AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
10.285

Spotify och Office - Blir inte riktigt klok på det här...

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har en F25:a med bluetooth stora nav osv.

Jag har fått spotify att fungera via blåtand och via USB men det är väldigt instabilt.
Använder en Iphone 6 för blåtand och har en gammal iphone 4 med IOS 7 liggande i mittkonsolen kopplad med USB. För några veckor sedan fick jag både omslagsbild och möjlighet att välja i spellistor från ratt och I-drive. Nu får jag endast musiken, medan omslag och spellistor inte kommer fram....

Office med mail och SMS har jag fått att fungera någon enstaka gång men 99/100 ggr ser jag endast min kontaktlista.

Har jag något fel hos mig?
Har jag missat någon uppdatering kanske?
Har just nu:
Multimedia: MX-003.005.004
Telefon: TX-003.005.006
Bluetooth: TX-003.005.006-003.004

Har sett någon gång när jag kopplat in Iphone 4 med USB att det flashat förbi någon notis om att USB inte stöds eller liknande, han inte riktigt se vad det stod.

Är det någon som får det att fungera kontinuerligt??
Börjar bli lätt frustrerad, hur svårt kan det vara...

Dessutom med Jobbmobilen som är en Samsung får jag kontaktbilder vid blåtandstssamtal, det får jag inte med Iphone, trodde BMW passade bäst med IOS...

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Uppdaterat Bluetooth Software & Audio USB Interface
missat nån uppdatering?!:)
Den har väl aldrig varit uppdaterad?!

Senaste updaten är:

> MX-3.5.4, TX-3.5.8
> TX-2.6.6
> MX-1.12.0

Content
> Office: Improved support for email messages
and the detailed view. Improved display
of sender of SMS text messages. Improvement
in the detailed view of text
messages.
> Telephone: Improved USB connection for
iPhone devices with iOS 5. Improved connectivity
of certain devices. For certain devices,
better display and stability during
calls. Improved Bluetooth connection with
HTC devices. Improved sorting of the
phone book in Android devices in Japan.
Improvement in automatic pairing with

Bluetooth devices. Improvement in connection
stability with Motorola XT903.
> Multimedia: Improved display of additional
album and track information. Improved connection
and control for Bluetooth audio devices.
> Improved functionality of TeleService,
BMW Online and Internet for iPhone devices
with iOS 5.
Supported devices
The software update improves the compatibility
of the following devices:
Multimedia
> All USB drives
> Apple: iPod touch, iPhone
> Archos: 3 Vision
> Creative: MuVo V100
> Iriver: E100
> Palm: Pre
> Sony Ericsson: C905
> Symbian Foundation: S60
> Yari: U200
Phone
> Apple: iPhone 3GS, 4, 4S, 5 (iOS 5, iOS 6)
> Blackberry (OS 6.x, OS 7.x), Pearl, 9800,
9900, 9790 Bold, Z10
> DoCoMo: Galaxy S SC-02B,
NEC MEDIAS N-04C,
Samsung Galaxy S II SC-02C,
Sharp Aquos phone SH-12C,
Xperia Acro SO-02C, Xperia Arc SO-01C
> HTC: Sensation, Trinity
> LG: Enlighten VS700
> Motorola: DROID RAZR 4G, XT903
> Nokia: C7, N8, X7
> Samsung: Galaxy S II (Android 2.3.3),
Nexus S, Galaxy S4
> Sharp: au IS03
> Sony Ericsson: W205
> Verizon Wireless: Casio C781, ZTE F450,
Pantech 8992
Notes
Following installation of the software update,
the following software status is shown in the vehicle
under "Show current version":
> MX-3.5.4
> TX-3.5.8
Software update (TX-2.6.6)
Content
> Office: Improved support for email messages.
Improved display of sender of SMS
text messages.
> Telephone: Improved USB connection for
iPhone devices with iOS 5. Improved connectivity
of certain devices. For certain devices,
better display and stability during
calls. Improved Bluetooth connection with
HTC devices. Improved sorting of the
phone book in Android devices in Japan.
> Improved functionality of TeleService,
BMW Online and Internet for iPhone devices
with iOS 5.
Supported devices
Phone
> Apple: iPhone 3GS, 4, 4S, 5 (iOS 5, iOS 6)
> Blackberry (OS 6.x), Pearl, 9800, 9900
> DoCoMo: Galaxy S SC-02B,
NEC MEDIAS N-04C,
Samsung Galaxy S II SC-02C,
Sharp Aquos phone SH-12C,
Xperia Acro SO-02C, Xperia Arc SO-01C
> HTC: Sensation, Trinity
> LG: Enlighten VS700

