|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått chansen att titta på en 320 från 1989 i vad som ska vara ett fantastiskt skick. Första ägaren har tydligen inte brukat bilen speciellt mycket senaste 15 åren, men den är köpt ny av honom. Vad tror ni om ett sådant här projekt, ni som varit med i gamet ett antal år och ett antal bilar fler än mig? Finns det något konkret att säga om en sån här bil? Ägaren som tagit över den har kört den genom besiktningen utan problem och allt funkar. Är snustorr under, och den går som om den vore ny - säger han. Jag tänker på packboxar, ventiltätningar, packningar överlag - vad ska man räkna med gällande sådant? Att allt börjar läcka efter ytterliggare 25 mil, eller att det troligen är i bra skick om det inte börjat läcka under de senaste 15 åren i garaget? Länken till annonsen: Länk Tacksam för rådgivning! Mvh Fredrik | |
|
Bilen säljes av en medlem på forumet tror jag Länk. Min åsikt är att risken för plötsliga läckage är relativt liten, men man får nog kanske räkna med att det kan börja fukta nånstans, skulle INTE vara förvånad om den redan nu fuktar vid växellådans utgående axel. Bilen verkar vara i kalas-skick, men det är en "tråkig" 320i, o den har gått relativt långt trots att man bör klassa den som en "lågmilare". Jag får inte ihop historiken riktigt, om förra ägaren den som köpte bilen ägde den i 15 år så är vi framme vid 2004. Alltså har nuvarande ägare ägt den i drygt 10 år? Tycker annonsen ger intryck av att den köpts relativt nyligen (läs de senaste 3-4 åren) i "spekulationssyfte"? Inget fel med det, men jag tycker att 70´för en 320i, låt gå i kalasskick är lite i överkant, nånstans mellan 50-60' är mer rimligt, o jag är tämligen övertygad om att man får vänta in rätt köpare även för det priset. Det kan vara som så att biln betingar ett högre värde i utlandet dock, därom vet jag inget. Mitt råd är att åka o kika, det är en 26 år gammal bil. Bilda dig en egen uppfattning, fundera över om du kan leva med en 320i när du kanske egentligen vill ha en 325i? Har du förankrat köpet hos dig återstår det bara att enas om priset, gissar jag:) |
|
|
Jo men angående ägarhistoriken var jag nog inte tydlig alls. Förlåt. Ägare nummer 1; 1989-2015 Ägare nummer 2; 2015 Det låter som ägare nummer 1 inte brukat bilen speciellt mycket senaste 15 åren.... :) |
|
|
Låter spontant som att nuvarande ägare köpt bilen i spekulationssyfte och vill sälja den snabbt med förtjänst - inget fel i det men det gör ju att chansen till "klipp" är obefintlig... Priset känns spontant rätt högt. Bilen ser fin ut på bilderna. Visst kan det börja fukta lite från packboxar etc. men det kan det göra på alla bilar. En sak som jag funderade på - har man bytt kylarvätska regelbundet? Om inte är det risk för att det är mycket rost och slagg i hela kylsystemet... Har man bytt bromsvätskan regelbundet? Om inte är det risk för att bromsarna är rostiga invändigt. Ingen jättegrej, men kan göra att man måste renovera alla oken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok. Då verkar den vara köpt i "spekulationssyfte", förmodligen köpt för "halva annonserade priset" :). Läckage tycker jag INTE att du behöver oroa dig för i någon större utsträckning. Fundera snarare på om det räcker med en 320i? Att styla, trimma, byta motor, eller låta milen rulla på i bra tempo kommer förmodligen göra att värdet sjunker riktigt fort... | |
|
