AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.458

Servotronic, ibland en kuggstångsupplevelse... vinterdäck?

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hej!

Vid några enstaka tillfällen så kan styrningen känns som en kyggstång, dvs ett "hack" när ratten står i mitten och skall styra åt vänster/höger. Har även känt det när jag ligger i en sväng med fast rattläge och kör och skall korrigera körriktningen.

Kan detta bero på vinterdäcken eller?

Är det något ni har upplevt?

Det kanske har med elservot och göra och inget med servotronicfunktionen att göra...

Tacksam för svar!

Annars är jag väldigt nöjd och längtar tills sommardäcken kommer på så körupplevelsen kan avnjutas ännu bättre! =)
Jag har visserligen inte upplevt det på F25:an men desto mer frekvent på min nuvarande A4 med elservo. Där blev det en teknisk aktion med uppdatering av mjukvaran. Därefter har det i princip förvunnit - men inte helt.
Numera kommer det iblannd vid plötsliga accelerationer som en omkörning på motorväg tex, ungefär som att styrningen inte riktigt hänger med hastigheten.

Misstänker att detsamma gäller BMW så jag skulle kolla om det finns någon uppdatering.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Kanske har en förklaring på detta...
Hörde ett klonk när jag svängde idag och provade att rör ratten när bilen är avstängd och det klonkar tydligt. Känner inget eller låter när bilen är igång. Vad kan detta bero på?

Det bör väl vara helt tyst om man rör ratten?

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hittade trådar om detta och sannolikt är det samma problem.

Länk

Länk

Är det något problem ni känner igen på era F30/F31?

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hej!

En återkoppling, lämnade in bilen på BMW och de konstaterade att det skall vara så, kom med konstruktionen :)

De bifogade även en servicebulletin som jag läste och vid klickljud så skall ingen åtgärd utföras då detta beror på konstrukionen och kan inte avhjälpas genom byte av styrväxeln.

Tyvärr tycker jag inte att det är så pemium men men, det märks bara när man står still med bilen avstängd och juckar på ratten alt. backar och bromsar med hjulen sneställda.

Dela gärna med er av era erfarenheter i detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.