|
|
|
|---|---|
|
Hej, Var och tittade på den här Länk idag och skulle vilja ha era värderingssynpunkter. - Bilen är en 320i från 2004 utrustad med M-paketet från fabrik. - Mätarställningen ligger på 142**. - 5 ägare varav 3 brukare. - Vinter- och sommardäcken har en säsong kvar vadera. Vinterfälgarna är BMW original med ett fåtal kantstötningar. Sommarfälgarna (m-fälgarna) är repfria. - Inga parkeringsskador, bucklor eller andra skador på lacken. Ingen rost. - Väl dokumenterad servicebok, alla stämplar fanns där. - Allt elektroniskt och maskinellt fungerade klockrent. - Fräsch inuti, välbehållen. Fann några negativa saker. En plastlist vid ena dörren har en spricka men inget man tänker på. Bagageluckan går bara att öppna med fjärrnyckeln. Passagerardörren bakom föraren var en aning svårstängd men inget allvarligt. Säljaren är en IT-konsult på Volvo. Väldigt pålitlig, trevlig och öppen med vad som inte fungerade klockrent (stycket ovanför). Lyckades pruta ner priset till 55 tusen. Låter detta rimligt? Jag känner mig bekväm och nöjd med priset. Defekterna är skitsaker i mina ögon, vore en annan femma om det var motorn eller lacken som var skadad. Ska åka och se bilen på onsdag igen och eventuellt köpa den isåfall. Vad skulle ni värdera bilen till? | |
|
Om du känner dig nöjd så är det väl det viktigaste. Min spontana känsla är att det är lite dyrt för en 11 år gammal 320i, 2 generationer bak. Men vill man ha en bil i fint skick, rätt utrustning och få mil så kostar det alltid mer. Så även om du kan hitta billigare bilar än 55kkr så kanske du måste släppa på något av de kraven och det kanske du inte vill göra? Men lite synd att de måste byta båda uppsättningarna däck inom 1 år. Det är ju en kostnad på ca 13-15kkr. |
|
|
Håller med Grelle känns det rätt för dig så köp. Tycker också det är för dyrt. Sen reagerade jag på nummerplåten fram, såg inte helt rak ut. Vet inte om det är min syn men på en av bilderna ligger den inte helt an mot plasten. Sen nämner du att passagerardörren bak är svårstängd. Kolla så den inte är krockad där. |
|
| edit; så att den har varit krockad där skall det stå :) | |
| Tack för svar. Tappat intresset helt för bilen nu. Ska meddela min kompis som ska ha bilen och se vad han säger. Jag får känslan att vi borde skippa den här bilen.och rikta in oss på.en annan. | |
|
Det är skillnad på 320 och 320. Klart man kan hitta en 320 E46 för 30' också men då är det en vanligen rostburk utan M-sport. Fina bilar kostar! Att hitta en fin rostfri E46 är inte lätt. ------- //Lövet |
|
|
Ska ta reda på vad bakdörren och nummerplåten beror på. Vad säger ni om bakluckan? Knappen på dörren fungerar inte och måste öppnas med nyckeln. |
|
|
Vilken knapp? Menar du att det inte fungerar genom att trycka på bakluckan, trots att bilen är upplåst? Kanske är en sak man kan leva med, annars är väl det i värsta fall så att låset behöver bytas. Att passagerardörren är svårstängd behöver inte betyda allvarligt fel, kan vara att låsmekanismen i dörren behöver smörjas. Den kanske är lite trög nu och inte riktigt hugger fast. Det kommer alltid vara några småfel i den här prisklassen. Ännu fler fel om du går ned i pris. Jag tycker inte du ska släppa den helt beroende på vad vi skrivit här. |
|
|
När bilen är upplåst behöver man trycka på fjärrnyckeln för att bakluckan ska glida upp. Om vi utgår från att det inte är några konstigheter med nummerplåten , dvs krockad. Tycker ni 45-50 är ett okej pris? Tänker börja vid 45 och sätta maxgränsen på 50. Säljaren nämnde att han köpte den för runt 65 och ägt den nu i två år. Tänker motivera med däcken, värdeminskningen, listen, bakluckan, nummerplåten och bakdörren. |
|
|
En nummerplåt kostar 90:- Bara att byta. Tror inte du får den för 45'. Säljaren anser sig sannolikt ha satt priset med hänsyn till de fel som finns. ------- //Lövet |
|
|
Jag är inte riktigt med... Du hade väl lyckas pruta ner den till 55k? Är det rond 2 nu? ;) Det är så klart helt fritt fram att försöka. Men hur ska du motivera att du inte längre kan stå för det ursprungliga budet? Han verkar trots allt ha varit tämligen ärlig med bilens defekter. Nummerplåtsgrejen förstår jag faktiskt inte alls? Visst - om den är sned så har han uppenbarligen varit emot någonstans, men om det bara är reg. plåten som tagit emot skadan så spelar det väl ingen som helst roll? Försumbar kostnad att byta som sagt! Tycker att det verkar vara en rätt okej bil för pengarna. Men som sagt, inget illa ment. Givetvis fritt fram att prova! |
|
| Jag hade inte tagit upp bucklan i nummerplåten förra gången jag prutade. Tänkte jag kunde vrida och vända på det och få att fronten var skadad. Varav ytterligare en prissänkning. Tror du är med på hur jag tänkte nu :) | |
|
På vilken av bilderna ser du en buckla i regplåten? Och det är en buckla, varför skulle det vara något annat än regplåten som det är fel på? __________ Mvh Grelle |
|
| Personligen skulle jag nog be dig titta på nån annan bil om du kom för prutomgång två och motiverar den med en skada på nummerplåten. Det finns inget värre än spekulanter som tror att det ska bli prisavdrag på minsta sak på en gammal bil... Men det är ju bara min åsikt... =) | |
|
Såg två bucklor när jag var och tittade på bilen. Syns inte på bilderna. Det är tänkt att hämta bilen nästa tillfälle. Ingen prutrond 2. Skapade den här tråden för att ha som bollplank med alla mina tankar. Ni får ursäkta mig, alla har vi varit amatörer. Ni får ha lite överseende ;) |
|
|
Det kan mycket väl vara skador bakom skylten. Det är fullt naturligt när någon kört in i fronten. I detta fall bör det i så fall räcka med att byta delen skylten är skruvad i. Bör kosta max 1tkr på BMW. Både säljare och köpare bör vara intresserade av att skruva av skylten och kontrollera om det finns skador eller inte. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.