Tack för svar. Ger ett gott intryck av forumet, och mer kött på benen för mig. Stämmer mycket bra att säljaren är medlem här! Trevlig och lättsam kille, nästan jämngammal med mig. Jag har läst och tagit del av informationen ni gett, mycket bra. Dawwe & Johan B :) För att förklara syftet med mitt jagande efter e30... Mitt behov i dagsläget är att hitta en fin bil i originalskick, för att kunna bevara den och bruka max ett par hundra mil per sommar. Tro mig, jag har tänkt miljoners tankar om huruvida man ska nöja sig med en 320i eller vänta in en 325i istället. Men jag anser nog att provkör man en bil man upplever som pigg och trevlig - så spelar det mindre roll om det är en 2 eller 2.5 liters sexa. I det stora hela kommer den ju som sagt brukas som en utflyktsbil på lördagar när solen skiner. Inga banträffar eller "däck-svarvning" på bytorget är tänkt. Klargör gärna på en gång att saker som eftermarknadsstyling i plast, motorbyte och att modifiera saker på bilen som inte går att återställa efteråt är strängt förbjudet på min kommande sommarbil! Men visst, sitter nån inne på ett par 16 tums Alpina fälgar (som jag kan köpa) så är det väl klart att jag kan tänka mig att spara på originalhjulen vissa säsonger... :) Är ni med på mina tankegångar, och framförallt - låter det vettigt? Mvh Fredrik Axelsson, Finspång. |
|
|
Jag tror inte heller att det är någon risk att du åker på några större problem med denna bil. Priset känns spontant högt, håller även med någon ovanstående angående spekulationssyfte. Att pimpa och styla bilen gör du som du vill, men en fin "originalig" välskött E30 är ganska unik idag, och en fröjd att se. Om du åker på nån träff med den så är uppmärksamhetsvärdet betydligt större på en originalbil, än en pimpad och plastbestyckad bil. Köp den, använd den som entusiastbil. 320 eller 325 spelar ingen större roll på en bil som man finåker i. Och njut sedan av kvaliteten i en 80 tals BMW, och en blivande Klassiker. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Tacksam för svar Mats! Jag har också en idé om att priset ligger en aning i överkant. Jag gissar att "spekulationssyfte" betyder något i stil med; "Köp billigt, annonsera dyrt - hoppas någon nappar"? Det är klart att en E30 alltid är snyggast i originalskick. Det är just därför jag intresserar mig för Denna bilen! Det finns Ingen risk för plast-bitar eller turbokonvertering. Modifikationer är något jag är sparsam med på fin-bilar! Mvh Fredrik |
|
| En annan fråga i ämnet, brukar inte Bmw's verkstäder få fram servicehistoriken? Jag ringde Bmw i Norrköping, som slussade mig vidare till Solna - där den var servad senast. Det ända dom hade att säga, var att "1998 gjorde vi service på bilen, men vad vi gjorde kan jag inte se i datorn". Och mer klok än så, blev jag tyvärr inte... :) | |
|
Gjorde på en kul en slagning i Bilregistret. Nuvarande ägare köpte bilen 2015-02-07. Förste ägaren köpte den ny 89-06-16. De bor på samma gata i Täby, 3 portar från varandra. Om jag vore första ägaren och sålde min pärla till min granne för ett ok pris, skulle jag bli rätt sur om han säljer den vidare en månad senare för det dubbla. Nu säger jag inte att det är på det sättet, men om...... Mats BMW CS #5847 |
|
|
Hej Mats! Visst stämmer det att dom är grannar. Jag förstår ditt resonemang mycket väl, har ingen aning om vad bilen såldes för... Jag har pratat med de två ägarna över telefonen, bägge är sympatiska och trevliga människor. Men om dom har pratat om en eventuell vidareförsäljning eller kommit överens på något sett vet jag ej! Förutsätter att 2a ägaren inte gav 70kkr för bilen - såklart! :) Mvh Fredrik |
|
|
....utan att vet så mycket....låter lite som en "quick takeover, fast sale" senast , men det kanske inte finns så mycket belägg för det.....Oavsett, det är den nu mer exponerade marknaden som avgör bilen öde/nästa ägare, och den ägaren måste vara bekväm med den peng/ prisnivå den går in med.....svårare är det inte, egentligen.....jag kan inte ge några råd, annat än att titta på generell nivå, kopplad till faktorer främst som mil och historia, värdera det jfrt med annat som cirkulerar......det blev mest basic fact's, men man kommer ganska långt med dom.... em3 |
