AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.448

Byta kattar, centrallager och hardyskiva. E38/M62 -98

by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Förra vintern började det skramla lite osympatiskt från avgassystemet. Eftersom det bokstavligen skramlade, bilen började låta som en jänkare och bilprovningen hade starka åsikter om mina avgasvärden så har jag kommit till den självklara slutsatsen att det måste vara kattarna.

Som jag brukar göra så byts allt, invändig motorrengöring, fin olja och tändstiften samtidigt.
Första frågan: törs jag byta till Biltemas universal eller ska jag köpa nytt från Schmeidmann?

När kattarna ändå är nedplockade så passar jag på och rotar runt längre in och byter hardyskivan och stödlagret. Det har varit ett svagt vinande ljud ett bra tag och verkstan säger att det måste vara stödlagret. Schmeidmann verkar inte ha något i sortimentet men jag hittade hos Motornord.
Andra frågan: eftersom det inte var helt självklart att hitta ett stödlager så undrar jag helt enkelt om det sitter ett sånt där?

Jag kommer inte att åka hem förrän till påsken och kunna kolla alla detaljer på plats men tänkte beställa delar så att det finns på plats då.
Tredja frågan: är det nån som har nåt förslag på vad jag byta när jag ändå har plockat ned kattarna, värmesköldarna och vad som nu kommer i min väg? Vill inte behöva plocka ner grejerna en gång till.

Du skall inga andra bilar hava jämte BMW!
Hej,

Om kattarna från Biltema vet jag ingenting. Men man brukar få ingenting för ingenting. Beslutet beror kanske på om du har framtidsplaner för bilen. Schmiedmann har jag inte mycket till övers för. Ebay.de är nog det som gäller. Eller ev en avläggare därifrån, reservdelar24.se.

Det finns ett stödmellanlager. Ingen uppfattning om hur känsligt det är. Inte jätte-, tror jag. Minns inte riktigt, men kanske jobbigt att byta. Inget man gör i onödan.

Men det finns en sak som du bör kolla: P-bromsvajern, åtminstone på den fotmanövrerade typen, där den ligger ovanför värmeskölden och har en skarv ovanför den bakre delen. Dessutom grenar den sig där. Den högra delen efter grenen går genom ett rostande stålrör, som med tiden ger upp och inte kan ersättas separat; du måste då byta hela det bakre vajer-paketet, f ö ända in i handbromstrumman.

Det g å r att byta denna del i efterhand, men då måste du sänka avgasets bakre delar och likaså värmesköldens bakre del en aning, och sedan jobba på känn. Rekommenderas inte (även om jag lyckades göra så själv på min förra 750 -95).

/Lennart

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej,

Bytte höger katalysator p g a löst innandöme och köpte en från Schiedmann. Gjorde inte jobbet själv, men mekanikern tyckte det var dålig passform på röret. Dessutom är avgasvärden precis på gränsen efter bytet. Hade inga problem innan. Jag skulle köpa från en annan leverantör. Det är nog t o m bättre att köpa en lös kat och svetsa dit själv på röret än att köpa Schiedmanns kat till 740ia.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det här låter faktiskt som ett riktigt favoritjobb för Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge.
by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Var hem i helgen, bytte olja, satte i batteriet som stått inne på underhållsladdning och startade upp gamla Bettan. La på vinterdäcken (bilen har stått hela vintern) och körde iväg sommarhjulen för att få bort dom gamla däcken, fälgarna lackade och nya däck monterade.

När jag fått igång bilen så körde jag upp den på rampen för att göra en allmän koll, då visade det sig att den färska bensinen som jag hällt i rann ut igen trots att det bara var femton liter i en i princip tom tank. Det har alltså rostat hål på tanken under vintern, en klassiker som hade hänt hur som helst.

Just nu funderar jag starkt på att sälja bilen på rot och börja titta runt efter en 750 iL istället. Det blir ju ändå inget åka av förrän mot slutet av sommaren så då kan jag lika gärna bespara mig kostnaderna för delar och en jäkla massa skruvande och lägga dom pengarna plus lite från spargrisen på ett byte upp framemot hösten. Det kommer en sommar nästa år också. Haven tålamod sade ju herren. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.