|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har precis köpt en underbar 120d med M-paket. Till sommaren är det dags att byta däck. Nu sitter original run flat-däck på – Potenza 245 35 R18 88Y, bak, och Potenza 240 40 R18 88Y fram. * Är det någon som vet om bilen kommer gå mjukare utan run flat? * Kan en ändring av bredd/profil/däckstyp minska viljan till att spåra på ojämnt underlag? Tacksam för tips. PS. Tyvärr har bilen inte adaptive chassi som antagligen skulle lösa en del av problemen. Går det att eftermontera? | |
|
Vanliga däck brukar minska spårningstendenserna markant i jämförelse med RFT-däck! Den kommer även att gå mjukare och kännas allmänt mycket mer harmonisk med vanliga däck! Vanliga däck är bättre (och billigare) än RFT på precis alla punkter utom att de inte går att köra några km med punka. Glöm inte att komplettera med ett däcklagningskit t ex. "BMW M-mobility" (finns andra märken också, t ex. Continental) med en liten kompressorpump och däcklagningsvätska i en flaska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Menar du inte 225/40 fram? | |
|
@Weiman Jovisst är det 225/40 fram... Och tack för tipset, Johan B! |
|
| Bytte bort mina RFT-däck efter 5 mil och fick en helt annan bil att köra. RTF-däcken som satt på spårade, var stötiga samt gav buller. Visst står man utan reservdäck vid en punka om inte däckfixen hjälper men jag har nu kört i sex år utan punka. | |
|
Tack ELPE. Bullret från originaldäcken är inte att leka med. * Vilka däck ska jag välja? Jag prioriterar säkerhet på vått underlag, minskad bullernivå och mjukare gång (är ingen ban-wannabe, trots allt) :) |
|
| Elpe, hur gjorde du för att byta bort dina RFT efter 5 mil? Vad kostade detta dig? | |
|
Det är ju en ganska "sportig däckprofil" så det finns nog inte så många kvalitetsdäck med komfortinriktning i de dimensionerna. Michelin PilotSport3 eller Continental SportContact5 är nog två bra alternativ. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man byter utslitna däck mot nya av samma märke o modell så blir det alltid bättre egenskaper. Det är många som säger att det blev en markant skillnad efter däckbyte. Det beror oftast på att däcken är just nya. Byter du till nya RTF-däck så lär du uppleva bättre egenskaper med de. Men visst RTF-däcken har oftast sämre komfort än andra däck. |
|
|
Funderar på Fulda SportControl (245/35 R18 92Y). Är det någon som har erfarenhet av dessa däck? * Ska dessutom kolla hjulinställningen hos Per Larsson i Huddinge. |
|
|
Har inga erfarenhet av Fulda men har tänkt själv köpa dom men dom fans inte i rätt dimension till min bil. Läste många omdöme och det som jag kunde se finns inga nackdelar med dom, tysta och komfortabla. Tycker det va synd att dom fans icke i rätt dimension bara. Det blev för mig Goodyear Asymmetric 2. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.