|
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Tog nyligen leverans av en sprillans 520d sedan med nya B47 motorn, ingen xDrive. Otrolig bil på alla punkter, riktigt nöjd! Har hittills kört ca 300 km, och har lite funderingar kring förbrukningen. Ni som har den nya motorn, gärna utan xDrive, vad är er förbrukning och vid vilka körförhållanden? Jag upplever att min förbrukning är aningen för hög för tillfället, min gamla 320d med performance kittet drog ca 0.37-0.4 l/mil vid lugn körning mellan Upplands Väsby och Södertälje. Har hittills bara hunnit avverka denna strecka två gånger med denna bil men förbrukningen är ca 0.45-0.5 l/mil trots att den ska vara något snålare än min förra 320d. Visst, bilen är knappt inkörd men blir det verkligen så mycket bättre? Känns lite surt att ha bytt ner sig på den punkten, speciellt eftersom det var en stor anledning (knappast avgörande dock) till bytet. | |
|
Inte f10 ägare, men för att få lite mer info; hur har du mätt? Färddator eller mot tankning och trippmätare? (i båda fallen, dvs både gamla och nya bilen) |
|
|
Hej ! Jag har också en -15 520d med automat. Den har nu gått 350 mil. Lite exempel på förbrukning. Malmö - Sälen med takbox och 4 pers kört på hastighetsbegränsningarna så drog den 0,58. Blandat hittils framoch tillbaka till jobb med eh hel del stadskörning 0,62. Har testat extermlugn körning 80-90 km/h in till jobb och landade då på 0,4 l. Har kollat tankat mot färddator och det stämmer precis för mig. mvh Christer |
|
|
Du får räkna med att det tar upp tills 1000mil innan allt "sätter sig" inne i motorn och har slitit in sig(kan man säga så?). Den inre friktionen minskar. Varför då? Förr i tiden för länge sedan har fabrikerna resurserna att låt motorer och bilar köras innan leverans. Likaså fanns det obligatoriska olje och filterbytet vid 250 mil inte där för intet. Mängden metallspån och annat osunt för motorn tas aldrig bort utan det. De som styr kortsiktiga resultat påverkade det vi alla härinne vet och nu byter vi själva olja och filter om vi är pedanter samt tar lite högre förbrukning i 1000mil:) Tjippens! Asken |
|
|
Spritmonitor.de tycker jag själv är en intressant sida för jämförelser. Den utgår från vanliga förare, med mätarställning mot tankningsmängd. Nu finns det inte mängder med LCi 520d men här är ett exempel Länk |
|
|
Än sålänge endast mätt enl. Färddatorn då jag ej hunnit avverka en hel tank ännu. Men BMWs färddatorer är extremt pricksäkra, i alla fall på min förra så visade den i princip exakt. Känner till spritmonitor, alla mina bilar finns där. Dock så får man ta förbrukningen där med en nypa salt. Speciellt för BMW då dessa förmodligen körs närmare sin gräns i rask takt på Autobahn. Vid normal laglig körning finns det ingen bil som rimligtvis överförbrukar med närmare 60 %. Dessutom finns det inte en enda LCI sedan med 520d motorn heller. |
|
| Vad udda, av alla mina BMW har aldrig en enda varit nära sanningen i färddatorn. I F31'an nu tex visar den 0,63, medan verkligheten är 0,671 på de första 550 milen. | |
|
Du vet att du kan ändra så färddatorn visar rätt? Håll in nollställningsknappen i typ 5 sek, skriv in summan av de 3 sista siffrorna i Vin numret (minns ej om det var de tre sista eller ej). Sen är det bara o gå ner till correction factor så kan du ändra hur många % du vill att den ska justera. 1000 är default. Sen är det bara O öka det till, 1060 (6 % mer) eller hur många procent fel du vill ändra. |
|
|
Vi snackar 2 ton bil på 0.5 liter milen, helt otroligt fantastiskt i mina ögon. Kör själv 525d pre LCI som jag fick ner på 0.66 på macken efter 25 mil motorväg, mestadels 120, men även upp mot 160 - i ECO PRO. Det skryter jag om! Jag bara skrattar, gick från E70 3.0Si... |
|
|
Mig veterligen väger sedanen inte 2 ton... Utan närmare 1.7-1.8 ton beroende på utrustning osv. Visst, 0.5 l/mil är bra, men när 0.43 l /mil är angiven förbrukning tycker jag det kan bli lägre. Men som sagt, jag hoppas den blir bättre med tiden när alla komponenter är inkörda och uppnått sin rätta balans. Ska pröva o köra en längre sträcka imorgon och får se hur det går, rapporterar imorgon kväll med bilder från körningen. Som sagt, lägsta förbrukning Upplands Väsby till Södertälje (90 % motorväg alltså) är hitills 0.47, dock så var det lite köer när detta uppnåddes. |
|
|
Fast angiven förbrukning är nog med verkligheten sällan överensstämmande. Men ut och pumpa och tejpa så kan det gå! Länk Överförbrukning mot officiella snittsiffror är norm, tro inget annat. Härav jobbas det på en ny körcykel för att få mer trovärdig information. |
|
| Centrallogik, det behövdes inget sådant förutom lite högre däcktryck på min F30 320d så man tycker det borde vara likadant på denna. Vi får se. | |
|
Fille.A, ah, då kanske jag missuppfattat dig. Fick för mig av dina inlägg att du försöker nå tillverkarens uppgivna spec vid blandad körning(0.43). Men samtidigt skriver du att du vid lugn och jämn körning försöker nå det, I så jämn fart som möjligt. Det tolkar jag som landsväg. Landsväg 520d sägs väl vara 0.39, det är detta jag åsyftar. Det är rätt svårt.. Så drar den 0.47 i lamdsvägstemp (hyggligt jämn fart och max 120km/h) så ligger den ju 20% över.. |
|
| Vill såklart uppnå den blandade, även på landsväg. Men det hade ju inte vart fel att uppnå 0.39 l/mil ;) | |
|
Lite uppföljning med sommardäck monterade. Lung landsvägskörning idag vellinge - hässleholm resulterade i 0,43 ! Börjar vänja mig vid dessa siffror nu. Tog ut Alpinan på en första runda och den är iallafall nästan lika snål om man räknar per cylinder :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.