AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.004

Nivågivare för kylarvatten e38 750 -95

co
45
copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Hej!

Jag får ständigt ett fel meddelande i "check-controll" att jag ska kolla nivån för kylarvattnet. nivån ligger helt rätt. Misstänker ett givarfel, då flottören låg alldeles för högt när jag köpte bilen.
Troligtvis har förra ägaren bara fyllt på i flera omgångar och felmeddelandet inte försvunnit iaf.

Felmeddelandet dyker bara upp ibland.
Så min fråga är om det kan vara nivågivaren som inte gör vad den ska?
Eller läser bilen även av det är för dålig koncentration av kylmedium?

Tacksam för svar
Adrian
Hej,
Givaren är ju starkt misstänkt. Inte så dyr. Det som stör den diagnosen lite, är dock att du inte får meddelandet varje gång du vrider på tändningen/startar motorn. Men jag har svårt att se något alternativ. Och den givaren är ingen evighetsmaskin, enligt egen erfarenhet.

Glykolkoncentrationen torde inte spela någon roll alls i detta avseendet.

/Lennart

PS Det kanske kan vara värt att påpeka, att glykolkoncen, kanske i högre grad än som frysskydd, är viktig som korrosionsskydd för alla delar som kommer i kontakt med kylarvätskan. DS
on
36
ontoft
Volvo XC90-21
Buick Limited convertible 1958
Ford Mustang GT 5.0 cab 2019
Hade samma fel på min 635:a, (vet att det inte är en 7-serie, men samma tillverkare i alla fall), visade sig vara problem med jordningen till nivågivaren. Oxid typ.

ontoft
Volvo XC90-21
Buick Limited convertible 1958
Ford Mustang GT 5.0 cab 2019
Hade samma fel på min 635:a, (vet att det inte är en 7-serie, men samma tillverkare i alla fall), visade sig vara problem med jordningen till nivågivaren. Oxid typ.

copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Lenwib: Ja det är konstigt! Det kanske endast är glappkontakt? har hört att man kan brygga kontakten och på så vis borde felmeddelandet inte komma upp om det inte beror på något annat vill säga. Nu har jag letat lite halvdåligt, med vet du exakt vart givaren sitter?

Okej "ontoft", det kan ju också vara en orsak som är värd att kolla upp! Vet du vart jordningen sitter till det kontaktstycket?

Tack för all hjälp!
I botten på expansionskärlet. Nr 9 på bilden.
Länk

Lite beroende på bilens skick, kanske, men själv skulle jag inte välja fullösning. När min var ny i min ägo, funkade inte nivågivaren. Men jag fick ingen varning, så det höll på att gå illa, eftersom det också fanns ett l i t e t läckage i systemet.

/Lennart
co
45
copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Ja där ja. Misstänkte att det var den.
Nejdå, jag hade enbart tänkt att göra så för att se om det verkligen är givaren det är fel på.
Tusen tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.