Samsung: Galaxy S II (Android 2.3.3),
Nexus S
> Sharp: au IS03
> Sony Ericsson: W205
> Verizon Wireless: Casio C781, ZTE F450,
Pantech 8992
Notes
Following installation of the software update,
the following software status is shown in the vehicle
under "Show current version":
> TX-2.6.6
Software update (MX-1.12.0)
Content
> Improves the speed and stability of music
playback from a USB drive that is connected
to the USB audio interface in the
centre armrest and contains multiple playlists.
Supported devices
Multimedia
> All USB drives

© 2015 Bayerische Motoren Werke
Aktiengesellschaft
Munich, Germany
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är lite olika funktionalitet beroende på om du kör Spotify via blåtand eller USB. Kör du via blåtand kommer du inte åt spellistor och liknande via iDrive utan kan bara byta spår. Kör du via USB och har Spotify-appen igång (och har BMW Apps på bilen) så kan du få upp mer info i iDriven om du går till Multimedia->Spotify. Där finns möjlighet att byta spellistor och lite mer.

Om du kopplar in en telefon via USB som redan är blåtandskopplad där du valt att strömma musik kommer iDriven säga att den stänger av audioöverföringen via blåtand. Den måste du sedan gå in och slå på manuellt för den telefonen. Vet inte varför de gjort den lösningen.

Office, SMS och mail har fungerat så sporadiskt och buggigt så där har jag inte lagt någon energi. Mail vet jag fungerade ett tag bara om du slog igång mailappen när du redan var blåtandskopplad i bilen, vet inte hur det är med senaste uppdateringen.

Uppdatera till senaste programvaran, det är enkelt att göra själv via Länk men förvänta dig inga underverk, jag har senaste och den är buggig fortfarande.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Ska testa och uppdatera, för det har jag inte gjort...
Tog precis hem den uppdateringen.

Blev mest fundersam eftersom den funkade ganska ok med den gamla Iphone 4:an jag haft i mittkonsolen (utan blåtand och bara med Spotify offline-spellistor) tills för någon vecka sedan, men att senare tid inte alls gör som jag vill...Office med mail och sms är ju inte speciellt viktigt utan mer en principfråga att det ska fungera:)

Känns som det här är en neverending story på BMW-forums globalt av det jag sett iaf...

Undrar vad som kommer vara bäst framöver för BMW, Android eller IOS?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Stöter på rejält med patrull när jag försöker uppdatera mjukvaran....

Laddat ner den senaste enligt mitt VIN-nummer
UPD01008

Lägger den på roten på en nyformaterad USB-sticka.

När jag sätter in den i handskfacket och ställer I-driven på uppdatera programvara, säger den hela tiden att USB:et inte innehåller någon programvara???

Några ideér??

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Du har ingen USB i armstödet? Minns faktiskt inte hur det var på CIC, men testa om den hittar det om du sätter USB-stickan där istället.

Sen var den ett tag känslig på om man hade FAT32-formaterat eller inte, så det är också en idé att testa kanske.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Jag har USB i armstödet, men när jag uppdaterade Navi:n så var det handskfacket som gällde, så jag trodde att det var handskfacket som gällde för all mjukvarauppdatering...
USB-stickan formaterade jag till FAT32 precis innan jag la dit filen.

Får pröva med mittkonsolens USB och se om det ger någon skillnad.

Har dock sett på en del internationella siter att ganska många har haft liknande problem, tyvärr har jag inte sett någon lösning någonstans...

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Det var tydligen genom armstödet det skulle vara. Har alltid trott att all uppdatering ska ske genom handskfacket. Man lär sig ngt nytt varje dag...

Det enda som blev uppdaterat var dock telefonfilen TX medan multimedia MX låg kvar med den gamla filen. Då får man väl förmoda att det redan var den senaste man hade av den?

Återstår att se om denna uppdatering gör ngn skillnad för Spotify mm....

