|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 530ia -01. Får felkod P0141 O2 Sensor heater circuit. Vad ska jag byta? Vart sitter det? Är det dyrt? | |
| Kan va lambasonden, | |
|
Ok, men vilken lamdasond? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den korrekta översättningen av P0141 är Oxygen O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank1, Sensor2) Bank1 betyder olika på olika motorer. Men enligt specifikationerna är Bank1 alltid den bank/rad av cylindrar som innehåller cylinder 1. Det borde sitta en rak sexa i denna motor, och jag gissar på att de delat upp så att cylinder 1-2-3 hanteras av ett grenrör och cylinder 4-5-6 hanteras av ett annat grenrör. Isåfall motsvarar Bank1 av cylinder 1-2-3, dvs de tre cylindrarna längst fram (i bilens färdriktning). Sensor 2 betyder att det är den andra i flödesordningen. På denna motor gissar jag på att det sitter en reglersond (före katalysatorn) och en diagnossond (efter katalysatorn). Bank 1, Sensor 2 borde rimligtvis då vara diagnossyresensorn (efter katalysatorn) för cylinder 1-2-3. Men bör dubbelkollas (man är en bra start för felsökningen iallafall). I de flesta fall är det syresensorn som är trasig när fel om dess värmeelement dyker upp. Men det händer även att det är fel på reläer, styrsignaler, säkringar och kablage till och från själva syresensorn. Finns en ganska ny tråd om där just detta diskuteras, ska se om jag kan hitta den. EDIT : Det är denna tråd jag tänker på Länk Så det första man ska göra är att felsöka. När man bekräftat vad som är fel så köper man och byter den delen. |
|
Tack för svar! Jag funderar på att byta sensor2 i bank 1 mot sensor2 i bank 2. Jag bör ju få felkod på bank2 om det är fel på sensorn. Är jag rätt ute då? |
|
|
Japp nu fick jag felkod P0160 vilket betyder bank 2 sensor 2 istället. Jag skiftade kontakterna mellan de två sensorerna. Antar då att det är sensorn som är trasig? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt, ett mycket bra test! Yes, med detta underlag (inte helt ovanligt att värmeelementet går sönder samt att en klar och tydlig felkod följer med när man switchar) skulle jag känna mig bekväm med att köpa en ny syresensor. Enda (den är trots allt absolut minimal) chansen att det skulle vara fel diagnos är om kablaget består av flera delar från den punkten där man switchade kontakter. Då finns det en teoretisk chans att kablaget är trasigt, men sensordelen man vill köpa är hel. Se figur nedan. Man switchade kontakter vid CON#1 (och felet följde med). Finns ju en minimal risk att felet finns i kablaget mellan CON#1 och CON#2. Delen mellan CON#2 och O2S är alltså det man får när man köper en syresensor. [ECU] ==(a)==> [CON#1] ==(b)==> [CON#2] ==(c)==> [O2S] Men detta bygger som sagt på att kablaget är uppdelat mellan där man switchade och till syresensorn, vet ej hur det är på denna modellen. Oavsett så är det en minimal chans att det skulle vara detta felet, så jag skulle som sagt vara bekväm med att köpa ny syresensor. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.