|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag tänkte förhöra mig om där någon som känner till en bra sida att köpa reservdelskit till min zf-låda. Syftar då på zf:s egna oljebytarkit. Läste på zf:s hemsida att man bör byta olja på deras lådor mellan 8000-12000mil beroende på kör stil. Nu vet jag inte så mycket om tidigare ägares kör stil, men bilen har rullat 14000mil så det känns vettigt att byta oljan nu, frågan är bara om det är värt att byta olja först en gång och sedan en gång till för att rensa ur systemet. Eller det är kanske överdrivet? Med vänlig hälsning Erik | |
|
Jag köpte på BMW eftersom att delarna där kostade ungefär lika mycket som hos alla andra sidor jag hittade och eftersom att BMW ändå skulle byta oljan åt mig. Alla verkstäder jag ringde till var dyrare än BMW och erbjöd sämre garanti så valet var inte så svårt. Om du inte är extremt duktig så rekommenderar jag dig inte att byta oljan själv! Jag var inne i verkstaden under tiden och såg allt dom gjorde och bilen måste vara uppkopplad mot dator som känner av exakt rätt temperaturer m.m., sen behövs en speciell handpump som pumpar in oljan. Allt kostade 6.500:- (2013) Delarna har dock blivit billigare sen dess! Filter och tråg: Länk Olja: Länk |
|
|
Hej Jopovic. Tackar för snabbt svar, känns som det är ett ok pris med tanke på vad filter och olja kostar om man nu gör det själv. Sen är det alltid skönt med garantier vilket är sämre om man gör det själv. Syftar på om något strular efter bytet av olja. Med vänlig hälsning Erik |
|
|
Neråt Skåne finns det fler verkstäder som är duktiga på BMW men som inte är auktoriserade. Sök här på forumet så finner du säkert bra tips. Jag bor i Tokholm så jag vet bara att jag sett trådar om verkstäder i ditt område men har inte minnet påkopplat idag :-) Men hur som helst, det är bra att byta oljan trots att BMW påstår att det är LIFETIME olja i lådan. Men vanligt sunt förnuft säger att det kan inte finnas någon sådan olja. Jag såg ett byte på en X3 igår och den oljan var inte snygg..... Vet inte exakt hur långt den bilen gått iofs. Som Jopovic nämner så måste man hålla koll på nivå och temp, vilket man kanske har lite svårare för där hemma eller på OKQ8. Passa även på att byta filter när du ändå håller på. Samma sak där, inget filter håller hur länge som helst. Tyvärr. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.