AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.267

Hjälp ang motortemp m.m

Iwa.g
Hej har testat via gömda menyn o kollat starta bilen kall börja från 20c till ca 70-72 sedan upp till 80-83 sedan stannade jag till på en parkering höjdes den till 90-95 sedan under körning 90 o sakta ner har testat lugn körning och hård körning kommer inte över 72 -80 under körning värmen fungerar utan problem :) gör jag något fel kanske måste man köra långt ?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Termostater behöver bytas. Sjunker den ner igen så lågt under körning är de trasiga.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Har du tur är det EGR termostaten, den byter man själv på 5 minuter. Huvud termostaten är betydligt jobbigare. Hade samma problem på min 525d. Ingen skillnad med ny EGR. Så det blev byte av huvud termostat och i samma veva vattenpump, remmar och lite nytt fett i löprullar och spännrulle. Nu går den upp till 92 grader och stannar där.
Iwa.g
Var köper man detta ? Finns det en gör det själv på svenska ang egr
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det ska nämnas att fler och fler motorer numera styr motortemperaturen helt elektroniskt (elektronisk termostat / elektronsk vattenpump) och optimerar motortemperaturen mot olika driftsituationer.

Tex så är motortemperaturen mycket hög (typ 108 grader) i "economy mode", dvs när den vill spara bränsle och belastningen på motorn är låg. Sen finns flera mellanlägen ända ned till "high performance mode" (typ 90 grader).

Men i det här fallet är något galet, precis som Centrallogik säger.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
I detta fall är det helt vanliga gammaldags mekaniska typ vaxtermostster.
Svenska vet jag inte, men haynes finns i engelsk utgåva.

Sök på YouTube, finns videoklipp på hur det görs.
Iwa.g
Finns en termostat på ad center kostar 507 kr öppnings temp 88c är den
Godkänd ?
Iwa.g
Vill gärna dubbelkolla innan jag byter termostater, vilket sätt effektivast att se tex var ska tempen ligga under parkerad bil / under körning vilken fart osv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Centrallogik : Vart tusan ser du vilken bilmodellen det handlar om? Har jag blivit lite halvblind så här en fredag natt? :-)

Om det tex är en F10 535i så är det ju både elektrisk termostat och vattenpump.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag tror C-logik vet sen inlägg i andra trådar vad Iwa-g har för bil lr?
Iwa.g
E60 35 lci
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, verkar vara en E60 535d -09 vi pratar om här - fast man får ju faktiskt fråga om modeller man inte själv äger så det kan ju vara i princip vilken modell som helst :-)
Iwa.g
Ursäkta ?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
@Bmw-slangen. Jag är synsk.

Iwa.g, håll dig till originaltermostater. Många piratmodeller håller inte tätt och ger då samma fel.

Endera hos närmsta bmw verkstad, eller på ex. Schmiedmann. Leta fram nummer i din andra tråd,
Tror jag skrev vilka originsl reservdelsnummer du skulle ha .

Angående temperatur, efter säg 10-15min körning i farter runt 70km/ h eller mer ska din temp nått
87-95grader, lite beroende på belastning osv. Drar du på på lite högre varv kan tempen momentant sjunka något men sedan återhämta sig igen. Ligger du på jämn fart med farthållare påmotorväg eller llandsvägen efter ovan nämnda 15min såska tempen ligga nånstans i samma område hela tiden, pendlande mellan 87-95 beroende på belastning (uppför och nedför backar mm)

Generellt bör termostaterna bytas vart 4e år. Slitdel helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.