|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte i höstas en BMW 330xi -02 touring. Redan vid köpet var det problem med vibrationer i bilen. Både vid högre hastigheter och vid inbromsning. Jag märkte med detsamma att ena länkarmen var slut så jag antog att de var det som var problemet. Bytte länkarmarna fram och gjorde en 4-hjulsinställning kort därefter. Problemet blev betydligt mindre men ändå känns det att något inte är helt rätt. Var in på lokala däckfirman där de balanserade om däcken. Fortfarande vibrationer. Var och besiktade bilen och de kunde inte hitta något. Jag påtalade till dem att jag har vibrationer och att de skulle kolla noggrant i framvagnen. De hittade inga fel. Igår bytte jag bromsskivor och klotsar fram. Fortfarande vibrationer. Vibrationerna uppkommer ungefär vid 100km/h och när man bromsar "försiktigt" i vissa hastigheter. Framförallt är vibrationerna i ratten men de känns som att de fortplantar sig i hela bilen. Jag funderar på att avvakta till jag kränger på sommardäcken för att se om de kanske hjälper... Även om vinterdäcken är balanserade kanske de är något ovala? Kom gärna med tankar, synpunkter och tips för jag har verkligen kört fast i detta. Hur ska jag gå vidare? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ingen hjälp här tyvärr, men jag är i EXAKT samma situation som du. Och likadan bil, minus "X'et". (Min är bakhjulsdriven). Har mätt skivorna för skevhet och det är högst marginellt på varje sida. Ok, skivor, klossar, mindre än ett år gamla. Besiktningen hade inga synpunkter på bussningar/länkarmar. Bromsen liksom "pulserar" sedan ja fick nya bromsrör bak på verkstad i senhöstas, känns i vilken fart som helst, även låg, och inbromsning från lite högre fart (ca 100) ger darr i ratten. Vinterdäck jättebra skick o bra balanserade. Blir galen på't. /Anders |
|
Hej Anders, jodå har läst igenom trådarna du har och såg att du verkar ha liknande symptom. Inge roligt detta :( / Daniel |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Daniel, har du fått nåt stil på ovan problem? Jag tyckte att mitt pulserande kunde kännas lite i häcken, och eftersom skivor och klossar bak ändå började bli trista (besiktning nästa vecka) så tänkte jag, äh, lika bra att byta. Tyvärr blev det högst marginellt bättre efter bytet. Så mitt problem kvarstår iaf. Eftersom jag har eliminerat bak nu, så kan jag väl anta att mina ett år gamla skivor fram är boven då. Knepigt. |
|
Känn om skivorna blir varma - då kan det vara kärvande bromsok. Det har hänt att bromsslangarna blivit dåliga och släpper gummit invändigt som sätter sig som backventil - dvs. inte tillåter att bromsvätskan rinner tillbaka, utan bromsen ligger på en bra stund efter man slutat bromsa. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Sant Johan, kan vara värt för Daniel att kolla detta. Själv har jag sedan 1 år helt nya ok fram, även bromsslangar, och som sagt skivor och belägg. Konstiga är att min 316 börjar uppvisa lätt slammer i framvagnen (länkarmsbussningar?) men ändock inte har tillstymmelse till bromsvibration?! Helt obegripligt. Ska besiktiga 330'n nästa vecka, men även om de kommer säga något om dess framvagn (känns dock tight o fin) så låter det ju inte lovande när man hör Daniel ovan, att han har bytt och ändå inte märker nån vidare skillnad. E46'ans framvagn/bromsar/hjul är bland det känsligaste jag någonsin upplevt. Ingen annan bil jag haft (bara VW o Audi iof) har uppvisat sån känslighet för minsta lilla. /Anders |
Någon lösning Daniel? Jag besiktigade min 330 för någon vecka sedan. Jag bad dem specifikt ta en titt på bussningar i framvagn. De vände o vred och skakade o donade, men allt ser jättefint ut. Bromsvibrationerna har dock ökat senaste veckan tycker jag. I samband med sommardäcksbyte ikväll mätte jag återigen skivorna. Vänster skiva helt fri från skevhet, höger skiva slog dock på strax över en 10-dels millimeter. Det är lite för mycket. Beställt nya skivor o belägg ikväll. Vi får se. (Parentes är att min 316 fick "värt att veta" på länkarmsbussningar, men däremot knasbra bromsvärden. Testat även att bromsa från mycket hög fart med den, well, så fort en 316 kan gå...., och det är helt vibrationsfritt trots skivor som hängt med ett bra tag) /a |