|
|
em3, jo jag håller med dig fullständigt. Den ligger ju relativt högt i pris om man jämför med andra 320i, å andra sidan har jag inte sett så många som ska vara i just detta skicket. Tror bilen är till salu för att göra lite fina extrapengar! Det gör inte mig något, har inte ens sett bilen ännu - så jag kan ju knappast veta om jag värderar den till 70kkr! :) Lite annan info, ringde Bmw och dom hade servat den senast 1998. Så det är hög tid för kamremsbyte. Olja och filter i motor är visst bytt, sedan får man väl byta olja i växellåda och diff i ett tidigt skede också. #Johan B; det du nämnde längre upp i tråden... Kylarvätska och bromsvätska. Det är ju med all säkerhet ej bytt sedan 1998 som tidigast. (Dom kunde inte se vad som gjordes på servicen 1998 - Hos Bmw i Solna). Om bromsok rostat på insidan kan man väl fixa utbytesok om det skulle kärva ihop totalt. Men kylarvätskan då? Går det att rensa ur systemet genom att bara byta kylarvätska ett flertal gånger med lite körning mellan bytena? Eller tänker du på något annat som kan strula - om det nu skulle vara så? Mvh Fredrik |
|
|
Ser ut att vara med bil med fint skick visuellt. Om den inte är ordentligt servad och underhållen skulle det vara ett klart minus. Ingen dokumenterad service sedan 1998? Har den varit avställd så länge? |
|
|
Det står i annonsen att kamremmen är bytt och att den är fullservad. måste ju inte vara på BMW auktoriserad verkstad. Det är väl bara kolla i serviceboken vad som är gjort och fråga förre ägaren? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Kamremmen är nog bytt 1998 skulle jag gissa på. Bmw kunde inte svara på vad som var gjort på senaste servicen - men dom såg att det var 1998 den var inne. Förre ägaren verkade inte ha järnkoll på läget. Han påstod att kamremmen "nog" byttes för bara 3-4 år sedan, medans nuvarande ägare säger att bilen i princip stått still senaste 7 åren förutom vid ett par tillfällen per år då den varit ute ur garaget och vänt. (Typ vårstädning av garage och dyl.). Besiktningsprotokoll har inte ägare nummer 1 sparat på, så det är ju svårt att se vilka år den varit igång. Men jag tippar på att senaste servicen var 98 hos bmw, och det var då kamrem och däck byttes. Sedan har den nog rullat ett år innan den ställdes av igen. Tänkte titta på bilen imorgon! Får se om det går att få någon klarhet i hur det ligger till, med kvitton och servicebok... :) #jopp - jag tror den varit avställd mer eller mindre sedan 1998... |
|
| Ta en carfax på den så får du åtminstone en enkel sammanställning där du ser när den varit av/påställd och besiktningstillfällen. | |
|
Blev lite rörigt det där... Jag förutspår och gissar, av det jag hört från nuvarande och föregående ägare; Jag tror att kamrem byttes 1998, den kördes sedan cirka 700 mil och ställdes förslagsvis av säg 1999 (Med relativt nybytt kamrem, olja och nya sommardäck). #t80196 - Jag tänker nog att fullservad innebär i det här fallet att; "den servats alla år den varit påställd och igång", sen om den nu har stått i garaget sedan 1999, så har den därmed heller inte kommit till service. Mao fullservad enligt kilometerräknaren, men inte om man ska följa årsservice-intervallet - så att säga. |
|
| #Ge - Bra idé! En carfax rapport kan ju ge lite mer kött på benen! | |
| Carfaxrapporten i sig ger ju inte så mycket men just att man kan följa lite hur bilen brukats har iallafall jag tyckt varit värdefullt när jag kollat upp entusiastbilar. | |
|
Absolut, det är helt sant! Ska åka och kika på den imorgon, håll tummarna hörrni! Mvh Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.