmw 750i? |
|
|
Aral är ett mycket stort och välkänt märke i petroleumindustrin som ägs sedan 2002 av BP. Marknadsledare i Tyskland med närmare 2500 tankstationer. Så de kan nog sina grejer:). Mvh Stephan |
|
|
Aral är som sagt ett väldigt stort märke på kontinenten i allmänhet och Tyskland i synnerhet. Skulle tro att de säljer mer olja under det varumärket i Tyskland under ett år än vad alla oljemärken tillsammans säljer olja för i Sverige under samma tidsperiod...så små och okända är de knappast! Ägs som sagt av BP och de äger även Castrol. Generellt är motoroljors fabrikat ett resultat av "märkesmystik" - dvs. det står en tillverkare/en produkt bakom flera olika "märken". Så det kan vara exakt samma produkter i olika flaskor med helt olika märken - men kikar man lite mer noga ser man att produkterna har samma klassningar = är samma produkter under olika namn. Aral är jättestarkt varumärke i Tyskland medan Castrol är jättestarka i andra länder etc. Jag skulle satsa på 0W40, den oljan är tunnflytande kall och samtidigt lite mer tjock när den är varm än en 0W30 eller 5W30-olja, även om det inte är så stor skillnad. 1500 mils bytesintervall låter klokt och kommer att gynna motorns vällevnad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för alla hjälpsamma svar!! Ska allvarligt överväga aral då istället för Castrol! Man kan ju köpa nåt roligare än olja för de pengar man får över! | |
|
Ja, för samma pengar som "svensk olja" kan man byta olja tre till fyra gånger med "tysk olja", trots att det är lika bra eller t om bättre olja... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alla vi som har Castrol stämplat på oljelocket i bilen kommer att få köpa ett nytt lock framöver eftersom BMW bytt hovleverantör av olja till Shell..... Som sagt, köp rätt klassad olja i Tyskland, då kan du om du prompt vill ha Castrol köpa även den till bra mycket bättre pris än här hemma. Det är bara dumt att slänga ut onödiga pengar om man kan undvika det. Ett eget exempel: Jag köpte för nåt år sedan Castrol Edge 10W60 som BMW pytsar i M bilarna. Köpte 10 liter inkl frakt fram till dörren från Tyskland till samma pris som BMW Solna skulle ha för samma olja men då bara 4 liter. Niklas Fransosen |
|
|
Det har jag redan gjort! ;) Hade E46:an på garageuppfarten och den skulle till skroten - skiftade lock med E39:an som hade "Castrolreklamen" och vips fick E39:an ett "omärkt" lock.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Och om ni inte redan vet det (jag visste redan i vintras att det skulle ske....) så har BMW dumpat Castrol och bytt till Shell numera. | |
| Kan man hälla i "Aral SuperTronic 0W40" i min gamla V12:a (750 e32 1988)? Har tidigare kört med Valvoline 5w/40 som är bra mycket dyrare samt svårare att få tag i. | |
|
Det skall inte vara några problem - dock är Aral-oljan något tunnare när den är varm. Inga jätteskillnader så den håller sig inom samma varmviskositetsklass som Valvolineoljan du har använt...å andra sidan är den tjockare varm, än vad oljan är som BMW hade använt (0W30 eller 5W30). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för snabbt svar "Johan B". Jag vet inte så mycket om oljor, men har fått för mig att oljor som blir tunnare när dom blir varma sänker bränsleförbrukningen. Hade i en 0w/30 olja (Agrol) i en Mitsubishi Spacestar (GDI) för något år sedan varvid jag tyckte att bränsleförbrukningen sjönk markant vid långkörning. Förra året hade jag i Agral 5W/40 från granngården. Bränsleförbrukningen ökde! Vad beror detta på? Blir det mindre motstånd för vevaxel etc att blaska igenom en tunn olja kontra en tjock!? Eller är det andra faktorer som spelar in!? |
|
|
Tja, det är väl många faktorer som inverkar men generellt kan man säga att ju tunnare olja - desto mindre motstånd i motorn = lägre förbrukning. Tänk dock på att aldrig använda en tunnare (varmviskositet) olja än vad som anges som ett alternativ i instruktionsboken. I ditt fall fungerar garanterat en XW40-olja, och troligen även XW30 utan problem. Många nya bilar (särskilt i USA) har väldigt tunn olja i form av 0W20 eller 5W20-viskositet. Detta sänker förbrukningen med någon eller några procent. Inte så mycket för den enskilde bilägaren men slår man ut detta på hela bilparken blir det stor skillnad - dessutom är det ett sätt för biltillverkarna att undvika diverse straffpålagor från myndigheternas sida om man kan få ner "medelförbrukningen hos alla sålda bilar". Lite löjeväckande om man tänker på att de i USA fortfarande håller fast vid enorma V8:or och att mest sålda "personbilen" är Fords F10-serie, som är en gigantisk pick-up...snacka om att sila mygg och svälja kameler! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Då bilen är en 08:a, kan du använda alla BMW-Longlife04-klassade oljor. De flesta av dem är av viskositet 0W30, 5W30 samt en del 0W40 och några 5W40. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kör ni inte på Castrol Edge FST Titanium 10W-60?? Den häller jag i alla bilar och det verkar gå bra. Försöker hinna med byten runt 500-1000mil. Minst 2ggr/år per bil. Vår och höst. Priset per liter blir runt 95kr. Okej pris då det handlar om Castrols olja. Finns det billigare lika bra är jag beredd att testa även den |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.