| Nä jag har samma problem fortfarande, har som sagt avvaktat på att byta till sommardäcken. Skall byta till dem imorrn så får vi se, men detdär med bromsslangarna låter iofs inte helt omöjligt för min del. kan vara värt att ta en titt på om det inte fungerar med att byta hjul för min del. | |
|
tjena ser ni har problem med vibrationer tänkte ja kunde berätta om de vibrationer jag fick i ratten efter byte till sommardäcken dock så hade jag inga vibrationer då jag bromsade ... de på däck firman där jag lämnade in bilen hade tagit av de plastringar(navringar) som satt.. dom ska sitta i fälgarna men de var slitna som fan så det var inte så mkt kvar av dom så de tog bort dom de kanske trodde de var till för vinterfälgarna men grejjen var att jag aldrig tagit bort dom sen ja köpte bilen då jag inte såg att de var plastringar som satt kvar på axeln de såg ut precis som färgen på axeln då efter många års sittade skulle jag tro.. och när jag sen hämtade och körde med bilen så började det skaka i ratten när man närmade sej 70kmh.. så fick åka tillbaka så satte de dit de slitna ringarna igen för o se om de vart bättre o det vart bättre men skakade lite fortfarande i ratten så jag åkte o köpte nya navringar på en annan däckfirma då den jag var på inte hade några sen var problemet löst |
|
Jo, det är en bra sak att ha koll på danne_e90. Har varit med om detta på annan bil. Jag har dock inga navringar till mina fälgar. I det här fallet gäller det som sagt under bromsning. Jag har i alla fall kommit fram till i mitt fall att känslan är lite som..... ja, tänk att man hänger upp en cykel så att man kan snurra hjulen fritt, och så har man handbroms (fälgbroms) som på något sätt sitter för nära fälgen och när man snurrar på hjulet så liksom "nyper" det lite varje gång fälgen passerar bromsklotsen. Jag blir snart tokig, men igår kom mina nya skivor o klossar i alla fall, Meyle "Platinum", så jag ska väl montera detta o se om det blir bättre. /A. |
| Okeej hoppas det löser sej :) | |
|
Har inte heller några navringar i mina fälgar.. Har kört med sommardäck nu ett par dagar.. ohh vilken skillnad... I princip inga vibrationer annat än vid lätt inbromsning. Såg då jag bytte fälgarna att bromsoket på vänster bak saknar fjädern som håller emot bromsklotsen, samt att själva oket kändes väldigt glappt. Är det någon gummibussning i upphängningen till oket som går att byta ut där? och kan ge upphov till detta montro? |
|
|
Hur gick det Anders? Fungerade det för dig att byta bromsskivorna? Har iaf beställt fjädern där och gummibussningar så borde komma inom kort. / Daniel |
|
Hej Daniel, Sedan byte till sommardäck (med nytt gummi på bakfälgarna) har jag inte kört bilen så mycket. I måndags var första gången jag åkte lite längre och kan konstatera att vibrationskänslan verkar ha avtagit?!! Jag har inte samma "durr" i ratten tycker jag, vid inbromsning från lite högre fart. Och detta är obegripligt för vinterdäcken som nyss satt på är av hög kvalisort och i bra skick. Det jag tycker att jag känner och som irriterar mig är de där små lätta bromsningarna inför en rondell eller korsning som man ju gör så ofta. Ibland i så låga hastigheter som 10-20 km/h. Applicerar man lätt tryck på bromsen då så känner man inget i ratten men man känner svagt i hela kroppen ungefär som "tjuupp" *tjuupp" "tjuupp" - jättesvårt att beskriva med ord men den närmsta känslan jag lyckades likna det vid är som att du är ute o cyklar och aaaningen skevt framhjul och framfälgen på cykeln liksom gnuggar ena bromsklossen till handbromsen när den passerar.... Skivorna bak är nya, och framskivorna är ju knappt skeva? (enligt mätning ovan) Summa summarum: Med sommarhjul är fenomenet mindre - men inte borta. I garaget står nu ett paket Meyle Platinum ventilerade nya skivor + klossar, och jag får se när jag får tid att montera. Återigen skall denna märkliga känsla sättas i jämförelse med min 316 som har ALLA förutsättningar att ha konstiga bromsfenomen eftersom den absolut inte har nya bromsar, och dessutom dåliga länkarmsbussningar - men ändå har perfekta bromsvärden och känsla i bromsning från alla möjliga hastigheter. Det min 330 uppvisar under bromsning övergår mitt förstånd! Kan huvudcylindern vara dålig? Är det den som gör att det "pulsar"?! (har nya bromsledningar bak och nya bromsslangar fram) /a. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.