|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans! Idag skulle jag ta en tur med min 335i (2008) för första gången efter vinterförvaring. Den gick fint som fisken dem första 2-3 milen men sedan började den helt plötsligt rycka/gå ojämt. Både på tomgång och vid körning, men det var mest påtagligt vid körning. Då rycker bilen kraftigt speciellt när man gasar lite. När man sedan kommer upp runt 4-5000 varv så tänds motorlampan och det stod att effekten hade reducerats på displayen.. Någon som har haft något liknande problem här eller är det någon som vet vad det kan vara? Bilen har gått 8 800 mil ! Tacksam för svar. //Erik | |
|
Hur gamla är tändstiften ? Har haft liknande problem på en gammal 328i. Den var/är känslig på stiften. Det kan ju även vara en kamaxelsensor som är kass, det ger inte ett hackande beteende utan den känns lite orkeslös på läga varv då. Men i ditt fall skulle jag gissa på tändstift eller en tändspole. |
|
|
tack så mycket bryll :) okej, nä jag tycker inte bilen känns orkeslös.. Den hackar bara väldigt mycket. Hur agerar bilen med en dålig bränslepump ? tänkte om det kunde vara det? stiften har rullat 1 500 mil nu så kanske är dags att byta dem? Är ny på bmw fronten då jag kört saab tidigare och kan där med inte så mycket om bilarna. MVH Erik |
|
|
Oftast är det "funkar eller funkar inte" när det gäller bränslepumpen, antingen går bilen eller så går den inte alls. Men förkasta inte tanken om pumpen eller ev bränslefilter än. Prova att lossa elkontakten på spridarna en och en, kommer du till en som inte förändrar gången så mycket när du lossar den har du hittat rätt. Då har du troligen en kass spole där eller ett dåligt stift. Den metoden fungerar om det är en cylinder som spökar. Nu borde ju stiften gå längre än 1500mil om du kör med de som skall vara där och inte Biltema eller likvärdigt. Vad har du för felkoder när motorlampan tänds ? |
|
|
Okej, då ska jag prova det om jag hittar igen elkontakterna dvs. Tack för dem tipsen. När motorlampan tänds så står det bara "motor fel, reducerad kraft" på displayen? |
|
|
Spontant låter det precis som när jag hade problem med en spridare på min. Detta är ett känt fel på dessa bilar (precis som bränslepump och tändspolar). Men när du fått motorlampa lagras det alltid en felkod som man kan läsa ut via ODB2 uttaget. Felkoden kommer berätta exakt vad som är fel så börja där istället för att planlöst byta delar. De tar en minut att ta ut felkoden om man har en läsare. Har du ingen läsare så åk till en verkstad som har. /DJ |
|
|
Okej! Tack så mycket dj! jag har en dosa som man kopplar in i datorn i den ena änden och den andra änden i diagnosutaget däremot har jag aldrig behövt använda den för än nu så vet inte riktigt hur man använder grejerna ! den ska kunna felsöka koder mm :) lite rädd för att använda grejer som jag inte begriper mig på ! Dock kanske det inte är så avancerat som jag tror ! |
|
|
Har nu läst av felkoden via ODB utaget och det stog att den misständer på cylinder 6 ! Vad kan det då vara ? Tändstift, spridare Eller något liknande ? //Erik |
|
|
Tändstift eller tändspole då. Stiften kanske du ändå vill byta om de inte är helt nya. Tändspolen kostar lite mer men är mycket enkel att byta om man ändå byter stift. /DJ |
|
| Kika på skrotarna efter en begagnad, där kostar spolarna generellt allt mellan 150 och 1000 kronor beroende på skrot och skick. | |
|
Kolla om ditt nummer på spolarna stämmer med denna Länk |
|
|
Kan vara så enkelt att du har kondensvatten i tanken - vattnet sjunker till botten, men det står en del bränsle i ledningarna, bränslefilter etc. som motorn går på innan den börjar suga i sig vattenblandningen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick du ordning på det? Tror på tändningsproblem jag med. Snabb koll, byt spole med annan cylinder och se om problemet stannar på 6an eller flyttar sig med spolen. Fortfarande 6an problemet så ta ur stift och undersök samt byt stift. Flyttar sig problemet till nya cylindern byt spolen. |
|
|
Hej! Igår så skiftade jag plats först på spolen och gjorde ny felsökning med problemet kvarstod fortfarande i cylinder 6. Därefter skiftade jag plats på stiften men fortfarande utan resultat tråkigt nog.. Oddsen att det är en spridare då är väl ganska stor? //Erik |
|
|
Du nollade alla koder i samband med att du skiftade spole och tändstift och körde motorn tills du fick koder igen förmodar jag? Men annars är väl spridare nästa sak att kolla. Åk till BMW och fråga om det finns "aktion" om spridarbyte på din bil och om det utförts. Det var inga spår av bränsle i tändstiftsbrunnen då en läckande spridare ofta resulterar i bensin där, inte kul?! |
|
|
Japp exakt så gjorde jag :) Ringde bmw idag och vad jag läst mig till brukar dom vara extremt dåliga på "goodwill" ärenden men bilen håller sig innanför ramarna för mitt försäkringsbolag kriterier på motorskadeförsäkringen så det är möjligt att dom tar det. Däremot undrar jag om ni tror att det är nödvändigt att programmera in orginal filen i bilen innan jag lämnar in den? Har för tillfället steg 2 i den. Eller är det något varken bmwn ser eller skriver på något kvitto? |
|
| Finns det aktion på spridare är det inte goodwill utan något BMW centralt bekostar pga felaktiga delar från början. Spridarna har fått nya artikelnummer flera gånger men bara vissa artikel och serienummer skall bytas och detta måste undersökas manuellt. | |
|
Okej! Tack, Då vet jag det. Fick tid imrogon så åker och lämna in den då så får vi se vad som är felet. Vet ni vad det brukar kosta att byta en spridare ungefär? Bokade tid för olja och filter service i samma veva och det skulle dem ha 1495 kr för. Känns som ett bra pris må jag säga :) //Erik |
|
krillbmw |
Min har gått ryckigt vid två olika tillfällen. Första gången fick jag också fel på 6:e cylindern. Efter att ha släckt felkoden har det problemet inte uppstått igen. Däremot började bilen gå kass när den var kall. Efter ett par minuter gick den som vanligt. Ingen motorlampa tändes och inga felkoder. När vi lämnade in bilen visade det sig att det var spridarna. Försäkringsbolaget tog kostnaden. Idag är det så att försäkringsbolagen i första hand letar upp likvärdiga begagnade delar, så även i vårat fall. Dessa var också kass vilket gjorde att bilen blev stående ytterligare två dagar. Nu gick det bra för oss i slutändan eftersom vi fick nya installerade istället. Tänkte att det kunde vara intressant att veta. Verkstaden nämnde nämligen inte att den skulle sätta i begagnade delar. |
|
Det låter ju helt sinnessjukt, jag skulle bli vansinnig om mitt försäkringsbolag började leta efter begangnade prylar. Vilket försäkringsbolag hade du då ? |
|
krillbmw |
Bmw Originalförsäkring Jag tror att det har med eu-regler att göra, miljö och sånt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.