|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hämtar min nya svarta fina 120d med m-sport paket på måndag. Årsmod. 2014 Finns det några bra alternativ om man vill ha lite mer pulver i maskin? Fälgar, kan man gå upp till 18 tum utan problem? Vilken bredd letar vi efter? :) Tack på förhand och trevlig helg! | |
| BMWs egna power kit är väl bäst då du behåller garantier och de blir inga problem med försäkring vid ev olycka. Org 18" m fälg är 9'' tror jag | |
| Original är 8"/245 bak och 7,5"/225 fram, upp till 19 tum. | |
| Tack för svar! | |
|
Det är väl klart att du på en NY (nästan ny) bil inte skall ta något annat än BMW:s egen uppgradering M Performance Power Kit, +21 hkr, har jag för mig, minns inte vridmomentet men det ger ganska bra skjuts. Ja, du kan gå upp till 18" utan problem. |
|
|
Hej, ang fälg 120, hämtade min nya 120 M-pkt originalmonterade med 18" fälgar strax före jul. Dessa är 8 " fram med 225däck och 8,5 bak med 245 däck. Monterade omg vinterdäcken på dessa fälgar och har nu beställt nya svarta fälgar från Rautamo, Piuma black bild 72 i deras översikt. ET-mått 40 fram resp 45 bak vill jag minnas. I fredags testade jag en kanonfin svart M3 replicafälg från KS Carstyling men tyvärr hade den 8"-fälgen ET-mått 34 vilket innebar att däcket hamnade utanför skärmkanten. Som sagt en kanonfin fälg till hyfsat pris 1995:- st men den passar inte på 1-serien. Hälsningar Bo |
|
|
Hej, det kan inte stämma med att fälgen sticker ut utanför skärmkanten när du går från ET 40 till ET 34, hjulet hamnar bara 6 mm längre ut och det blir faktiskt bara snyggare. |
|
|
Svar till NordiX. Det stämmer och jag har bildbevis. Jag monterade en fälg som enl återförsäljaren har ett ET-mått 34. Enl den information jag fått har originalfälgen bak på en 120 ET 45, och det var där jag testade fälgen, dvs 11 mm breddning utåt. Om alla (BMW och KS-Carstyling) återförsäljares uppgifter stämmer hamnar därmed däcket olagligt och dessutom fult utanför skärmkanten. Sen må det vara en annan sak att en och annan fjunig 18-åring tycker att det ser tufft ut. Tyvärr har jag bilden på en äldre mobiltelefon och är inte säker på att jag kan överföra den som en länk så därför får du följande erbjudande: Jag bjuder dig och ett vittne till Trollhättan på min bekostnad så får du se själv hur det ser ut. Vi åker till gummiverkstaden och monterar fälg med däck. Har jag fel får du förutom dina resekostnader 1000 kr. Har jag rätt betalar du verkstadens kostnader + dina egna resekostnader + 1000 kr till mig. Hur det ser ut framtill vet jag ej men din uppgift om 6 mm torde vara rätt men som sagt hur det ser ut vet jag ej då jag avbröt vidare montering när jag insåg att det var oacceptabelt bak. Vågar du anta? Bästa hälsningar Bo |
|
| Originalfälgarna har ET45 fram men ET52 bak, så det blir t o m 18mm fel. | |
|
Tack Weiman, det förklarar det hela ännu bättre. Vill samtidigt passa på och be NordicX om ursäkt för min kommentar om fjuniga 18-åringar, den var inte riktad mot dig. Mitt syfte var just att testa en fälg med mindre ET för att få till det lite snyggare. Hade jag vetat att ET-måttet bak är som Weiman säger så hade jag inte ens testat. Trodde att jag kunde lita på att ET-måttet bak var 45 men så är tydligen inte fallet, Jag räknade med att det fanns en marginal på 11 mm men den blev 18 och då hamnar däcket utanför skärmkanten. Nu har jag beställt en 18" fälg från Rautamo(Piuma Black Matt) med ET 45 bak, dvs 7 mm breddning. Den borde passa och se bra ut. Bästa hälsningar Bo |
|
|
Det är ok Bo, inte ofta man får bli 18 år igen ;-) Det är lätt att gå vilse bland alla siffror. Jag ska själv jaga rätt på ett set fälgar till mina 17" vinterdäck så det är bra att få klarhet i detta, 17 X 7,5 med ET 40 till ET 45 borde därmed passa? Ang. trim tycker jag att du ska hålla dig till BMW:s PPK då det är det bästa alternativet. |
|
|
Har precis fått svar från BMW och det lyder såhär: En 1-serie F20/21 med M-paket innehåller en M Stjärneker 386-fälg. Den är 18x7,5" fram med ET 45 och bak är den 18x 8" bred med ET 52. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.