AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.801

Tidsåtgång för byte av damask på X5 e53

Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Tjenare!

Var hos en mycket trevlig mekaniker häromdagen som skulle kolla lite på bilen. Bland annat har en en trasig drivknutsdamask i framvagnen. Kollar man på schmiedmann så står det att vägledande monteringstid är ca 1 timme. Kan man lita på dessa tider på ett ungefär? Mekanikern sa att det enligt boken för x5 som han kollade i tar 4,5 timmar för att byta den damask som är trasig. Tycker det låter väldigt mycket men har inte en aning så jag ville dubbelkolla innan jag bokar in denna reparation.

Går tiderna på schmiedmann att lita på samt stämmer det att ett byte av en drivknutsdamask i framvagnen tar 4,5 timmar på en x5 e53?
Jag har bytt på min, och det var inte så dyrt vill jag minnas.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Skit i att byta om det har gått ett tag för knuten har då redan fått stryk och då kommer du att få byta den.
Som ett "plåster" kan du köpa en damaska som man "vulkar" ihop. Alt köra med gladpack/eller dyl och straps. Fetta rejält innan.

Jag har fått byta på båda sidor. På den ena så upptäckte jag det 3 veckor efter senaste kollen (och då var den hel men lite "skröplig) men de tre veckorna räckte för att knuten skulle ta stryk.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Jag tänkte med så kävlingepågen och rådfrågade en gammal mekaniker (han skruvar inte längre så han är helt opartisk) och han sa att det brukar inte behövas då man rengör knuten innan man sätter på en ny damask och då brukar de inte bli problem. Ringt två verkstäder också efter detta och de säger samma sak men visst de kanske är för att man ska låta dem byta damask.

Hur lång tid tog det för dig att byta damaskerna?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
1 1/2 timme (glad amatörtid :)) tog det efter att jag hade tagit bort hjul.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.