Meddela gärna hur det går...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ja, rapportera gärna om det blev någon skillnad. Har som sagt senaste själv och tycker inte direkt att det fungerar klockrent, men tillräckligt bra för att leva med det så att säga. Har märkt att det inte bara är iDriven utan även Spotify-appen i telefonen som hamnar i konstiga lägen ibland så att man får annat beteende än man ska. Har fått starta om appen ett par gånger för att få tillbaka "grundläget". Nu på senaste har dessutom appen kraschat helt två gånger när jag har bytt spår. Så tillsammans med iDrive-problemen blir det en halvtaskig känsla.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
En första koll i morse på väg till jobbet visade inte på några uppenbara förbättringar...Iphone 6 med IOS 8, Spotifiy fungerar via blåtand men bara låtinfo på displayen och inga spellistor eller bilder. Alltså precis som innan. Inga meddelanden eller mail, finns inte ens alternativ att söka el dyl.

Med jobbmobilen (samsung S4) ser det likadant ut, men där började den iaf söka efter meddelanden....

Kanske att jag skulle nollställa och ta bort mobilerna från de lagrade platserna och börja om från scratch så att säga, med den nya programvaran.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nä, spellistor och bilder får du bara med USB eller snap-in-adaptern, tyvärr. Via blåtand är det enklare gränssnitt.
Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
High: sms? Det har fungerat för mig både med Samsung S4 och LG G3.
Hej!
Jag såg erat inlägg och vill bara säga tat jag oxå har problemet med Spotify via USB.
Det fungerade klockrent till i mitten av december då jag gjorde en uppdatering mjukvaran för IOS ( Iphone 6 plus) och Spotify appen. Från den dagen så får jag inte fram omslagsbilden på albumen när jag kör spotify via USB och genom Connectdrive.
Alla andra funktioner i Spotify så som spellistor, sökning mm fungerar som vanligt.
Det enda som inte fungerar är alltså omslagsbilden. Det är helt svart i rutan där bildens ska vara.
Sjukt irriterat!

När man nu släppte den nya versionen av media och telefonmjukvara så trodde man att det skulle funka. Men det enda som man gjorde var att fixa så att omslagen byttes när man spelade via blåtand.

Det kanske inte är hela världen om omslagsbilden inte fungerar, men man har ju betalt för systemet och då ska det fan funka tycker jag. Annars så är det ju ingen ide att dom släpper ut det på marknaden.

Jag har alltså haft felet rätt länge. Har även skrivit in på Spotifys egna community och frågat och fått många som kommenterat och haft samma fel.
Dessutom har jag även haft bilen inlämnad där dom uppdaterat själva bilens mjukvara.
Men än så länge är det inget som hjälpt.

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Jag får omslagsbild och spellistor att fungerar, iaf oftast, när jag kör via USB.
Mail och SMS har jag inte fått igång, funkade ngn gång sporadiskt men nu har jag gett upp att ens kolla det.....

Får väl hoppas att det kommer ngn rejäl uppdatering framöver som får det att fungera som de ska. Eller så lägger de allt krut på de nya modellerna kanske....

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hade bilen inlämnad på mjukvaruuppdatering pga andra problem och plötsligt fungerar SMS igen! Har inte kollat mail, använder inte Mail-appen utan Gmail-appen och då tror jag ändå inte det fungerar.

Men det var alltså inte en blåtandsuppdatering som behövdes utan en större uppdatering av bilen.
kan man få sms och mail att fungera genom att köra internet med teleanslutnig mot idrive på nått sätt ? har en 2011 E71
Ya
16
Yamendozo
520 touring -16

Har ägt:
116d -12
318 touring -09
318 -04
320 touring -96
520 -92
Hur får man gmail appen att fungera? Läser att man skall 2stegs auktorisera kontot osv. Är det det som krävs? Varken SMS eller mail fungerar. Ny f11 med internet, stora naven osv.

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Blir fortfarande inte speciellt klok på detta

Någon som fått Gmail att fungera?
För mig fungerar Spotify ganska bra med min privata Iphone medan min jobbSamsung (S6) inte ens känns igen med USB-kabeln.....trots att connected appen från Android verkar ha Spotify osv.

Men när man kör via blåtand så fungerar Samsungen bättre med mail och SMS än Iphonen. Fick t o m upp kalendern någon gång, men som sagt fortfarande sporadiskt. Vissa dagar funkar det mesta i Office och ibland inte alls.

Undrar om man kommer lägga ngt mer krut på mjukvaran till oss med bilar tillverkade före 2014....?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.